Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hevelslangen en koppelingen geschikt voor hoge temperatuur?

Gestart door Vincent Mes, 15-01-2013 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Mes

Ik wil een HERMS maken met hevelslangen die eenvoudig te ontkoppelen zijn, bijvoorbeeld zoals van Gardena. Lekker  makkelijk, ook met schoonmaken. Aansluiten op de kraan en spoelen maar!

Ik heb aan Gardena de vraag gesteld of hun slangen en koppelingen hittebestendig zijn en geschikt voor voedsel. Hun antwoord: nee (geschikt tot 35 graden en niet voor voedseldoeleinden).

Mijn vraag is: zijn er alternatieven (click-clack-koppelingen die geschikt zijn tot 100 graden). Ik ga er van uit dat slangen die je bij bijvoorbeeld de Brouwmarkt koopt wel geschikt zijn. In elk geval zouden zij mij dat moeten kunnen vertellen...

RobinB

Er zijn ook een soort gardenakoppelingen van messing. Misschien is dat wat?
Gaven ze bij gardena nog wat meer info over de voedselveiligheid? (waaróm niet?)

Ze zijn gemaakt van PP, doorgaans is dat wel oke. (geen weekmakers). Kan zijn dat het een certificerings-disclaimer is.

Jacques

Citaat van: Vincent Mes op 15-01-2013  20:44 uIk ga er van uit dat slangen die je bij bijvoorbeeld de Brouwmarkt koopt wel geschikt zijn. In elk geval zouden zij mij dat moeten kunnen vertellen...

Niet alle slangen die bij Brouwland en Brouwmarkt verkocht worden zijn ok. Doorschijnende slangen bevatten doorgaans pvc en zijn tot maar 40 ºC voedselveilig. Het beste is siliconen slangen te kopen. Die zijn voedselveilig en hittebestendig.

Vincent Mes

Citaat van: RobinB op 15-01-2013  20:49 uEr zijn ook een soort gardenakoppelingen van messing. Misschien is dat wat?
Gaven ze bij gardena nog wat meer info over de voedselveiligheid? (waaróm niet?)

Ze zijn gemaakt van PP, doorgaans is dat wel oke. (geen weekmakers). Kan zijn dat het een certificerings-disclaimer is.

Hieronder het volledige antwoord:

"Beste Bierbrouwer,

Onze slangen en koppelingen zijn geschikt tot 35 ºC . Onze producten zijn ook niet geschikt voor voedsel doeleinde.

Afdeling Verkoop
Direct phone: +31 (0)36 - 521 00 00
Fax: +31(0)36 - 521 00 99
info@gardena.nl
  Husqvarna Nederland BV
Postbus 50131, 1305 AC Almere
Visiting address: Jool Hulstraat 20-22
www.husqvarnagroup.com "

Dat was 't. Niet erg mededeelzaam dus.

Dirtbag

Ik ben bezig met het opbouwen van de koeler en slangen pakket, ik heb geka koppelingen gebruikt. Er zit echter rubber in verwerkt. Wat voor mij het voordeel was is dat het rubber er uitgenomen kan worden, apart in oxi gedumpt kunnen worden en dan de rest in kokend water of in de oven op een hogere temperatuur dan kunststof zou overleven.

Voor de geka koppelingen zijn er echter ook rubbers te koop die drinkwater geschikt zijn.

Nadeel is dan wel weer dat de koppelingen redelijk lijvig zijn en dus met hulpstukken op de platenkoeler zitten.

En de drinkwater rubbers: http://www.wildkamp.nl/Geka-rubberring-voor-drinkwater-voor-Geka-PLUS-koppeling_pr_621703

mvg

db

Dirtbag

Betreffende slangen: Ik had eerst deze besteld: http://www.ebay.co.uk/itm/1-Metre-Silicone-Rubber-Vacuum-Hose-Turbo-Radiator-Coolant-Vac-Silicon-Tubing-UK-/330671639623?pt=UK_DIY_Materials_Plumbing_MJ&var=&hash=item7dbda942cc echter die stinkt behoorlijk. ook na een tijdje koken. (Dus zeker temperatuur geschikt) maar er zit een synthetisch luchtje aan die ik niet terug wil vinden in bier.

Vandaar dat ik nu ook maar deze: http://www.ebay.nl/itm/251166955494?var=550187778176&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 heb besteld.

mvg

db

Gerlachus

Ik gebruik sinds enige tijd 5/8" koppelingen die bij tapinstallaties worden gebruikt. Niet te groot, gemakkelijk te schroeven en goedkoop. Enige nadeel is dat koppelstukken naar gangbare draad lastig te krijgen zijn...

Pim

Citaat van: Dirtbag op 23-01-2013  11:39 uVandaar dat ik nu ook maar deze: http://www.ebay.nl/itm/251166955494?var=550187778176&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 heb besteld.

Heb ook even op die eBay link gekeken en het valt me op dat die slangen vrij prijzig zijn. Kijk eens bij Instrulabo. Hier een vergelijking van de prijzen per meter van twee gangbare maten:

eBay                        Instrulabo
9 x 13 mm        € 7,05                      € 3,56
10 x 14 mm      € 7,17                      € 3,87

Groet...  Pim

RobinB

Van der kooy levert ook siliconenslang voor schappelijke prijzen. Voordeel: je kan tegelijkertijd ook brouwingrediënten inslaan voor dezelfde verzendkosten. Instrulabo rekent sowieso € 15 orderkosten, dan moet je best wat meters bestellen om het prijsverschil eruit te krijgen. :)

Pim

Je moet natuurlijk niet voor een metertje slang een order bij Instrulabo plaatsen (zitten ze ook niet op te wachten). Ook de andere producten zijn aantrekkelijk geprijsd en bovendien kun je ook afhalen aan de balie in Waalwijk.

En "Nee" ik heb geen aandelen in deze firma    :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

36997

Reacties: 7
Gelezen: 1903

28401

Reacties: 19
Gelezen: 8171

42300

Reacties: 12
Gelezen: 1735

39861

Reacties: 11
Gelezen: 1565

30437

Reacties: 13
Gelezen: 5930

20282

Reacties: 23
Gelezen: 21303

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.