Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen over zelfbouw klimaatkast

Gestart door Peter MB, 20-01-2022 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

In verband met beperkte ruimte wil zelf ik een klimaatkast gaan maken waar mijn 25 liter rvs gistvat in moet komen te staan. Voorheen had ik alle ruimte maar mijn vriendin woont nu bij mij en ben ik sinds 7 maanden vader geworden en dat kost meer ruimte dan ik dacht  ;D

Ik wil een kast gaan maken van MDF, deze moet dubbelwandig worden met daar tussen piepschuim. Hoe ik ga verwarmen en eventueel koelen moet ik nog uitzoeken maar heb hier al gelezen dat hier genoeg mogelijkheden voor zijn. Heb al wel een Inkbird ITC 308 Wifi besteld om de temperatuur te regelen.

Mijn vragen zijn:
-Is 2x 8 mm mdf dik genoeg?
-Moet ik rekening houden met extra ruimte om mijn flesjes na het bottelen hier ook in te plaatsen? Staan nu gewoon in een
 kast in de woonkamer op kamertemperatuur.
-Kan ik een kast maken die precies groot genoeg is voor mijn gistvat? Mijn gistvat een Klarstein 25L en is zeg maar 4 2cm breed
  en 40cm diep. Is een kast van 45 bij 42 cm voldoende of is meer ruimte beter?

De binnenkant van het MDF waar de ketel in komt wil ik schilderen met verf die ik nog heb overgehouden van de badkamer. Dit is bestand tegen schimmel en water. Verder alles afkitten.

Mocht iemand verder nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Tedje79

Hoi Peter,

Wederom een antwoord van mij. Omwille van het gemak heb ik je vragen even hieronder geplakt.

-Is 2x 8 mm mdf dik genoeg?

Ga alsjeblieft niet aan de slag met mdf. Voor de buitenzijde zal het nog wel voldoen, maar mdf kan gewoon niet tegen vocht. Al smeer je er 10 lagen van jouw verf op, als het nat wordt zwelt het gegarandeerd op. Watervast en vochtwerend mdf (V313) kunnen wel tegen een stootje. Gemelamineerd spaanplaat verlijmen en afkitten kan ook een optie zijn. Kies voor 18mm als je hier serieus deuvels in wilt plaatsen en een effectief contactvlak voor je lijmverbinding wenst. Je piepschuim isolatieplaten zijn prima in staat om de oppervlaktedruk aan te kunnen.

-Moet ik rekening houden met extra ruimte om mijn flesjes na het bottelen hier ook in te plaatsen? Staan nu gewoon in een
 kast in de woonkamer op kamertemperatuur. 

Zou je kunnen doen. Eventuele bierbommen beschermen meteen jou en je gezin ;) Verder ben je natuurlijk van plan je temperatuur in jouw kast te gaan regelen. Klinkt als een goed plan.

-Kan ik een kast maken die precies groot genoeg is voor mijn gistvat? Mijn gistvat een Klarstein 25l en is zeg maar 42 cm breed
  en 40c m diep. Is een kast van 45 bij 42 cm voldoende of is meer ruimte beter?

Reken op ruimte voor het kunnen plaatsen van jouw gistvat. Een vol vat is best zwaar; het één en ander is natuurlijk afhankelijk van de positie van de deur. Wordt het een boven- of een zijlader? Denk tevens aan een eventuele blow-off slang en bijbehorende fles (Safale wb-06).
Verder is het de vraag of je bierflessen in je kast wilt plaatsen. 24 liter jongbier kan je kwijt in ongeveer 3 x 24 flesjes van 33cl.

Over het regelen van de temperatuur het volgende: de kast verwarmen is zo moeilijk niet. Warmteband in jouw Inkbird, het borgen van de meetsensor en je hebt al gauw kans op succes.
Natuurkundig gezien kan je iets niet koud maken. Je kunt eigenlijk alleen maar warmte weghalen (onttrekken). Daar heb je eigenlijk een verdamper (koelkast) of een peltier element voor nodig. Die laatste kan ik eigenlijk beter weglaten, want het warmte onttrekkende vermogen van deze is veel te klein. De gewenste temperatuur heb je mogelijk pas gehaald als de vergisting voorbij is.

