Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Soxhlet als alternatief voor koudhoppen

Gestart door oengabunga, 20-08-2020 05:48 u

Vorige topic - Volgende topic

oengabunga

Dit is een afgesplitst topic.

Wat ik me eigenlijk afvraag....  Heeft iemand al eens een soxhlet gebruikt voor hop.  In plaats van een hopthee maken...
Eventueel met een bad van Ethanol?
En dan als dryhop gebruiken?

Biertje?

meij

Ik heb laatst hop op vodka gezet om de smaak eruit te krijgen. Dit werkte redelijk, alleen is er veel vodka nodig om de hop de ruimte te geven. Dit kan een behoorlijk effect op je alcoholgehalte hebben.

oengabunga

Citaat van: meij op 21-08-2020  17:46 uIk heb laatst hop op vodka gezet om de smaak eruit te krijgen. Dit werkte redelijk, alleen is er veel vodka nodig om de hop de ruimte te geven. Dit kan een behoorlijk effect op je alcoholgehalte hebben.
Maar je hebt deze hop vodka nog niet gebruikt met dryhoppen?  Hoe doe jij de dosis bepalen?
Ik gebruik de soxhlet voor tincturen..  Werkt perfect...  Moet dus ook goed werken met hop

Biertje?

William

Citaat van: oengabunga op 20-08-2020  05:48 uWat ik me eigenlijk afvraag....  Heeft iemand al eens een soxhlet gebruikt voor hop.  In plaats van een hopthee maken...

Biertje?

Leuk! Soxhlet extractie van aroma uit hop zou best moeten lukken. Ik zou het wel in pure ethanol doen omdat je door de warme extractie in water waarschijnlijk ook isomerisatie tot bittere alfazuren krijgt. Ik weet niet of deze reactie optreedt in ethanol. Je zou een vergelijk kunnen maken tussen water, ethanol en wodka en dan beoordelen op aroma en bitterheid.

Lange1985

Citaat van: oengabunga op 20-08-2020  05:48 uWat ik me eigenlijk afvraag....  Heeft iemand al eens een soxhlet gebruikt voor hop.  In plaats van een hopthee maken...

Biertje?
Nee, alleen in een vorige baan om monsters van rioolslib te extraheren  :nut:
Dat was trouwens op een waterbad, dan zijn de temperatuurschommelingen toch minder dan op een verwarmde roerplaat.

oengabunga

Citaat van: William op 23-08-2020  10:38 uLeuk! Soxhlet extractie van aroma uit hop zou best moeten lukken. Ik zou het wel in pure ethanol doen omdat je door de warme extractie in water waarschijnlijk ook isomerisatie tot bittere alfazuren krijgt. Ik weet niet of deze reactie optreedt in ethanol. Je zou een vergelijk kunnen maken tussen water, ethanol en wodka en dan beoordelen op aroma en bitterheid.

Maar dan blijft de vraag hoeveel hopextract ik zou moeten gebruiken voor dryhop....  Ik was zelf aan het denken om dezelfde hoeveelheid grammen hop door de soxhlet te laten gaan.  Met Ethanol... Voordeel gemakzucht en minder kans op oxidatie...  Nadeel hoger alcoholpercentage en vermoedelijk hogere bitterheid?

Biertje?

William

Citaat van: oengabunga op 23-08-2020  13:01 uMaar dan blijft de vraag hoeveel hopextract ik zou moeten gebruiken voor dryhop....  Ik was zelf aan het denken om dezelfde hoeveelheid grammen hop door de soxhlet te laten gaan.  Met Ethanol... Voordeel gemakzucht en minder kans op oxidatie...  Nadeel hoger alcoholpercentage en vermoedelijk hogere bitterheid?

Biertje?

Dat zul je toch proefondervindelijk moeten bepalen. Je kunt dit op één flesje neutraal bier testen. Ik zou een hoeveelheid aanhouden die je normaal als klassieke koudhop zou gebruiken en dan van het volume extract een hoeveelheid toevoegen die in één flesje zou zitten.

Met ethanol zou ik minder bitterheid verwachten in vergelijking met water of wodka.

Ik neem aan dat je wel koeling op de Soxhlet hebt. Ik zie geen koelslang in jouw plaatje.

Lange1985

Wat ik ook niet zie.... een extractiehuls om je sample in te doen. Heb je meteen geen problemen met deeltjes die loskomen

PP

Vraag is wat je wilt met de Soxhlet extractie?
Bij dit extractieproces zullen de stoffen die je extraheert verzameld worden in de erlenmeyer die een kokende vloeistof bevat.
De temperatuur van kokend ethanol zal minimaal 78-80 C zijn. Ik denk dat de pH licht zuur zal zijn. Betekent dat er waarschijnlijk allerlei chemische omzettingen gaan plaatsvinden.
Als je alleen subtiele hoparoma stoffen wilt verzamelen zou ik een extractie met gekoeld ethanol gebruiken gevolgd door een filtratie (hop eventueel fijnmalen).
Wil je dat proces versnellen zou ik denken aan een behandeling m.b.v. een ultrasoonbad.

