Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Drukloos CO2 toevoegen?

Gestart door seed7, 26-06-2014 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Stel, ik heb een 'luchtdicht' gesloten vat met bier dat ik leeg wil laten lopen zonder dat er lucht bij komt. De beperking is dat het vat niet tegen druk kan. Hoe kan ik nu CO2 aan het vat toevoeren zodanig dat er in het vat geen over -of onderdruk ontstaat?

Is daar iets voor? Iets mechanisch? Iets slims? Iets "vlug Tom Poes, bedenk een list"?

Ingo

Gerb

Bij een Corneliuskeg kan je de koolzuur aan de verkeerde aansluiting aansluiten, dus de tapkant en dan CO2 door de tapstang borrelen. De CO2 verdrijft het zuurstof.

Albertus

Op z'n kop, de tapstang komt dan boven het bier uit vlak tegen de bodem het plafond van het vat.  De CO2 verdrijft de lucht.

:weetniet:
Bert

/edit/
Niet goed gelezen. Er zit dus al koolzuur in.
Drukregeling CO2 op "nul"? Even spelen met de instelling.

Bert

michielr

Een tweede vat gevuld met koolzuur (drukloos) dat op zijn minst groter is als het vat waar bier in zit. Het koolzuurvat plaats je hoger dan je biervat, en laat je aan de bovenzijde open (een kleine opening is voldoende). Als je bier uit je biervat tap, zal er koolzuur in je biervat stromen. Bovenin je koolzuurvat zal een laag lucht ontstaan, maar dat blijft ver bij je bier vandaan.

seed7

Citaat van: michielr op 26-06-2014  14:43 uEen tweede vat gevuld met koolzuur (drukloos) [...]

Da's inderdaad een mogelijkheid, al zou ik een plastic zak nemen. Die kun je leeg zuigen zonder dat er lucht in de zak of vat komt.

Ingo

seed7

Lang gezocht toch gevonden, een zo genaamde ""cask breather""

Een LPG regulator lijkt ook te werken.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

18676

Reacties: 8
Gelezen: 2984

29422

Reacties: 4
Gelezen: 4671

31-08-2015 20:58 u
door homoeccentricus
9745

Reacties: 10
Gelezen: 4597

27613

Reacties: 5
Gelezen: 2347

42993

Reacties: 2
Gelezen: 1294

5467

Gestart door unda

Reacties: 4
Gelezen: 2234

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.