Conclusie: brouw in de winter en maak een echt watervaste kast op het balkon/tuin of zoek de meest koele plek in huis op.
Ik kreeg in mijn schuur geen extra koelkast geplaatst en om die reden heb ik de prijzige glycol chiller gekocht. Pils brouwen is daarmee wel binnen mijn bereik gekomen.

Jouw Klarstein gistvat lijkt me als gevolg van de vorm van het deksel minder geschikt voor een koelspiraal. Dat betekent toch wel een beperking.

Groet,

Maarten

Jacques

Citaat van: Tedje79 op 20-01-2022  20:55 uWederom een antwoord van mij. Omwille van het gemak heb ik je vragen even hieronder geplakt.

Dit forum beschikt over een citeerfunctie. In een bericht kun je meerdere citaten opnemen.

Tedje79

Citaat van: Jacques op 20-01-2022  21:45 uDit forum beschikt over een citeerfunctie. In een bericht kun je meerdere citaten opnemen.

Bedankt voor de tip!

Peter MB

Citaat van: Tedje79 op 20-01-2022  20:55 uHoi Peter,

Wederom een antwoord van mij. Omwille van het gemak heb ik je vragen even hieronder geplakt.

Groet,

Maarten

Bedankt Maarten, als ik het zo lees is een koelkast toch de betere/makkelijkere keuze. Toch maar zoeken naar een werkende koelkast en die in de garage plaatsen.

Peter MB

Vanochtend een koelkast opgehaald. Helaas net iets te laag maar het komt goed. Deze past namelijk precies in de garage naast de vriezer. (uitsparing)

Het verwarmen wil ik met een gloeilamp gaan doen. Hoor hier meerdere mensen over.

Waar kan ik die het beste plaatsen en waar kan de temperatuursensor van de Inkbird het beste komen?

De bovenkant past maar net met de hoogte. Kan ik dat beugeltje van mijn gistvat afslijpen? Neem aan dat dit geen nut heeft. Kan ik mijn waterslot met een slangetje verplaatsen naar de zijkant van de koelkast? Zo ja is hoogte dan belangrijk?

Jeltuh

De sensor wordt vaak onder een pannenspons met een spanbandje tegen de wand gehouden.
Voor de gloeilamp is geen ideale positie, wat wel vaak gedaan wordt is een ventilator plaatsen om lucht te circuleren en zo homogeen warmte toe te voegen. Ik zou overwegen een warmtekoord aan te schaffen...
Voor je waterslot kun je ook een blow off maken, zoek even op het forum hiervoor...

Succes!

lier

Peter MB

Citaat van: lier op 31-01-2022  01:09 uIk raad je aan een warmtelint te gebruiken ipv een lamp iets zoals dit: https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1480/verwarmingskabel-8-m?gsh=1&gsk=2&gclid=EAIaIQobChMI7tCc4dja9QIVjoFQBh2MZwKEEAQYBCABEgJYqfD_BwE een die zoals dit https://www.twortwat.nl/p-rss/nieuws.detail?item_id=1478430336&type=4&back=1&page=/p-rss/artikelen te monteren.

Dat is en veiliger een geeft een betere warmteverdeling dan een lamp

Bedankt, dan heb ik dus ook geen ventilator nodig? Dit warmteling wikkel je om het vat heen of los in de kast?

Wildor

NiekS

Citaat van: Wildor op 31-01-2022  14:15 uZoals hier beschreven, langs de wand van de koelkast voldoet prima.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37919.msg574266.html#msg574266

Dit werkt inderdaad gewoon goed!

Zelf heb ik een "Siliconen warmte kabel 50 watt 5 meter met stekker" van Proheating.nl op de bodem gelegd: ligt op een soort schuim wat niet smelt ter isolatie, daarop een dunne plaat. Aangestuurd met dezelfde Inkbird als jij hebt. Werkt prima.

Peter MB

Bedankt, heb een 4.5 m kabel 25 Watt besteld gisteren. Donderdag ga ik verder met mijn kast.

lier

Josss

Ik ben van plan zo'n kabel aan de binnenkant van de koelkast deur te plakken en dan twee gaatjes in de linkerbovenkant van de deur te boren voor de inkbird en de warmtekabel.

Is voor opslag van bierflesjes.

