Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weer eens brouwen

Gestart door oranjeboombiertje, 26-10-2009 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Het wordt toch eens tijd mijn ckt te gebruiken. Dat heb ik pas 1 keer gedaan en dat is zonde natuurlijk.

Het idee is om een lekker simpel en heel hoppige ale te maken om uitsluiten af te vullen in fusten en mijn grondstoffen een beetje op te maken (sommige hop ligt al 2 jaar in de vriezer).

Het idee:

Stamwort: 42 liter, 1055g/liter

84,5% m.o. pale mout (8,1 Kg)
13% munchener mout (1,25 Kg)
2,5% cara120 mout (0,25Kg)

Maischen 1 uur op 67 graden.

Hop
Alle restjes (aroma)hop opmaken tot een bitterheid van 40-45 IBU. Vooral veel Challenger en goldings hop, misschien nog wat hallertauer.

Dryhopping met goldings en amarillo hop (1,5g/liter)

Gist:
Nottingham, vergisten op 19 graden.

Leeghwater

Klinkt heel hoppig... maar wel okee...
Dat is toch wel het nadeel je houdt altijd grondstoffen over en weggooien is een zonde...
Maar ja als je er een bier van kan maken wat goed weg te drinken is.

Ik heb wel een vraagje.
wat is dat 1staps maischen? Lukt het wel om alle suikers er uit te krijgen als je op 1 temp blijft hang?
Ik vind het wel interssant. Kan iemand me uit leggen hoe dat werkt? En of het net zo goed werkt?

Proost!  :ziek:

DP

Citaat van: Leeghwater op 27-10-2009  09:40 uIk heb wel een vraagje.
Wat is dat 1staps maischen? Lukt het wel om alle suikers er uit te krijgen als je op 1 temp blijft hang?
Ik vind het wel interessant. Kan iemand me uit leggen hoe dat werkt? en of het net zo goed werkt?

Er zijn verschillende draadjes over eenstapsmaisch zie onder andere hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,214.0.html
Groet DP

DP

Citaat van: Oranjeboombiertje op 26-10-2009  23:25 uHet wordt toch eens tijd mijn ckt te gebruiken. Dat heb ik pas 1 keer gedaan en dat is zonde natuurlijk.

Gist:
Nottingham, vergisten op 19 graden.

Nu ben ik natuurlijk maar een beginnertje, maar ik gebruik mijn CCT voor ondergisters, en Nottingham is geen ondergister.
Waarom wil je dat op die manier doen?

Groet DP  :degroeten:

MO

Bij eenstapsmaisch kies je een temperauur waarop alle enzymen nog genoeg actief zijn. Bijvoorbeeld 65 °C voor een heel droog bier (vergelijkbaar met 45 min 60 °C en 20 min 70 °C) en 68 °C voor een droog bier.

Alle gist zinkt na gedane arbeid naar onderen, een CKT kun je dus zowel voor ondergistende bieren als bovengistende bieren gebruiken.

DP

Citaat van: MO op 27-10-2009  09:56 uBij eenstapsmaisch kies je een temperauur waarop alle enzymen nog genoeg actief zijn. Bijvoorbeeld 65 °C voor een heel droog bier (vergelijkbaar met 45 min 60 °C en 20 min 70 °C) en 68 °C voor een droog bier.

Alle gist zinkt na gedane arbeid naar onderen, een CKT kun je dus zowel voor ondergistende bieren als bovengistende bieren gebruiken.

Weer wat geleerd! En ook wat stom van mij... want ik heb twee weken geleden een bovengister gemaakt  :stom: en inderdaad zakt de gist naar onderen.  :verbergen:

DP  :degroeten:

Muldermans

Als ik het recept zo zie loopt het water me in de mond, lekker hoppig en vooral de koudhop met de Goldings zal vast een fijn smaakje opleveren!

Die cara120 is dat niet net wat te subtiel, of gebruik je hem puur om een bepaalde kleurwaarde te halen?

oranjeboombiertje

Heel subtiel en een beetje voor de kleur ja. Zojuist alle restjes hop afgewogen, zal nog even plaatsen wat het is geworden heel veel in ieder geval.

oranjeboombiertje

55 gram halleratau Hersbrucker  FWH
60 gram Tettnanger FWH
115 gram Hallertau mittelfruh FWH
30 gram goldings FWH

40 gram goldings 15 Minuten

30 gram goldings DRY
30 gram amarillo DRY

Berekende bitterheid 50 IBU, ik schat dat het wat minder wordt ivm ouderdom van de hop.

oranjeboombiertje

Zojuist klaar met brouwen. Uiteindelijk is het wort iets zwaarder geworden, 1060 g/liter oftewel 14,75 plato. 35 liter in het gistvat en overgepompt naar de ckt. Binnen 10 minuten gekoeld tot exact 19 graden en nu wachten, 4 zakjes nottingham moeten hun werk gaan doen :gistsmile:

:degroeten:
Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

8772

Reacties: 31
Gelezen: 24066

735

Reacties: 23
Gelezen: 10497

30301

Reacties: 14
Gelezen: 4470

27924

Reacties: 11
Gelezen: 3950

44793

Reacties: 31
Gelezen: 2909

26245

Reacties: 43
Gelezen: 13138

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.