Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heel basic blond biertje

Gestart door luukied, 05-04-2022 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

luukied

Hoi! Ik ben net begonnen met bier brouwen, nu twee brouwsels erop zitten. Nou ben ik groot fan van blond bier en een tripel/saison gaat er ook wel in. Mijn doel is dan ook om vaardig te worden in het maken van deze biersoorten, beginnende bij blond :beersmiley:. Nu heb ik nog van vorige pogingen Saaz en styrian goldings hop liggen, en deze wil ik graag benutten voor mijn volgende brouwsel, ook om de smaken te leren kennen. Na het lezen van "Verander water in bier" leek het advies te zijn zo minimaal mogelijk te beginnen met brouwen om later pas met kruiden en andere wilde toevoegingen te beginnen. Graag krijg ik wat feedback op mijn eerste poging to het zelf bedenken van een blond biertje, om te kijken of dit een goed startpunt is om te leren blondbrouwen en er veel van te leren, met hopelijk een lekker resultaat :proost:.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk03
Naam receptBlond
Brouwdatum10-04-2022
BierstijlBlond
Volume4,0 l
Begin SG1,067 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,3%
Alcoholgehalte6,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,00 lWater uit Zutphen
4,40 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,10 kgPilsmoutDingemans3 EBC91,7 %
0,10 kgAroma 50Dingemans50 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gSaazpellets3,4%60 min.19,6 IBU
5,0 gStyrian Goldingspellets3,4%20 min.4,7 IBU
5,0 gStyrian Goldingspellets3,4%7 min.2,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Mijn gedachte was om Styrian Goldings als aroma hop te gebruiken en de bittertjes uit de Saaz. Ook zag ik vaak bij andere recepten de Aroma 50 voor een mooi EBC en leek me de S-33 een prima basis-hop met een goed smaakprofiel. Tips om het een iets spannender biertje te maken zijn altijd welkom! Dankjewel! :)

Jacques

Citaat van: luukied op 05-04-2022  22:10 uTips om het een iets spannender biertje te maken zijn altijd welkom!

Iets spannender kan op heel veel manieren. Zelf zou ik ook een Amerikaanse gebruiken, bijvoorbeeld Amarillo of Cascade. Dat heeft een citrusaccent wat goed past bij een blond.

Verder raad ik je aan een wat ander maischschema te gebruiken:
66°C 45 minuten
72°C 20 minuten

Voor een vollere smaak kun je of calciumchloride of een beetje keukenzout toevoegen (0,25 g). 

Overigens brouw je een hele kleine hoeveelheid (4 liter). Als je een iets groter volume brouwt dan kost dat niet meer inspanning maar heb je wel meer ontspanning...  ;)

#blond

Theo Mol

Erg leuk dat je al snel begint zelf recepten te bedenken. Dat heb ik ook gedaan (bedenken en variëren) en het bevalt me heel goed.

Je blond wordt vast een lekker bier. Smaken verschillen een beetje, ik vind Saaz heel lekker en zou dat in mijn eigen recept als aromahop gebruiken maar Goldings is ook een prima keuze bij dit type bier.
Als je voorzichtig spullen inkoopt kun je ook één hop zowel voor bitter als voor aroma gebruiken.

Succes! (en ik wens je grotere pannen toe)

luukied

Dank voor je tips Jaques! Ik brouw nu nog in kleine volumes zodat ik lekker veel kan oefenen en experimenteren, 2x 4L is immers ook een kratje bier aan hopelijk heerlijk en gevarieerd speciaalbier ;D.
CiteerVerder raad ik je aan een wat ander maischschema te gebruiken:
66°C 45 minuten
72°C 20 minuten
Met dit schema wordt het bier wat minder droog, klopt dat? Ga ik doen! Ook de tip van het zout ben ik erg benieuwd naar! Voor mijn volgende biertje zal ik eens kijken naar de Amerikaanse hopsoorten! De citrus accenten bevallen me vaak wel.