Jos

lier

Ik heb de warmtekabel aan de zijwanden en en de achterwand bevestigd, warme komt dus van 3 kanten

Peter MB

Citaat van: lier op 03-02-2022  12:44 uIk heb de warmtekabel aan de zijwanden en en de achterwand bevestigd, warme komt dus van 3 kanten

Dat heb ik ook gedaan, ben net klaar. Enige vraag die ik nog heb. Mag de draad van de inkbird door hetzelfde gat als het warmtekoord? Neem aan dat alleen de voeler temperatuur meet?

Het gistvat past met een verhoging ook prima. Was al bijna aan het zagen in de achterkant, gelukkig niet gedaan.

lier

Bij mij zit al het warmtekoord in de koelkast, de aansluitkabel gaat ook door hetzelfde gat inderdaad

hb-lot

Citaat van: Peter MB op 06-02-2022  15:22 uEnige vraag die ik nog heb. Mag de draad van de inkbird door hetzelfde gat als het warmtekoord?
Zie op de foto's dat je niet het condensgat gebruikt, maar een extra gat hebt geboord aan de zijkant. Is dit zonder meer mogelijk, of kunnen daar ook koelleidingen zitten?

Peter MB

Citaat van: hb-lot op 17-02-2022  10:37 uZie op de foto's dat je niet het condensgat gebruikt, maar een extra gat hebt geboord aan de zijkant. Is dit zonder meer mogelijk, of kunnen daar ook koelleidingen zitten?
Lijkt me niet. De boor vloog er doorheen. Heb de koeling trouwens nog niet in de inkbird zitten. Koud genoeg in de garage.

brouwerwaldonk

Ik heb mijn gistkast gemaakt van multiplex met tussen de platen isolatie rotswol.

De verwarming gebeurt onderin met 4 gloeilampen van 60W. Mijn gistvat is een mennopan van 70L met daarin ruim 43L wort. De temperatuur regel ik met een stc 1000. Ik kan de gistingtemperatuur aflezen buiten de kast, meten doe ik in het wort via de sensor in een buisje.

De Hopman

Ik ben van plan om ook maar eens een gistkast te bouwen, wordt wel eens tijd. Ik brouw met een Brewmonk 30L, over het algemeen niet meer dan 20 liter, dus ik vergist meestal in zo'n 30 liter speidel gistvat. Omdat ik echter ook graag met een gesplitste batch werk, in 2 vaatjes van 15 liter, is een tafelmodel koelkast net niet groot genoeg. Een grote koelkast met een verdieping erin vind ik zonde van mijn ruimte, want boven mijn kast wil ik wat schappen maken om mijn brouwspullen kwijt te kunnen. In de breedte en diepte heb ik wat meer ruimte dan in de hoogte.

Om die reden wil ik een kast gaan bouwen zoals hierboven ergens beschreven. Gewoon volgens beproefd ontwerp, dus een frame van wat balken, piepschuim of ander isolatiemateriaal ertussen, en de boel aftimmeren met dunne plaat aan de zijkant en een dikke plaat bovenop zodat ik 'm als opslag kan gebruiken. Binnenruimte van zo'n 60x60cm, en zo'n 80cm hoog zodat ik genoeg ruimte heb voor een waterslot en wat ruimte om te manouvreren. Al met al zo'n 250 à 300 liter. Bijkomend voordeel is dat ik met een zelfbouw gelijk een kijkvenstertje in de deur kan maken. Warmtelint, inkbird, ventilatortje, je kent het wel. Tot zover allemaal easy peasy.

Ik ben van plan om hem in de kelder te plaatsen. In de winter is het daar een graad of 12 à 13, en in de zomer loopt het op tot zo'n 18 graden. Voor bovengisters dus ideaal, alleen een paar graden verwarmen en gaan met die banaan. Maar jullie zien het natuurlijk al aankomen: ik wil ook gaan koelen voor ondergisters.

Er is op dit forum al een hele hoop geschreven over koelen met oude koelkasten, peltier-elementen, en spiraalkoelers, maar ik ben er toch niet helemaal uit. (de foto's zijn ook vaak verdwenen bij die oude topics, dus dat maakt het er niet beter op) Die topics gaan vaak over brouwers die in hun schuur of zolder vergisten, waar het 's zomers gerust achterin de 20 graden wordt, maar dat sluit dus niet helemaal aan op mijn situatie.
De hamvraag is dus: zou een peltier-element in mijn situatie voldoende zijn? Ik vind het geen probleem om ondergisters vooral in de wintermaanden te brouwen wanneer het in de kelder wat koeler is (op warme zomerdagen is brouwen boven een hete ketel toch geen pretje) , maar voor een gecontroleerde vergisting wil ik de temperatuur wel effectief kunnen bijsturen. Onze wasmachine en droger staan ook in de kelder, en op wasdagen loopt de temperatuur dan toch al snel 2 à 3 graden op. Een peltier hoeft dus niet enorm te koelen, maximaal een graad of 5 onder de omgevingstemperatuur, maar is vooral bedoeld om bij te sturen en schommelingen tegen te gaan.

