Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke bak voor ontsmetten van lange dingen (hevel, wijndief enz.)?

Gestart door brouwmus, 04-11-2015 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwmus

Medebrouwers,

In diverse topics lees ik dat mensen hun lange accessoires als een automatische hevel, afvulpijpje enz. voor gebruik in de Oxi leggen.

Mag ik eens vragen in wat voor bak jullie dat doen? Want mijn vergistingsvat of bottelemmer is hier niet hoog genoeg voor (en het zou ook erg veel water en Oxi/StarSan kosten om genoeg oplossing te hebben om de spullen tot boven de helft onder het ontsmettingsmiddel te zetten).

Zelf zit ik te denken aan een stuk PVC regenpijp van 80 of 100 mm met een einddop erop gelijmd die ik dan vol giet. Zou dat werken?

(Momenteel ontsmet ik de buitenkant van deze spullen met een (nieuw wegwerp)doekje met StarSan en de binnenkant met StarSan in een plantenspuit.)

Groet,
John

BLUB

Thamerdal

RienP

Ik gebruik een plantenspuit om de hevel door te spuiten met Star San om te ontsmetten. Werkt goed.

abroeders

Citaat van: brouwmus op 04-11-2015  10:50 uMomenteel ontsmet ik de buitenkant van deze spullen met een (nieuw wegwerp)doekje met StarSan en de binnenkant met StarSan in een plantenspuit.

Zo doe ik het ook. Na het sprayen met Star San zet ik de hevel met slang gewoon rechtop in de bottelemmer (welke ik ook gesprayd heb). Contacttijd hoeft maar 1 minuut te zijn, en het schuim/vloeistof blijft zeker wel 1 minuut plakken aan de wand.

Vlak voordat ik het gereedschap nodig heb spoel ik alles nog even af met koud water omdat ik, ondanks dat gezegd wordt dat Star San niet hoeft te worden nagespoeld, van de chemicaliën af wil voordat ze in mijn bier of wort terecht komen.

Deze werkwijze werkt voor mij prima. Is dit niet genoeg? Moet de hevel bijvoorbeeld echt 1 minuut ondergedompeld blijven?

brouwmus

Citaat van: Thamerdal op 04-11-2015  11:18 ubalkon bloembak bij Gamma halen  :brouwen:

Hé da's wel een idee, bedankt voor de tip!  :groots:

Voor alle zekerheid zou ik alles liever een tijdje onderdompelen. Tot nu toe heb ik nog geen infecties gehad met het 'doorspuiten' met StarSan met de plantenspuit, maar toch...

Thamerdal

Citaat van: brouwmus op 04-11-2015  11:49 uHé da's wel een idee, bedankt voor de tip!  :groots:

Voor alle zekerheid zou ik alles liever een tijdje onderdompelen. Tot nu toe heb ik nog geen infecties gehad met het 'doorspuiten' met StarSan met de plantenspuit, maar toch...
Wel eentje zonder gaatjes in de bodem natuurlijk!  >:D

DenMaarten

Citaat van: Thamerdal op 04-11-2015  13:38 uWel eentje zonder gaatjes in de bodem natuurlijk!  >:D

Ze zullen vast geen voedselveilige plantenbak hebben, maar ik zou in ieder geval gaan voor een witte.

BertG

Ik heb bij de Wildkamp 60 cm pvc goot gehaald, daarbij ook 2 eindschotten.
Werkte prima, totdat ik er 80 graden heet water in goot.
Bodem is nu opgebold, maar doordat ik de eindschotten gewoon met ducttape had dicht geplakt kan ik nu volstaan door weer 60 cm goot te halen.
En ben tot de ontdekking gekomen dat Star San helemaal niet voor verwarmd behoeft te worden.

Bert

brouwenier

Je kunt toch na een poosje omdraaien? En hevelpomp en afvulpijpje kun je vullen, zodat de binnenkant ontsmet is.