Citeerk vind Saaz heel lekker en zou dat in mijn eigen recept als aromahop gebruiken maar Goldings is ook een prima keuze bij dit type bier
Ik zat hier tussen te twijfelen inderdaad. Uiteindelijk gegaan voor de citrus accenten aangzien het toch zomer wordt :proost:. Brouwen met een hopsoort lijkt me ook een goede uitdaging. Zou je hier de Saaz voor aanraden? Dankjewel!

Jacques

Citaat van: luukied op 07-04-2022  10:29 uMet dit schema wordt het bier wat minder droog, klopt dat? Ga ik doen! Ook de tip van het zout ben ik erg benieuwd naar! Voor mijn volgende biertje zal ik eens kijken naar de Amerikaanse hopsoorten! De citrus accenten bevallen me vaak wel.

Met dat schema krijg je vooral een wat vollere smaak en ook heb je minder last van oxidatiesmaakjes. De vergistingsgraad is door de langere maischtijd niet veel lager.

Zie ook https://www.mdpi.com/2227-9717/10/2/267/htm  ;D

wh_birra

Wat is de functie van het zout NaCl ? Maakt het, het harde (kalkhoudend) water wat zachter? Hangt dat af van de regio / water dat je gebruikt? Wel interessant dat het bier daardoor voller wordt.

Arthur B

Vooral het Na gedeelte is voor mondgevoel (ook zoetheid) maar in combinatie met veel sulfaat juist weer harde bitterheid. Ca helpt bij de trubformatie. Volgens mij gebruiken sommige brouwers het ook voor 'zachtheid' in NEIPA's. Moet je wel van kalk houden.

Als ik het goed begrijp tenminste...

Jacques

Citaat van: wh_birra op 11-04-2022  15:46 uWat is de functie van het zout NaCl ? Maakt het, het harde (kalkhoudend) water wat zachter? Hangt dat af van de regio / water dat je gebruikt? Wel interessant dat het bier daardoor voller wordt.

De chloride van keukenzout maakt de smaak van je bier wat ronder.
Het andere deel van dit zout geeft een zoetige indruk. Als je te veel keukenzout gebruikt krijgt je bier een... zoute smaak.

Keukenzout maakt het brouwwater niet zachter. Overigens is er niet veel mis met wat harder water bij het bouwen van bier. Hard water bevat veel calciumionen. Dat is goed voor de vergisting en ook voor het helder worden van je bier na de vergisting. Anders gezegd: het is een mythe dat je voor het brouwen van bier zacht water moet hebben. Dat is eerder uitzondering (=lees pils) dan regel.

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 11-04-2022  21:22 uDe chloride van keukenzout maakt de smaak van je bier wat ronder.
Het andere deel van dit zout geeft een zoetige indruk. Als je te veel keukenzout gebruikt krijgt je bier een... zoute smaak.
Ik vind dit (ronde en zoete) meestal lekker en het waterbedrijf bedient me op mijn wenken. Ik krijg water uit Andijk en dat heeft - naar verhouding - hoge waarden voor natrium en chloride.
Gratis brouwzouten dus. Als ik zonder zou willen brouwen dan wordt het merkwaardig genoeg een kostbare zaak omdat ik dan gedemineraliseerd water moet kopen.

JanDeGraaff

Mocht je meer willen weten over brouwzouten, dan kan ik jullie de sessie van Koen Overeem (Eigenaar Rock City Brewing, Amersfoort) op de Dutch Craft Beer Conference (DCDB) 2021 over het belang van water bij het brouwen van harte aanbevelen! In een uurtje tijd legt hij haarfijn en begrijpelijk uit alles wat je wilt weten over pH, rest alkaliniteit, brouwzouten en ga maar door en hoe die je proces en je uiteindelijke bier beïnvloeden. Heel verhelderend.
Je vindt de sessie hier op Youtube.

In de video heeft hij het over het 'monogram van Palmer'. Hij bedoelde hiermee het "Residual Alkalinity Nomograph" van John Palmer. De uitleg en een blanco nomogram vindt je onderaan deze pagina hier. Ook erg nuttig!

sgraaf

Een vraag uit interesse: wat is het uiteindelijke brouwrecept geworden na wijzigingen n.a.v. tips vanuit Jacques en/of Theo?

