Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsprobleem

Gestart door Eelke301, 26-01-2015 14:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Eelke301

Hoi allemaal,

Twee weken geleden heb ik volgens onderstaand recept van de Coopers website hun 'Abbey Blonde' gebrouwen.

1 x 1.7 kg Canadian Blonde
1 x 1.5 kg Thomas Coopers Light Malt Extract
1 x 500 g Coopers Light Dry Malt
1 x 200 g Crystal Malt Grain
1 x 12 g Styrian Goldings Hop Pellets
1 x T-58 Yeast (besteld via Brouwmarkt.nl)
1 x S-33 Yeast (idem)

http://www.coopers.com.au/#/diy-beer/beer-recipes/ale/detail/abbey-blonde/

Na 72 uur was het SG van mijn jongbier al aardig gedaald van 1.060 (vlak voor enten gist) naar 1.024. Een week (totaal dus 11 dagen) later is hij echter nog steeds maar 1.021... Volgens het recept zou hij moeten dalen naar 1.010-1.014. Heb de gist geent bij ± 28 graden en de vergisting laten verlopen bij 19-20 graden in de woonkamer (mijn vergistingskast maak ik binnen 2 weken klaar en tot die tijd doe ik geen nieuwe brouwsels). Heb de temperatuur al wat opgestookt en hij staat nu standaard bij 21 graden. Weinig tot geen activiteit in het waterslot.

Kan ik nog veel verlaging van het SG verwachten? En kan ik het anders gewoon bottelen? Hoelang zou ik het bier nog maximaal in het vergistingsvat kunnen laten staan? Of is het beter om het over te gieten naar een tweede vat?

Ik heb ook nog een zakje Coopers Gist dat bij de Canadian Blonde werd geleverd, maar dat ik niet heb gebruikt. Dit anders nog (deels) toevoegen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

bierhenkie

Over een paar dagen nog een keer meten, indien gelijk, bottelen!

JanEric

Heb je het SG gemeten met een hydrometer of met een refractometer?  Bij die laatste moet je de gemeten waarde corrigeren.

Robert1968

Beide genoemde gisten staan bekend als gisten die niet ver doorgisten. Voor mij geen ongebruikelijk hoge waarden met deze gisten dus, ook gezien je geen suiker in de stort hebt gebruikt.

Eelke301

Bottelen dus? Ze adviseren 8 g/L bottelsuiker in het recept. Is dat niet aan de hoge kant, als mijn SG ook nog zo hoog is. Wil in ieder geval geen bommen creëren! Zat zelf meer aan rond de 6 g/L te denken. Is hier een berekening voor te maken?

Bedankt voor de tips. Heb gemeten met een hydrometer overigens.

Vergelijkbare Topics (2)

35778

Reacties: 10
Gelezen: 1828

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.