Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel gram hop in totaal toevoegen?

Gestart door Lutz, 31-08-2015 20:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Is er een richtcijfer omtrent de hoeveelheid die best toegevoegd wordt in bier?

Ik maak gebruik van volgende grafiek:

Het probleem is natuurlijk dat wanneer ik grote hoeveelheden hop toevoeg aan het begin van de kook ik een hoog IBU bekom, maar geen echt hoppige smaak. Weten jullie een richtlijn voor de totale hoeveelheid hop? Dan zouden we die percentueel kunnen verdelen over bv. drie hopgiften.

Met vriendelijke groeten

Bart

Brouwers

Nee, je kan het zo gek maken als je wilt. Als je 100 gram koudhop op 10 l tripel van 8% wilt gooien dan kan dat gewoon, als een tripel zal het waarschjinlijk niet meer smaken . Als je dit bij een imperial ipa van 8% doet gebruik je misschien zelfs te weinig.

Ik gebruik BrouwHulp en kijk meestal naar 3 zaken als ik mijn hoptoevoeging bepaal. Ten eerste hoeveel ibu, ibu/og en de hopwizard. Ik verdiep me altijd een beetje in de stijl van het te brouwen bier en aan de hand daarvan en wat mij lekker lijkt bepaal ik welk ibu en ibu/og wil uitkomen. In de hopwizard ga ik dan spelen met de late hopgiften om de juiste balans tussen hopsmaak en hoparoma te krijgen bij het bier dat ik voor ogen heb. Bv tripel moet je niet te extreem veel aroma en smaak meegeven want het gaat de gist esters volledig overheersen. Het is dus een kwestie van smaak en hoe dicht je bij een bepaalde stijl wilt brouwen

Oscar

Citaat van: Lutz op 31-08-2015  20:08 uHet probleem is natuurlijk dat wanneer ik grote hoeveelheden hop toevoeg aan het begin van de kook ik een hoog IBU bekom, maar geen echt hoppige smaak. Weten jullie een richtlijn voor de totale hoeveelheid hop? Dan zouden we die percentueel kunnen verdelen over bv. drie hopgiften.

waarom maar 3 ? en gebruik brouwsoftware en experimenteer met meerdere hopgiften (en beperkt je niet tot 3). Het resultaat is afhankelijk van de hop...de ene hop is de andere niet..... ;)

RienP

Waarom geen gebruik maken van brouwsoftware (zoals BrouwHulp of BrouwVisie)? Die berekent het precies voor je uit.
Bereken je verder zelf de bitterheid?

homoeccentricus

Dit geeft een idee van de gemiddelde IBU-waarden van de meer traditionele bierstijlen: http://homebrewmanual.com/media/IBUS.pdf

Vergelijkbare Topics (7)

22747

Gestart door Cees

Reacties: 0
Gelezen: 1724

12779

Reacties: 8
Gelezen: 3268

8342

Reacties: 23
Gelezen: 28537

31892

Reacties: 4
Gelezen: 2002

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.