Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept gezocht om brouwinstallatie mee te testen

Gestart door rajd, 25-02-2017 01:07 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Zondag a.s. ga ik voor het eerst sinds een jaar weer brouwen. Het afgelopen jaar ben ik druk geweest met het bouwen van een nieuwe brouwinstallatie (een RIMS-opstelling o.b.v. het BrewBoard) en het opdrinken van de voorraad. Het bouwen van een nieuwe installatie is beter gelukt dan het opdrinken van de voorraad, maar dat terzijde.

Mijn doel voor deze brouwsessie is tweeledig: enerzijds ga ik een eerste volwaardige test doen met de nieuwe installatie, daarnaast hoop ik er een lekker bier voor mijn verjaardag (over 2 maanden) aan overhouden. Daar mijn gasten veelal drinkers van simpelere bieren zijn (licht van kleur, niet te bitter) is de stijl al enigszins bepaald.

Doelstellingen:
- blond(achtig) bier, niet te bitter, wat fruitig mag wel, wat moutig eveneens
- ik ga de eerste maal niet spoelen (ivm testen van het volume)
- een simpel maischschema geniet eveneens de voorkeur
- gemakkelijk filteren geniet ook de voorkeur, ik ga liever nog niet met tarwe e.d. aan de slag
- indien het mis gaat dan wil ik bij voorkeur niet al te veel dure ingredienten kwijt zijn
- de focus ligt op de installatie en het proces, niet op het recept

Ik heb vanalles op voorraad. Voldoende hoppen uit diverse landen, zowel aroma alsook bitter. Met de mouten is het soortgelijk gesteld; genoeg "standaard" mouten (pils, pale, vienna, maris otter etc.). In de gisten zit ik wat krapper, desondanks heb ik voldoende korrels op voorraad (US05, S04 etc.).

Wie kan ik me een goede richting sturen / heeft een leuk recept liggen wat bij deze ambitie past? Alvast bedankt :)

Brouwers

Als het een simpel bier moet zijn kan je misschien dit recept brouwen http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29863.msg456290.html#msg456290.

Dit is een Belgisch blond bier wat ik ooit gemaakt heb. Het was een lekkere doordrinker met bloemigheid en citrus uit de hop en peper uit de gist. De vloeibare gist zou je kunnen vervangen met een Belgische korrel, weet zo niet wat een goede vervanger is.

Maar je kan natuurlijk ook gewoon een pils brouwen met Saaz of mittelfruh en pilsmout.

Tjardo

Als je het echt simpel wilt houden zou je Adrie's Westmalle Extra SMASH bier kunnen brouwen met bv Safbrew BE-256?

seed7

Voor je gaat brouwen zou ik eerst het kookverlies bepalen.

Verder gewoon 100% pilsmout SG 1050 @75% hypothetisch rendement met hop en gist die je lekker lijkt om je rendementen te bepalen.

Ingo

Erwin Warners

Zou een kant en klaar pakket nemen dan heb je alle gegevens en kun je denk ik het makkelijkst vergelijken.

SanderH

Citaat van: Erwin Warners op 25-02-2017  09:49 uZou een kant en klaar pakket nemen dan heb je alle gegevens en kun je denk ik het makkelijkst vergelijken.

Goede tip. Heb ik ook gedaan om mijn eigenbouw graanpapa te testen. Hoef je niet over een recept te twijfelen en een deel van hetgeen je moet halen is al vast gezet.
Persoonlijk zou ik wel gaan spoelen, je mist anders toch wat liters en smaak en je hebt meteen een beter idee hoe alles verloopt. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

rajd

Dank allen!

Het idee van het kant- en klare brouwpakket vind ik wel een goede, maar ga ik toch maar niet doen :). Tikkeltje eigenwijs wellicht, maar ook ingegeven door het feit dat ik reeds veel en veel te veel voorraad heb, m.n. wat mouten betreft.

@Ingo: goed idee v.w.b. kookverlies, ga ik straks dan maar eens doen.