Ik gebruik nu een metselkuip, maar dat voldoet niet helemaal aan je criterium om weinig water en ontsmettingsmiddel te gebruiken... aan de andere kant gaat wel alles erin, ook het vergistingsvat.
Overigens laat ik die metselkuip dan wel (afgedekt) staan tot het bottelen, zodat ik in één keer alle flesjes erin kan leggen.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 04-11-2015  10:50 uIn diverse topics lees ik dat mensen hun lange accessoires als een automatische hevel, afvulpijpje enz. voor gebruik in de Oxi leggen.

Een bak met oxi is niet zo'n goed idee. Na verloop van tijd is oxi namelijk minder effectief.

In brouwerijen worden accessoires zoals koppelingen inderdaad vaak in een bak met desinfecteermiddel gelegd. Daarvoor gebruiken ze een middel dat daarvoor geschikt is (geen vermindering werking met de tijd). Voor de professioenele brouwer zijn veel middelen beschikbaar.
Hobbybrouwers zouden chemipro-accid kunnen gebruiken. Overigens komen steeds meer middelen voor de professioenele brouwers ook beschikbaar voor ons hobbybrouwers.

Voor wat betreft de bak raad ik een bak van polypropeen (PP) of polyethyleen (PE) aan. Veel halfdoorzichtige opbergdozen/kratten zijn daarvan gemaakt. Deze bakken zijn goedkoop en voedselveilig. De Action heeft grote bakken voor weinig geld.

Broeder Tuk

Citaat van: brouwmus op 04-11-2015  10:50 uMedebrouwers,

Zelf zit ik te denken aan een stuk PVC regenpijp van 80 of 100 mm met een einddop erop gelijmd die ik dan vol giet. Zou dat werken?

Groet,
John

Dat doe ik ook en dat werkt redelijk. Je hoeft de dop niet eens per se dicht te lijmen gewoon er op drukken werk ook redelijk maar niet altijd ;-)
Als ik klaar ben met bottelen doe ik hem in die pvc pijp en zorg ik dat ie zo goed als steriel is, vervolgens laat ik hem een paar dagen drogen en dan wikkel ik hem in vershoudfolie en is ie klaar voor gebruik voor de volgende keer.

brouwmus

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga even overdenken wat ik ga doen, er zijn dus meerdere mogelijkheden (zoals zo vaak) :)

j.heesters3

Ik heb hier ook een vraag over. Ik heb een fles staan met Star San oplossing. Heb daarvan een gedeelte in een sproeiflacon gedaan. De sproeikop is afsluitbaar. Mijn vraag is blijft de oplossing in de sproeiflacon goed als ik deze elke keer goed afsluit?

Jos

homoeccentricus

Ja dat blijft wel een tijd goed. Indien je wat OCD-neigingen hebt kan je best demi water gebruiken in plaats van leidingwater. Het fosforzuur in de star san reageert namelijk met de calcium in het leidingwater. Daardoor verhoogt de pH en wordt het middel op termijn wat minder effectief.

j.heesters3

Citaat van: homoeccentricus op 02-05-2016  09:07 uJa dat blijft wel een tijd goed. Indien je wat OCD-neigingen hebt kan je best demi water gebruiken in plaats van leidingwater. Het fosforzuur in de star san reageert namelijk met de calcium in het leidingwater. Daardoor verhoogt de pH en wordt het middel op termijn wat minder effectief.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de oplossing inderdaad met demiwater aangemaakt. Dus kan mijn aangemaakte voorraad gerust blijven gebruiken. Wil vandaag gaan bottelen en hoef dus gelukkig geen nieuwe oplossing te maken.

Haagse Wouter

Citaat van: brouwenier op 04-11-2015  17:28 uJe kunt toch na een poosje omdraaien? En hevelpomp en afvulpijpje kun je vullen, zodat de binnenkant ontsmet is.

Doe ik ook. Emmer van 10L en dan omdraaien. Vervolgens met de hevel de emmer leeglaten lopen. Dan is de binnenkant ook doorgespoeld.

Sander van Dijk

Ik hevel gewoon met de slang met het bottelpijpje eraan een emmertje met 2 liter aangemaakte Star San over naar een andere emmer. De slang leg ik opgerold in een emmertje en de buitenkant van het bottelpijpje spray ik nog even goed in met Star San.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.