Zambezi Special

Citaat van: Jacques op 05-04-2022  22:53 uVoor een vollere smaak kun je of calciumchloride of een beetje keukenzout toevoegen (0,25 g). 

Is die 0.25 gr keukenzout voor de 4 liter als in het recept?

Hopfenfox

Gebruik je brouwsoftware? In bijvoorbeeld Brewfather kun je de bierstijl en bijbehorend waterprofiel kiezen, en kun je zien binnen welke grenzen je moet blijven. Die 0,25 is een wilde gok als je niet weet welk profiel je kraanwater heeft, hoeveel je brouwt en welke bierstijl je brouwt.

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 23-06-2022  10:24 uIs die 0.25 gr keukenzout voor de 4 liter als in het recept?

Ja.

Citaat van: Hopfenfox op 23-06-2022  11:14 uDie 0,25 is een wilde gok als je niet weet welk profiel je kraanwater heeft, hoeveel je brouwt en welke bierstijl je brouwt.
Niet helemaal. Ongeacht de samenstelling van het leidingwater of bierstijl geeft extra chloride een rondere en vollere smaak. Vergelijk het met suiker. Een zoet gebakje wordt zoeter als er in het beslag (en in de slagroom) meer suiker gebruikt wordt.

luukied

Citaat van: sgraaf op 22-06-2022  19:39 uEen vraag uit interesse: wat is het uiteindelijke brouwrecept geworden na wijzigingen n.a.v. tips vanuit Jacques en/of Theo?
Sorry voor de late reactie. Er kwamen wat dingen tussen, dus heb nog geen tijd gehad om te uploaden.  Ik heb uiteindelijk het geposte recept gebruikt, met de het maischschema van Jacques:
66°C 45 minuten
72°C 20 minuten

WhatsApp Image 2022-08-30 at 4.56.04 PM.jpeg

Uiteindelijk is er een lekker biertje eruit gekomen! Goede bitter erin voor een blond, schuimkraag was dik en de kleur was goed. De afdronk was wat 'apart' en wat slap, dus dat is nog wel een puntje om aan te werken. Iemand nog tips?

Ik heb er nog geen zout bij gedaan, wilde het bij de 'basics' houden de eerste keer.

Bij de vergisting heb ik hem 4 weken laten staan. Hij is niet 100% vergist zoals BrouwHulp zou zeggen dus er zit iets minder alcohol in dan verwacht. Kan dit komen door het warme weer ten tijde van vergisting?

Momenteel ben ik een recept aan het bedenken met alleen Amarillo hop (zowel voor bitter als aroma) om de amerikaanse hopstijlen voor blond een beetje te verkennen. Zodra ik een concept heb zal ik m hieronder posten ter discussie, zodat de 'basic blond bier'-thread een logboekje wordt van mijn experimenten voor volgenden om na te lezen.

Heeft iemand nog goed mout advies dat bij mijn plan past om tot een goed blond te komen?

Cheers,
Luuk

CeesM

Citaat van: luukied op 30-08-2022  17:05 uBij de vergisting heb ik hem 4 weken laten staan. Hij is niet 100% vergist zoals BrouwHulp zou zeggen dus er zit iets minder alcohol in dan verwacht. Kan dit komen door het warme weer ten tijde van vergisting?
Het zou eerder komen door een lager brouwzaalrendement.

Vergelijkbare Topics (7)

32651

Reacties: 9
Gelezen: 2225

17929

Reacties: 8
Gelezen: 4363

23538

Reacties: 23
Gelezen: 10907

5645

Reacties: 33
Gelezen: 8514

03-03-2007 14:04 u
door oranjeboombiertje
42051

Gestart door Heyudude

Reacties: 8
Gelezen: 1580

28153

Gestart door Jukkie

Reacties: 9
Gelezen: 3418

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.