De diverse voorgestelde recepten klinken allen wel goed geschikt om een dergelijke test mee te doen. Het enige waar ik voornamelijk over twijfel is de gist; mijn vooraad gisten is wat meer verouderd dan ik dacht, dus daar moet ik even een besluit nemen. Ik heb nog een zakje Abbaye liggen, maar die is reeds een 4 maanden over datum. US05 heb ik genoeg en is goed tot april 2017 (gewoon gebruiken maar wat meer enten). Daarnaast heb ik nog een zakje Belle saison (gekregen van een andere brouwer die niet blij was met de gist), diverse zakjes S-04, een zakje F2 (zal ik maar niet doen :p) en een serie vloeibare gisten (ook gekregen van een ander) die allen een half tot 2 jaar over datum zijn (geen idee of ik die ooit nog tot leven krijg, maar er is zeker geen tijd om op te kweken, wel?). Wellicht dat ik het best ga voor iets o.b.v. de Abbaye, de US05 of een combinatie daarvan.

rajd

Oh ja wat het spoelen betreft: doorgaans spoel ik wel, hoewel er inmiddels genoeg brouwers zijn die weinig of niet spoelen. Nu wil(de) ik dit achterwege laten omdat ik voor een zo klein als mogelijk volume wil gaan. Enerzijds omdat het maar een proefbrouwsel is, maar ook omdat ik wil achterhalen hoe weinig ik kan brouwen met mijn nieuwe installatie; ik brouw nl. liever wat vaker kleinere volumes van verschillende recepten dan batches die niet opgaan..

rajd

Citaat van: seed7 op 25-02-2017  08:56 uVoor je gaat brouwen zou ik eerst het kookverlies bepalen.

Verder gewoon 100% pilsmout SG 1050 @75% hypothetisch rendement met hop en gist die je lekker lijkt om je rendementen te bepalen.

Ingo

Dat was een goede tip, inmiddels heb ik die test achter de rug en een flink verschil gezien met mijn oude installatie; een verdamping van 27%. Hij kookt best heftig mag ik wel zeggen. Ik ga voor de Westmalle extra, dat is min of meer identiek aan de 100% pilsmout 1.050 SG oplossing en klinkt nog niet eens zo onaardig :)

seed7

Zoek de gaskraanstand op waarbij je 10-12% verdampt en zet een streepje. 27% verdamping is (te) veel.

Ingo

rajd

Citaat van: seed7 op 26-02-2017  13:08 uZoek de gaskraanstand op waarbij je 10-12% verdampt en zet een streepje. 27% verdamping is (te) veel.

Ingo

Ik werk elektrisch, c.q. het element staat aan- of uit. De enige oplossing die ik zie (uitgaande van dit element) is een schakeling maken die tijdens de kook in- en uitschakelt?

seed7

Er zijn Solid State Relais (SSR) te krijgen waar je alleen maar een instelbare weerstand aan hoeft te knopen om hem als een "dimmer" te gebruiken.

Bijvoorbeeld De echte elektrotechneuten kunnen je wel vertellen wat je precies nodig hebt.

Ingo

witbierron

Rajd  met een temp. sensor  in combinatie met een st1000 kan je het prima regelen  en je  kan ook direct zien wat de temp is

rajd

Daar ik aan de slag ben met MBSE-ArdRims wil ik het liefst daar dit probleem oplossen - ik ben me nog enigszins aan het verdiepen in de mogelijkheden om bijv. te koken a.d.h.v. het PID algoritme i.p.v. simpelweg het element op vol vermogen te draaien. Kom er snel op terug :)

Rich

Ik heb nog een Auber PID in de aanbieding ;) Deze heeft een 'manual' stand waarbij je je element op 0-100% vermogen in kan stellen. Mocht je interesse hebben, zie topic in het Prikbord.

seed7

Om te koken heb je toch geen pid nodig (ven los van een eventuele handmatige instelling)? Op het moment dat het kookt stel je het vermogen zodanig in dat je verdamping 10-12% is.

Ingo

Sander van Dijk

Citaat van: rajd op 26-02-2017  15:23 uDaar ik aan de slag ben met MBSE-ArdRims wil ik het liefst daar dit probleem oplossen - ik ben me nog enigszins aan het verdiepen in de mogelijkheden om bijv. te koken a.d.h.v. het PID algoritme i.p.v. simpelweg het element op vol vermogen te draaien. Kom er snel op terug :)
Gewoon met een Volt regulator van Ebay? Je kunt dan een percentage instellen. Gebruik ik ook.

Bekijk dit op eBay http://www.ebay.com/itm/282350734209

Ik gebruik het ook om tijdens het maischen het vermogen wat terug te schroeven.

rajd

Citaat van: Sander van Dijk op 27-02-2017  05:30 uGewoon met een volt regulator van Ebay? Je kunt dan een percentage instellen. Gebruik ik ook.

Bekijk dit op eBay http://www.ebay.com/itm/282350734209

Ik gebruik het ook om tijdens het maischen het vermogen wat terug te schroeven.

