Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reactie prijswinnende Quadrupel van Henry Haak

Gestart door RoyB, 12-02-2017 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

RoyB

Citaat van: Twentse Schapekop op 01-06-2014  21:13 uDerde prijs behaald met een Quadrupel in de klasse D,90 punten
Visuele aspecten 15 punten
Geur 21 punten
Smaak 21 punten
Basissmaak 10 punten
Body 5 punten
Mondgevoel 5 punten
Nasmaak 13 punten

"Mooi bier,alcoholwarmend met enige fruitige esters.
Goed van koolzuur en schuim.
Misschien in de geur wat mild maar dat kan ook mijn neus zijn "aldus de keurmeester

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptnr 19 2e keer
Kenmerk
Brouwdatum15-5-2013
BiertypeQuadrupel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1094 (9,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,6 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater22,1 liter
Spoelwater10,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur63 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout63,9 %5236 gr6 EBC
Tarwemout6,1 %500 gr3 EBC
Special B5,0 %410 gr391 EBC
Caramunich9,0 %737 gr123 EBC
Basterdsuiker (bruin)10,0 %819 gr30 EBC
Chocolademout1,0 %82 gr900 EBC
Ambermout 50 EBC5,0 %410 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Fuggle (GB)5,5 %16 gr90 minuten9 EBU
Saaz (CZ)4,0 %35 gr90 minuten14 EBU
East Kent Golding4,9 %14 gr90 minuten7 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander15 gr2 Min.
Sinaasappelschillen3 gr2 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C60 minuten3,0 l/kg
272°C20 minuten3,0 l/kg
378°C1 minuten3,0 l/kg

Leuk resultaat vooral om dat ik gek op Quadrupels ben :brouwen:
Voor de kijkers van brouwtv,ook met een druppel water uit je waterslot komt het wel goed!  ^-^
De Hopsoorten waren restjes van wat ik nog had,geen grote gedachtes daar over.

Groet
Twentse Schapenkop

Ik heb deze vandaag gebrouwen, ben benieuwd naar het resultaat :)

Ik ben benieuwd op welke temperatuur je met dit bier hebt vergist?

Ik neem aan dat er met een hoge temperatuur is vergist in verband met de esters?

Noordzij_1

Citaat van: RoyB op 12-02-2017  18:10 uIk heb deze vandaag gebrouwen, ben benieuwd naar het resultaat :)

Ik ben benieuwd op welke temperatuur je met dit bier hebt vergist?

Ik neem aan dat er met een hoge temperatuur is vergist in verband met de esters?

Ik ga hem vandaag brouwen, en ben ook nog steeds benieuwd naar de vergistingtemp.
Ik ga het vergistingvat op de vloerverwarming zetten, en zal dus net ff boven de 20C° (thermostaat) staan.
Tenzij het ineens heel koud wordt buiten.

Snelbier

Citaat van: Noordzij_1 op 24-10-2021  10:37 u.. Ik ga het vergistingvat op de vloerverwarming zetten, en zal dus net ff boven de 20C° (thermostaat) staan..
Enig idee hoe warm de vloerverwarming wordt? Is zeker weten hoger dan de 20" kamer-thermostaat..
Voor je het weet staat het vat op een hotspot (vloerverwarming) van bijna 30'C..
En dan nog de actieve vergisting die een paar graden verhoging geeft, dus hoofdgisting in ergste geval op 33'C?  :weetniet:
Meet de temperatuur in of tegen het vat. Dat is NIET de ruimte-temperatuur  :police:
Proost, Snelbier.

Toevoeging:  Bij twijfel of onduidelijkheid koud starten, gistvat weg van alle verwarmingsbronnen...
  Als de T58 gaat vergisten warmt deze zichzelf voldoende op, en daarna zien we wel verder...

Noordzij_1

Citaat van: Snelbier op 25-10-2021  00:32 uEnig idee hoe warm de vloerverwarming wordt? Is zeker weten hoger dan de 20" kamer-thermostaat..
Voor je het weet staat het vat op een hotspot (vloerverwarming) van bijna 30'C..
En dan nog de actieve vergisting die een paar graden verhoging geeft, dus hoofdgisting in ergste geval op 33'C?  :weetniet:
Meet de temperatuur in of tegen het vat. Dat is NIET de ruimte-temperatuur  :police:
Proost, Snelbier.

Toevoeging:  Bij twijfel of onduidelijkheid koud starten, gistvat weg van alle verwarmingsbronnen...
  Als de T58 gaat vergisten warmt deze zichzelf voldoende op, en daarna zien we wel verder...

Klopt, hoe kouder het buiten is hoe warmer mijn vloer is.
Maar heb zojuist gemeten;
Vloer; 20,1C°
Vat; 23,8 C°
Op het zakje (T-58) staat 20 tot 25 graden dus zou goed moeten gaan :biersmile: 
En komende week is het rond middernacht nog 9° buiten volgens google.
Maar je hebt gelijk; ik moet echt eens tijd maken voor de gistkast (staat klaar in onderdelen, maar mijn bijkeuken ook  :-[)...

Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 25-10-2021  18:03 uKlopt, hoe kouder het buiten is hoe warmer mijn vloer is.
Maar heb zojuist gemeten;
Vloer; 20,1C°
Vat; 23,8 C°
Op het zakje (T-58) staat 20 tot 25 graden dus zou goed moeten gaan :biersmile: 

In je vat kan het makkelijk 25 ºC of hoger zijn. Als je iSpindel, Tilt of een BrewBrain Float hebt kun je de daadwerkelijke temperatuur van het wort volgen.

Snelbier

Citaat van: Noordzij_1 op 25-10-2021  18:03 u... Op het zakje (T-58) staat 20 tot 25 graden dus zou goed moeten gaan :biersmile: 
En komende week is het rond middernacht nog 9° buiten volgens google.
Maar je hebt gelijk; ik moet echt eens tijd maken voor de gistkast (staat klaar in onderdelen, maar mijn bijkeuken ook  :-[)...
Zowel op zakje als op Fermentis-site https://fermentis.com/en/product/safale-t-58/ staat 'ideaal' 15-20'C..
De gist en/of je bier zal niet doodgaan van een graad verschil, maar ivm schuim(houdbaarheid) zou ik hier wat aan de koele kant vergisten..
- Gistkast is natuurlijk ideaal, maar niet eens altijd nodig.
Met een koel plekje in huis en een natte lap over het vat kan je de warme hoofdgisting ook wat intomen.
Succes, Snelbier

Noordzij_1

Citaat van: Snelbier op 25-10-2021  23:22 uZowel op zakje als op Fermentis-site https://fermentis.com/en/product/safale-t-58/ staat 'ideaal' 15-20'C..
De gist en/of je bier zal niet doodgaan van een graad verschil, maar ivm schuim(houdbaarheid) zou ik hier wat aan de koele kant vergisten..
- Gistkast is natuurlijk ideaal, maar niet eens altijd nodig.
Met een koel plekje in huis en een natte lap over het vat kan je de warme hoofdgisting ook wat intomen.
Succes, Snelbier

Jaques/Snelbier;
Genoteerd, en van geleerd; dit wort had gewoon ±5 graden kouder moeten vergisten.
Mijn quadruple houdt zijn schuim slechts 60 tot 90 seconden vast 10 dagen na bottelen (6.8 g/L bottelsuiker @20C°), en daar word ik niet vrolijk van (in mijn ogen hoort er schuim op bier, en het liefst zo lang mogelijk)...
De balans is op zich wel goed, maar moet zich duidelijk nog ontwikkelen (er zit nog een vreemde aanhoudende zurigheid aan; niet eens onaangenaam maar wel te langdurig in de "afdronk" dit zou vrij snel zou naar zoetig danwel alcoholsmaak moeten verlopen in dit type bier).
Ik ben ook licht teleurgesteld in de complete afwezigheid van zowel sinaasappelschil (0,2 g/L) als koriander (0,8 g/L) in zowel geur als smaak, maar dit is dan ook mijn eerste biertje met gedroogde zoete sinaasappelschil.
Ik hoop dat er nog wat magie in het flesje gaat gebeuren na verloop van tijd, zo geef ik mezelf 4,5/10...

Gossi

Dan ga je je quadrupel na 10 dagen al beoordelen. Het is geen pils!. Dit bier heeft minimaal 3 maanden nodig om enigszins in balans te komen. Met de kerst is hij nog echt niet goed.
Dit is echt geduld bier. Moet je lekker wegzetten en (vergeten). Ondertussen wat anders maken en drinken.
Brouw ze.

Jacques

Citaat van: Gossi op 13-11-2021  19:15 uDan ga je je quadrupel na 10 dagen al beoordelen. Het is geen pils!. Dit bier heeft minimaal 3 maanden nodig om enigszins in balans te komen. Met de kerst is hij nog echt niet goed.
Dit is echt geduld bier. Moet je lekker wegzetten en (vergeten). Ondertussen wat anders brouwen en drinken.
Brouw ze.

Niks mis mee met je bier in een vroeg stadium te proeven. Je kunt zo de ontwikkeling van je bier ontwikkelen.
Maar ik heb het helemaal eens met je advies snel weer een volgend bier te brouwen. Hoe meer bier je hebt des te meer geduld je kunt hebben en des te meer dat je te proeven hebt.  :brouwen:

Noordzij_1

Ik ga deze nogmaals proberen om van de Special B af te komen  ::) .
De vorige batch is zeker nog veranderd na verloop van tijd, maar niet genoeg naar wens.

Inmiddels heb ik een inkbird vergist/koelkast dus aan de vergist temp zal het dit keer niet liggen...

Maar wat me wel nog een beetje parten speelt, is 3 gram sinaasappelschil op 20 L bier.
Doet dit echt voldoende? Tot nu toe proef ik die sinaasappelschil zelfs met veel hogere dosering echt amper tot niet.
Ik heb de zoete variant van Kooy/Jubbega.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.