Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Na een paar dagen het gist toevoegen

Gestart door braaf, 20-10-2011 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Hallo brouwers.
Ik vraag me af of ik een paar dagen kan wachten met het toevoegen van het Wyeast gist.
Als dit geen probleem is hoef ik niet zo te plannen ivm het opstarten van de Wyeast gist.
Ik zou graag jullie mening hierover horen.

Hai

Citaat van: braaf op 20-10-2011  19:44 uHallo brouwers.
Ik vraag me af of ik een paar dagen kan wachten met het toevoegen van het weayst gist..
Als dit geen probleem is hoef ik niet zo te plannen ivm het opstarten van de weayst gist.

Waar wil je gist aan toevoegen?

Aan het wort voor vergisting? Dat moet je snel doen anders krijg je een infectie.

Gerb

Het antwoord is nee. Wort is vreselijk vatbaar voor infecties. Hoe eerder je de gist toevoegt, hoe eerder er gistgroei (concurrentie), consumptie van suikers en verlaging van de pH plaatsvindt. Bij een theoretische 'infectie' bij het brouwen van 1 melkzuurbacterie zal deze na 3 dagen het bier al verpest hebben.

braaf

Oke duidelijk, gelijk toevoegen dus..
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Twonky

Aan de andere kant zijn er in nieuw Zeeland nogal een paar brouwers die een "opvouwbare" jerrycan gebruiken, en het wort daarin doen, goed afsluiten en het in de sneeuw zetten om af te koelen. Het is behoorlijk goed afgesloten dus is de kans op infectie klein en ik vond het nogal een aardige "out of the box" oplossing.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik heb een hele leuke koeler, en inderdaad hoe eerder er gist op gaat hoe beter, dus waarom zou ik een risico willen lopen. Maar als de nood aan de man is....

Zwaai
 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Twonky op 20-10-2011  20:24 uAan de andere kant zijn er in nieuw Zeeland nogal een paar brouwers die een "opvouwbare" jerrycan gebruiken, en het wort daarin doen, goed afsluiten en het in de sneeuw zetten om af te koelen. Het is behoorlijk goed afgesloten dus is de kans op infectie klein en ik vond het nogal een aardige "out of the box" oplossing.

Tuurlijk kan dat, maar dan hoeft het koelen ook geen nacht te duren. Wellicht een paar uur, daarna gist toevoegen.

Citaat van: Twonky op 20-10-2011  20:24 uMaar als de nood aan de man is....

Een brouwdag plan je van te voren, of doe je adhoc met een korrelgist. Wil je met Wyeast vergisten van plan je het van te voren. Gouden regel daarbij : Geen of geen goede gist --> niet brouwen  :brouwen:

Jacques

Inderdaad een kwestie van goed plannen. Brouw niet als je nog geen beschikbare gist hebt.

Twonky

Citaat van: Oscar op 20-10-2011  20:37 uEen brouwdag plan je van te voren, of doe je adhoc met een korrelgist. Wil je met Wyeast vergisten van plan je het van te voren. Gouden regel daarbij : Geen of geen goede gist --> niet brouwen  :brouwen:
Helemaal mee eens Oscar, maar hoe meer stukjes gereedschap je in je koffer hebt...

Laatst had ik met de speidel een beetje geexpirimenteerd, en kwam heel slecht uit, het pompje trok het niet, dus ik had een rendement van 55% (toen kende ik het roer trucje nog niet) dus de moutpijp eruit gehaald, die nog na gespoeld, die wort opgevangen gekookt, steriel luchtdicht een nachtje bewaard, gist toegevoegd, en daar was verder niets mis mee.

Ondanks dat je alles van te voren bedenkt, kan het soms toch anders lopen, en dan is het handig als je een paar "truckjes" achter de hand hebt. En inderdaad zo brouw je normaal niet, maar er kan altijd iets tussenkomen...

:degroeten:

Edgar

Citaat van: braaf op 20-10-2011  19:44 uHallo brouwers.
Ik vraag me af of ik een paar dagen kan wachten met het toevoegen van het Wyeast gist.
Als dit geen probleem is hoef ik niet zo te plannen ivm het opstarten van de Wyeast gist.

Als het niet anders kan is er toch wel een prima manier om dat te doen, namelijk:

Wort zo koud mogelijk zetten (evt zelfs invriezen als je de mogelijkheid hebt!) en voor het enten met de gist weer verwarmen (en dat hoeft niet pers├ę tot het kookpunt, een graad of 85 moet genoeg zijn) en weer koelen. Ondertussen letten op zo weinig mogelijk zuurstofinslag (spetteren en broubbelen) ten behoeve van de smaakstabiliteit en de frisheid, maar op die manier zou het me sterk verbazen als je bier ge├»nfecteerd zou raken. Er wel even van uitgaande dat je verder schoon werkt.

Kortom de verhalen hierboven zijn juist en goed bedoeld, maar deze mogelijkheid is er ook en dan kan je toch brouwen wanneer je het gepland had. Soms is dat nu eenmaal belangrijker.

Vergelijkbare Topics (7)

43797

Reacties: 3
Gelezen: 959

14623

Reacties: 24
Gelezen: 10178

6082

Reacties: 14
Gelezen: 4945

09-05-2007 10:56 u
door oranjeboombiertje
29898

Gestart door Lutz

Reacties: 17
Gelezen: 6589

40640

Reacties: 9
Gelezen: 1910

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.