Grappig dingetje, die kende ik nog niet :)

Maar... goed nieuws! Het blijkt (n.a.v. een vraag elders op dit forum) dat mijn brouwcontroller reeds softwarematig een mogelijkheid biedt om de heater te dimmen. Gisteren heb ik een proefsessie ermee gedaan en raad eens wat: werkt als een zonnetje. Dank!  :groots:

Sander van Dijk

Citaat van: rajd op 27-02-2017  09:35 uMaar... goed nieuws! Het blijkt (n.a.v. een vraag elders op dit forum) dat mijn brouwcontroller reeds softwarematig een mogelijkheid biedt om de heater te dimmen. Gisteren heb ik een proefsessie ermee gedaan en raad eens wat: werkt als een zonnetje. Dank!  :groots:

Dat is mooi. Opgelost[emoji1]

rajd

Citaat van: Sander van Dijk op 27-02-2017  10:38 uDat is mooi. Opgelost[emoji1]

Haha inderdaad er zijn gisteren heel wat suikers "opgelost" :-).
(ik had een hoger rendement dan gehoopt)

mbroek

Citaat van: rajd op 25-02-2017  10:47 uOh ja wat het spoelen betreft: doorgaans spoel ik wel, hoewel er inmiddels genoeg brouwers zijn die weinig of niet spoelen. Nu wil(de) ik dit achterwege laten omdat ik voor een zo klein als mogelijk volume wil gaan. Enerzijds omdat het maar een proefbrouwsel is, maar ook omdat ik wil achterhalen hoe weinig ik kan brouwen met mijn nieuwe installatie; ik brouw nl. liever wat vaker kleinere volumes van verschillende recepten dan batches die niet opgaan..

Ik heb 1 keer met mijn RIMS niet gespoeld, dat doe ik nooit meer. Behalve een laag rendement een slechte vergisting achteraf. Gewoon beginnen met genoeg water, je hebt wat meer nodig met een RIMS als met een "klassiek" systeem. Ik start zelf meestal met 15 tot 17 liter, spoel met ongeveer 5 tot 6 liter zodat ik 17 liter voor het koken heb.

Er is denk ik wel een minimum met een RIMS, op een gegeven moment wordt de verhouding van de hoeveelheid water buiten en binnen de binnenpan verkeerd. Je begin water wordt bepaald door de hoogte van je binnenpan en de hoeveelheid mout die je gaat maischen.

rajd

Citaat van: mbroek op 27-02-2017  11:36 uIk heb 1 keer met mijn RIMS niet gespoeld, dat doe ik nooit meer. Behalve een laag rendement een slechte vergisting achteraf. Gewoon beginnen met genoeg water, je hebt wat meer nodig met een RIMS als met een "klassiek" systeem. Ik start zelf meestal met 15 tot 17 liter, spoel met ongeveer 5 tot 6 liter zodat ik 17 liter voor het koken heb.

Er is denk ik wel een minimum met een RIMS, op een gegeven moment wordt de verhouding van de hoeveelheid water buiten en binnen de binnenpan verkeerd. Je begin water wordt bepaald door de hoogte van je binnenpan en de hoeveelheid mout die je gaat maischen.

Ik moet inderdaad nog enigszins leren in wat voor verhoudingen ik moet denken met deze installatie. Uiteindelijk heb ik alsnog gespoeld (old habits die hard), omdat ik simpelweg wat weinig vocht in de pan had. Ik startte met 14l maischwater en heb uiteindelijk met 4l gespoeld. Aan het eind van de kook bleek dat ik wat veel vocht over had, ik had op 11l gemikt en zat op een 13. Zodoende aan het eind wat langer doorgekookt (laatste hopgift dan ook even uitgesteld) om wat extra te verdampen. Met als eindresultaat 9l in het vat (10l was gepland) en op het punt nauwkeurig mijn SG behaald te hebben ben ik voor een eerste maal niet ontevreden.

V.w.b. de hoeveelheid benodigd water... indien ik minder dan 8l gebruik dan wordt mijn binnenpan niet eens nat; het lijkt er alleszins op dat 14l een minimum is om te kunnen brouwen. Doorgaans zal het wat meer moeten zijn, echter had ik nu slechts 2kg aan mout in de korf (simpel recept, licht bier).

mbroek

Citaat van: rajd op 27-02-2017  16:01 uIk moet inderdaad nog enigszins leren in wat voor verhoudingen ik moet denken met deze installatie. Uiteindelijk heb ik alsnog gespoeld (old habits die hard), omdat ik simpelweg wat weinig vocht in de pan had. Ik startte met 14l maischwater en heb uiteindelijk met 4l gespoeld. Aan het eind van de kook bleek dat ik wat veel vocht over had, ik had op 11l gemikt en zat op een 13. Zodoende aan het eind wat langer doorgekookt (laatste hopgift dan ook even uitgesteld) om wat extra te verdampen. Met als eindresultaat 9l in het vat (10l was gepland) en op het punt nauwkeurig mijn SG behaald te hebben ben ik voor een eerste maal niet ontevreden.

