Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

American Pale ale recept

Gestart door lier, 16-09-2017 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

lier

Op basis van een Beersmith recept heb ik het volgende recept samen gesteld maar ik heb geen ervaring met zuurmout en ik vraag me af of de doordrinkbaarheid voldoende wordt. en of het de potentie heeft van een lekker biertje natuurlijk,

Wat denken jullie?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk54
Naam receptmc ipa
Brouwdatum11-09-2017
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume23,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)56 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
31,00 lWater uit Vlissingen
0,65 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
58 mg/l4 mg/l34 mg/l22 mg/l27 mg/l24 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,80 kgPale Ale moutDingemans7 EBC80,0 %
0,75 kgMünchenermoutDingemans15 EBC12,5 %
0,30 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,0 %
0,15 kgZuurmoutWeyermann5 EBC2,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.5,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gMagnumpellets10,2%60 min.28,6 IBU
25,0 gMosaicpellets11,8%15 min.11,0 IBU
25,0 gCascadebellen6,9%15 min.5,9 IBU
35,0 gMosaicpellets11,8%koudhop0,0 IBU
35,0 gCascadebellen6,9%koudhop0,0 IBU
25,0 gMosaicpellets11,8%whirlpool6,9 IBU
25,0 gCascadebellen6,9%whirlpool3,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterSafale American (US-05)bovengist

Alvast bedankt voor het meedenken

Jacques

Weinig opmerkingen.

Waaarom gebruik je zuurmout? Je kunt ook aanzuren met melkzuur.

lier

Bedankt voor de tip, gooien ik de zuurmout er uit en pak ik melkzuur zoals normaal

Ansius

Citaat van: Jacques op 17-09-2017  20:01 uWaaarom gebruik je zuurmout? Je kunt ook aanzuren met melkzuur.

Wat is er op tegen?

Whimsical

Citaat van: Ansius op 17-09-2017  22:10 uWat is er op tegen?
Lijkt me onnodig ingewikkeld. Alleen als je brouwt volgens Reinheitsgebot nuttig?

Ansius

Martijn0172

Lijkt op een recept wat ik voor de zomer heb gebrouwen, alleen zonder zuurmout. Ik weet niet hoe je normaal de whirlpool toevoegt maar ik zou afkoelen tot net onder de 70 graden, Whirlpool toevoegen en zo 45 minuten laten staan en dan verder koelen.

lier

Citaat van: Martijn0172 op 18-09-2017  08:04 uIk weet niet hoe je normaal de whirlpool toevoegt maar ik zou afkoelen tot net onder de 70 graden, Whirlpool toevoegen en zo 45 minuten laten staan en dan verder koelen.

Dat was ook mijn idee, vorig brouwsel ook eerst terug gekoeld tot 75gr en daarna 30min laten staan en hiermee al een goede hopsmaak in mijn bier gekregen kwartiertje extra goed idee.

Ik heb ook al naar zo'n hoprocket zitten kijken, dan schijn je helemaal veel aroma uit je hop te kunnen halen maar daar hoor je al lang niets meer over hier op het forum

EvdBroek

Citaat van: lier op 17-09-2017  21:42 uBedankt voor de tip, gooien ik de zuurmout er uit en pak ik melkzuur zoals normaal
Waarom moet een american pale ale überhault zuur zijn?

davyd

Zuurmout wordt gebruikt om de pH van het wort tot de gewenste zuurtegraad  (bv 5.3 pH)  te doen zakken, niet om bier zuur te maken. De hoeveelheid is afhankelijk van de watersamenstelling en het recept. De hoeveelheid zuurmout kan dus niet zomaar overgenomen worden van iemand anders zijn of haar recept. Ik gebruik daarvoor software. Vermits het waterprofiel van het recept duidelijk verkeerd is, is het beter geen zuurmout te gebruiken. Vervang de zuurmout door pale mout, en gebruik desgewenst melkzuur of fosforzuur om aan te zuren.

Ansius

Citaat van: davyd op 18-09-2017  15:37 uZuurmout wordt gebruikt om de pH van het wort tot de gewenste zuurtegraad  (bv 5.3 pH)  te doen zakken, niet om bier zuur te maken. De hoeveelheid is afhankelijk van de watersamenstelling en het recept. De hoeveelheid zuurmout kan dus niet zomaar overgenomen worden van iemand anders zijn of haar recept. Ik gebruik daarvoor software.
Zo denk ik ook.
Het is een vrij eenvoudige en secure manier om van te voren een beetje te corrigeren.

NB
Wat de Duitsers zichzelf opleggen moeten ze zelf weten.

lier

Volgens BrouwHulp kom ik met 150 gram zuurmout op een pH van 5.4 uit, das redelijk in de buurt zou ik zo zeggen.

davyd

Met welk waterprofiel? Dat van het recept kan niet kloppen denk ik.

Gerald

Andere vraag. Waarom wil je een starter van een korrelgist maken? Heb het niet door gerekend maar ik denk zo dat je met 1 zakje gist er ook al bent.

Ansius

Citaat van: davyd op 18-09-2017  19:20 uMet welk waterprofiel? Dat van het recept kan niet kloppen denk ik.

Waarom denk je dat?

Jacques

Citaat van: Ansius op 17-09-2017  22:10 uWat is er op tegen?

Op zich is er niets op tegen om zuurmout te gebruiken. Maar melkzuur is handiger in het gebruik. Als de pH wat te hoog is kun je nog een klein beetje meer toevoegen. Met zuurmout is dat wat lastiger (maar niet onmogelijk...)

Zuurmout is het Duitse alternatief voor melkzuur om te kunnen voldoen aan het Reinheitsgebot. Als Nederlandse/Belgische hobbybouwers hoeven we ons daar niet van aan te trekken (de Duitse hobbybrouwers trouwens ook niet  ;) ).

davyd

Citaat van: Ansius op 18-09-2017  21:17 uWaarom denk je dat?

Geen idee. Ik heb zo een zo goed als nutteloos freaky talent om in 1 oogopslag te zien dat de kationen en anionen in een waterrapport niet in evenwicht zijn.

lier

Citaat van: davyd op 18-09-2017  21:52 uGeen idee. Ik heb zo een zo goed als nutteloos freaky talent om in 1 oogopslag te zien dat de kationen en anionen in een waterrapport niet in evenwicht zijn.

Je hebt helemaal gelijk pfff had de totale alkaliteit niet goed ingevuld, helemaal nutteloos is je talent dus niet, bedankt ;)

lier

Citaat van: Gerald op 18-09-2017  20:41 uAndere vraag. Waarom wil je een starter van een korrelgist maken? Heb het niet door gerekend maar ik denk zo dat je met 1 zakje gist er ook al bent.

Ik heb altijd het gevoel dat de vegisting beter op gang komt en lekkerder loopt als ik een starter maak, ook met poedergist. Het is inmiddels een gewoonte geworden denk ik.
Volgens BrouwHulp kwam ik net iets tekort met 1 zakje maar nikt om me zorgen over te maken.

Vergelijkbare Topics (7)

41264

Reacties: 11
Gelezen: 1570

37045

Reacties: 21
Gelezen: 3826

32239

Reacties: 18
Gelezen: 5913

14911

Reacties: 30
Gelezen: 14990

43100

Reacties: 9
Gelezen: 733

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.