Zoals andere lezers al aangaven: een extractiehuls en koeling zal je ongetwijfeld gebruiken.

Wellicht kun je iets met mijn suggesties,

groet, Paul   

Haagse Wouter

Een Soxhlet is niet nodig hiervoor.

Dat stuk glaswerk gebruik je voor extracties van moeilijk oplosbare stoffen om zo met weinig solvent toch te kunnen extraheren. Dit is niet het geval met de hoparoma´s, die lossen heel goed op in water laat staan ethanol.

Citaat van: oengabunga op 23-08-2020  13:01 uMaar dan blijft de vraag hoeveel hopextract ik zou moeten gebruiken voor dryhop....  Ik was zelf aan het denken om dezelfde hoeveelheid grammen hop door de soxhlet te laten gaan.  Met Ethanol... Voordeel gemakzucht en minder kans op oxidatie...  Nadeel hoger alcoholpercentage en vermoedelijk hogere bitterheid?

Biertje?

Als oxidatie je bezwaar is dan is soxhlet sowieso niet echt ideaal, temperatuur verhogen is altijd onhandig dan.

Citaat van: PP op 24-08-2020  19:00 ubevat.
De temperatuur van kokend ethanol zal minimaal 78-80 C zijn. Ik denk dat de pH licht zuur zal zijn.

Ethanol is minder zuur dan demi-water.
Tevens kun je niet echt spreken van de pH in pure ethanol.

Laikea

Kun je niet veel beter een soort van continue extractie gebruiken? Wat er in de andere reacties wordt gezegd klopt zeker. Bij een continue extractie heb je geen last van isomerisatie en dergelijke side reactions door de warmte van je soxlet. Hoe je een twee lagen systeem gaat creeeren is dan weer een ander probleem ;)

PP

Citaat van: Haagse Wouter op 31-08-2020  11:42 uEen Soxhlet is niet nodig hiervoor.

Dat stuk glaswerk gebruik je voor extracties van moeilijk oplosbare stoffen om zo met weinig solvent toch te kunnen extraheren. Dit is niet het geval met de hoparoma´s, die lossen heel goed op in water laat staan ethanol.

Als oxidatie je bezwaar is dan is soxhlet sowieso niet echt ideaal, temperatuur verhogen is altijd onhandig dan.

Ethanol is minder zuur dan demi-water.
Tevens kun je niet echt spreken van de pH in pure ethanol.

Ik probeer de creativiteit van de oorspronkelijke inzender te stimuleren. Daarvoor mijn bijdrage.
Wel of geen Soxhlet gebruiken bepaalt hij zelf.

Je reactie m.b.t. de oplosbaarheid van hop-aromastoffen is niet correct.
Hop-aromastoffen lossen slecht op in water en veel beter in alcohol.

Na verdampen van een groot deel van de alcohol tijdens de extractie zal de concentratie water in de kolf voortdurend toenemen; zelfs als je met 96% alcohol zou extraheren is nog altijd 4% water in je kolf. Het restvocht van de hop (10-12%) wordt ook geextraheerd naar de kolf.
Bovendien extraheer je o.a. een deel van de alfa -en beta zuren. Daarom vind ik dat je zeker van een licht zure oplossing mag spreken.

Groet, Paul

Haagse Wouter

Citaat van: PP op 31-08-2020  20:44 uIk probeer de creativiteit van de oorspronkelijke inzender te stimuleren. Daarvoor mijn bijdrage.
Wel of geen Soxhlet gebruiken bepaalt hij zelf.

Je reactie m.b.t. de oplosbaarheid van hop-aromastoffen is niet correct.
Hop-aromastoffen lossen slecht op in water en veel beter in alcohol.

Na verdampen van een groot deel van de alcohol tijdens de extractie zal de concentratie water in de kolf voortdurend toenemen; zelfs als je met 96% alcohol zou extraheren is nog altijd 4% water in je kolf. Het restvocht van de hop (10-12%) wordt ook geextraheerd naar de kolf.
Bovendien extraheer je o.a. een deel van de alfa -en beta zuren. Daarom vind ik dat je zeker van een licht zure oplossing mag spreken.

Groet, Paul

Soxhlet is sowieso gaaf :). Mooi techniek die je helaas weinig toepast tegenwoordig. Alleen daarom als is het leuk om te doen.

Dat is waar! Maar heb ook nooit het tegendeel beweerd.
Alleen dat ethanol minder zuur is dan demi-water. En dat pH niet gebruikt kan worden voor een (merendeels) organisch oplosmiddel.

Vergelijkbare Topics (7)

24289

Reacties: 4
Gelezen: 3296

36746

Reacties: 1
Gelezen: 1552

27876

Reacties: 2
Gelezen: 2414

39863

Reacties: 16
Gelezen: 2506

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.