V.w.b. de hoeveelheid benodigd water... indien ik minder dan 8l gebruik dan wordt mijn binnenpan niet eens nat; het lijkt er alleszins op dat 14l een minimum is om te kunnen brouwen. Doorgaans zal het wat meer moeten zijn, echter had ik nu slechts 2kg aan mout in de korf (simpel recept, licht bier).

Ik heb al een liter of 4 water nodig om de bodem van de binnenpan nat te maken. Kleine hoeveelheden brouwen lukt niet erg op deze manier maar ik mik standaard op 12 liter na overhevelen. Dat is een volle pet fles. Het maximum moet ik nog eens uitzoeken, dat komt wel over een maandje als ik het dubbele wil gaan brouwen. Moet net passen.

Voor het koken dan moet je misschien toch een paar % harder koken, of er gewoon rekening mee houden. Nadat ik een paar maal gebouwen heb met de rims en alles goed in BrouwHulp heb gezet kom ik nu steeds goed uit. Ook een mooi hoog rendement, tussen 77 en 82%, een beetje afhankelijk van de biersoort. Beter als met roeren, in pannen.

Het gaat uiteindelijk om het resultaat en het is goed dat je dan toch op je gewenste sg bent uitgekomen.

Oja, tijdens het spoelen hangt er een rvs strip aan de kookpan, die hangt tot op de hoogte waarop ik moet uitkomen met spoelen. Dat is dan net goed te zien onder de binnenpan door.

Jacques

Citaat van: mbroek op 27-02-2017  11:36 uIk heb 1 keer met mijn RIMS niet gespoeld, dat doe ik nooit meer. Behalve een laag rendement een slechte vergisting achteraf.

Een laag rendement en een slechte vergisting staan los van elkaar...

rajd

Citaat van: mbroek op 27-02-2017  21:20 uIk heb al een liter of 4 water nodig om de bodem van de binnenpan nat te maken. Kleine hoeveelheden brouwen lukt niet erg op deze manier maar ik mik standaard op 12 liter na overhevelen. Dat is een volle pet fles. Het maximum moet ik nog eens uitzoeken, dat komt wel over een maandje als ik het dubbele wil gaan brouwen. Moet net passen.

Voor het koken dan moet je misschien toch een paar % harder koken, of er gewoon rekening mee houden. Nadat ik een paar maal gebouwen heb met de rims en alles goed in BrouwHulp heb gezet kom ik nu steeds goed uit. Ook een mooi hoog rendement, tussen 77 en 82%, een beetje afhankelijk van de biersoort. Beter als met roeren, in pannen.

Het gaat uiteindelijk om het resultaat en het is goed dat je dan toch op je gewenste sg bent uitgekomen.

Oja, tijdens het spoelen hangt er een rvs strip aan de kookpan, die hangt tot op de hoogte waarop ik moet uitkomen met spoelen. Dat is dan net goed te zien onder de binnenpan door.

Het is inderdaad nog een beetje leren hoe het exact gaat werken met deze set, maar dat gaat wel goedkomen; ik merk nu al dat het aantal zaken wat zwaar variabel is fors lager ligt dan in de oude situatie, dus dat komt wel goed. Een gevulde petfles vind ik ook een mooie hoeveelheid, al is het maar omdat ik net een nieuwe petfles gekocht heb :).

Mijn fout v.w.b. het volume / koken / spoelen zat zeker in mijn aanname v.w.b. het kookverlies. Toen ik mijn eerste test deed heb ik op 100% gekookt; zonder de brouwcontroller, maar met het element direct op 220V aangesloten. Op die manier kwam ik op 27% verdamping.Tijdens de brouwsessie heb ik op een lager vermogen gekookt. Dit had ik weliswaar meegenomen in mijn berekening, maar die zal niet geheel accuraat geweest zijn. Komt de volgende keer goed.

Het behaalde rendement lag erg hoog... ca. 88%. Dat zal de volgende keer lager (moeten) zijn, daar ik merkte dat ik te fijn schroot voor deze filterplaat. Met mijn oude hevelfilter kon ik wat fijner schroten en een dergelijk rendement halen, wellicht dat ik nu tot onder de 80% moet gaan zakken. Vind ik overigens niet problematisch, ik brouw niet zoveel en geen grote volumes.

Vergelijkbare Topics (7)

20959

Reacties: 3
Gelezen: 2258

40111

Reacties: 0
Gelezen: 792

30959

Reacties: 9
Gelezen: 2819

24879

Reacties: 21
Gelezen: 8460

5385

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 31
Gelezen: 7880

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.