Nou kan ik natuurlijk een oude koelkast op marktplaats halen en dat ding uit elkaar slopen, maar dat lijkt me persoonlijk een beetje overkill, zowel qua koelvermogen als ruimte/werk. Ik heb echter geen ervaring met peltiers, dus bovenstaande is gebaseerd op gevoel en inschatting (en een stukje hoop...) Ik zou graag eens van wat mensen die wel ervaring hebben met peltiers horen of mijn situatie kans van slagen heeft, en hoe je zo'n kreng eigenlijk effectief inbouwt in een geisoleerde wand.

Mocht iedereen nou toch zijn hoofd schudden bij het lezen van de zoveelste dwaas die met peltiers gaat lopen hobbyen dan maar gelijk een vervolgvraag: is het koelelement uit een koelkast een beetje fatsoenlijk los te halen en (netjes) in te bouwen in een eigen kast? Ik heb wel gelezen dat mensen de deur van een koelkast slopen en dat ding gewoon in zijn geheel tegen de gistkast zetten, maar daar wordt mijn ferfectionistische klussershart toch een beetje verdrietig van. Ook al komt dat ding in de kelder, het oog wil ook wat.

hb-lot

Is een inbouwkoelkast niet misschien handiger? 102 cm hoog (buitenmaat). Als je in je zelfbouwkast 80 cm binnenruimte wilt hebben, zit je daar ook al snel aan.

Uiteraard hoef je deze niet in te bouwen als het esthetisch niet uit maakt.

CeesM

Citaat van: Peter MB op 06-02-2022  15:22 uDat heb ik ook gedaan, ben net klaar. Enige vraag die ik nog heb. Mag de draad van de inkbird door hetzelfde gat als het warmtekoord? Neem aan dat alleen de voeler temperatuur meet?

Het gistvat past met een verhoging ook prima. Was al bijna aan het zagen in de achterkant, gelukkig niet gedaan.

Bij deze opstelling zou ik zeker een ventilator inbouwen, want warme lucht blijft boven hangen. Dat kan 2 á 3 graden schelen met onder en bovenkant van de koelkast.

De Hopman

Citaat van: hb-lot op 21-06-2022  21:55 uIs een inbouwkoelkast niet misschien handiger? 102 cm hoog (buitenmaat). Als je in je zelfbouwkast 80 cm binnenruimte wilt hebben, zit je daar ook al snel aan.

Uiteraard hoef je deze niet in te bouwen als het esthetisch niet uit maakt.

Zou op zich een prima optie zijn, alleen de breedte is dan beperkend. Ik wil mijn batch graag kunnen opslitsen om bijvoorbeeld verschillende kruiden of gisten te kunnen testen. Nou zou ik dan natuurlijk 2 gistkasten naast elkaar kunnen bouwen, maar naast dat ik qua ruimte dan in de knoei kom lijkt het me ook een beetje overkill om 2 gistkasten met bijbehorende verwarming, inkbird, etc. aan te schaffen.

Aan de andere kant kan ik dan wel 2 batches naast elkaar vergisten op verschillende temperatuur... Of 1 van de kasten gebruiken om fustjes te koelen. Hmm.. toch nog maar eens gaan meten...

Jaap W

Mijn warmtekast is gemaakt van multiplexplaten met piepschuim daartussen voor de isolatie. Voor de verwarming gebruik ik een keramische warmtelamp met daar achter een oude computerventilator voor de circulatie van de lucht. Voor koeling moet ik nog een oplossing bedenken. Misschien ergens een los koelelement proberen te krijgen. Ik kan dus eigenlijke alleen maar brouwen in de koudere maanden van het jaar. Mijn warmtekast is groot genoeg voor mijn 56 liter RVS gistvat en er kunnen 6 kratten bier in voor de hergisting in de fles.  :beersmiley:  :brouwen:  :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.