Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voss Kveik IPA

Gestart door Bvk1983, 09-12-2020 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Mijn volgende brouwsel moet weer een IPA worden. Na bij de vorige IPA US-05 te hebben gebruikt wil ik nu voor Voss Kveik gaan. Doel is een niet al te bittere IPA met een vol mondgevoel en een fruitige smaak. Het liefst had ik er een NEIPA van gemaakt maar verhalen over oxidatie schrikken me voor nu nog af, ik heb niet de mogelijkheid om "zuurstof-arm" over te hevelen en dergelijke.

Voor het volle mondgevoel heb ik deels tarwemout en deels tarwevlokken in het recept zitten. De hoppen zijn afgestemd op wat ik in huis heb. Naast Simcoe en Mosaic heb ik ook nog Magnum, East Kent Goldings, Saaz en Perle maar die lijken me niet geschikt.

Grote vraag: ga ik met dit recept mijn doel bereiken?

Jacques

Niet zo veel mis met dit recept.

Zelf zou ik de pilsmout uit het recept halen en deze vervangen door een palemout zoals de Maris Otter van Thomas Fawcett.

Verder geeft de Voss Kveik een sinaasappelachtige smaak aan je bier als je die bij hoge temperaturen gebruikt. Iets om rekening mee te houden.

Simcoe heeft naast een citrusaroma ook een wat kruidige smaak aan je bier. Als het citrus fruitige op de voorgrond wilt hebben zou je deze hop kunnen vervangen door Citra, Cascade of Centennial. Maar met Simcoe wordt het vast ook een lekker bier.

rfrins

Ziet er lekker uit, deze zou ik ook wel brouwen.

Enige waar ik zelf geen toegevoegde waarde van zie is de 4 dagen 20 graden stap en dan de coldcrash.
2 weken geleden nog met deze gist gebrouwen en hij was helemaal uitvergist na 3 dagen op 38 graden.
Heb hem nog 4 dagen laten staan en toen gebotteld. Warm weggezet op 24 graden en hij is na 1 week al prima op druk en vrij helder.

Bvk1983

Citaat van: rfrins op 14-12-2020  10:25 uZiet er lekker uit, deze zou ik ook wel brouwen.

Enige waar ik zelf geen toegevoegde waarde van zie is de 4 dagen 20 graden stap en dan de coldcrash.
2 weken geleden nog met deze gist gebrouwen en hij was helemaal uitvergist na 3 dagen op 38 graden.
Heb hem nog 4 dagen laten staan en toen gebotteld. Warm weggezet op 24 graden en hij is na 1 week al prima op druk en vrij helder.

Ik heb hem zaterdag gebrouwen, na een aantal uur al een gigantische activiteit. Deksel van het gistvat sloot niet helemaal goed af en toen ik hem (was ongeveer 4 uur na het pitchen) met tape goed dichtmaakte spoot bijna al het water uit het waterslot. Volgende keer een blowoff maken denk ik.

De coldcrash ga ik inderdaad niet doen. Ik merk nu al minder activiteit in het waterslot en morgen ga ik even meten. Dan waarschijnlijk woensdag bottelen.

wernerthefox

Hoi,
Mijn Voss DIPA is inmiddels op dronk, voor recept zie link hieronder. Van zwavel is niets meer terug te vinden. Klein zuurtje, en wat fruit in de afdronk die door mijn vriendin werd omschreven als aardbei. Behoorlijk troebel. Was zelf zeer tevreden, ik vind die eigenschappen niet storend en zelfs wel lekker.
Belangrijkste voor mij was dat er geen spoort van oplosmiddel of hogere alcoholen was. Echt top voor Amerikaanse stijlen en thuisbrouwers naar mijn idee.
Ben benieuwd naar jouw ervaring,
Werner

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42415.0.html

Bvk1983

Citaat van: wernerthefox op 14-12-2020  11:18 uHoi,
Mijn Voss DIPA is inmiddels op dronk, voor recept zie link hieronder. Van zwavel is niets meer terug te vinden. Klein zuurtje, en wat fruit in de afdronk die door mijn vriendin werd omschreven als aardbei. Behoorlijk troebel. Was zelf zeer tevreden, ik vind die eigenschappen niet storend en zelfs wel lekker.
Belangrijkste voor mij was dat er geen spoort van oplosmiddel of hogere alcoholen was. Echt top voor Amerikaanse stijlen en thuisbrouwers naar mijn idee.
Ben benieuwd naar jouw ervaring,
Werner

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42415.0.html

Ik heb net een klein beetje afgetapt, was vooral benieuwd naar de kleur en de geur. Kleur lekker troebel, geur leek een beetje fruitig maar daar was in de smaak totaal niks van te merken, proefde alleen bitterheid. Ik heb direct bij de hoofdvergisting 10g/l koudhop toegevoegd, ik had eigenlijk gedacht daar al iets van te moeten waarnemen na 2 dagen koudhop. Te snel met oordelen? Kan me namelijk op dit moment niet voorstellen dat hij nu van bitter naar fruitig gaat in een paar dagen.

rfrins

Citaat van: Bvk1983 op 14-12-2020  12:20 uIk heb net een klein beetje afgetapt, was vooral benieuwd naar de kleur en de geur. Kleur lekker troebel, geur leek een beetje fruitig maar daar was in de smaak totaal niks van te merken, proefde alleen bitterheid. Ik heb direct bij de hoofdvergisting 10g/l koudhop toegevoegd, ik had eigenlijk gedacht daar al iets van te moeten waarnemen na 2 dagen koudhop. Te snel met oordelen? Kan me namelijk op dit moment niet voorstellen dat hij nu van bitter naar fruitig gaat in een paar dagen.

Volgens mij duurt dat even... het viel mij ook op dat het brouwsel vooral bitter was tijdens de vergisting als ik ging meten en proeven.
Echter nu 1-2 weken erna overheerst de fruitigheid en hoppigheid, uiteraard is de bitter er nog steeds, maar niet zo overheersend.

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben

Bvk1983

Citaat van: rfrins op 14-12-2020  12:32 uVolgens mij duurt dat even... het viel mij ook op dat het brouwsel vooral bitter was tijdens de vergisting als ik ging meten en proeven.
Echter nu 1-2 weken erna overheerst de fruitigheid en hoppigheid, uiteraard is de bitter er nog steeds, maar niet zo overheersend.

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben

Daar ga ik inderdaad van uit. Het viel me alleen op omdat men van Kveik zegt dat er tussen brouwen en drinken soms maar een week/1.5 week hoeft te zitten.

rfrins

Ha zo ongeveer.

Ik heb nu 2 weken en 2 dagen geleden gebrouwen en hij was zaterdag al uitstekend drinkbaar.
Al denk ik dat hij over 2 weken nog beter is

Alexander_H

Citaat van: Bvk1983 op 14-12-2020  12:20 uIk heb net een klein beetje afgetapt, was vooral benieuwd naar de kleur en de geur. Kleur lekker troebel, geur leek een beetje fruitig maar daar was in de smaak totaal niks van te merken, proefde alleen bitterheid. Ik heb direct bij de hoofdvergisting 10g/l koudhop toegevoegd, ik had eigenlijk gedacht daar al iets van te moeten waarnemen na 2 dagen koudhop. Te snel met oordelen? Kan me namelijk op dit moment niet voorstellen dat hij nu van bitter naar fruitig gaat in een paar dagen.

Kveik vergist redelijk hard, dat betekent dat hij ook flink CO2 staat de blazen, kan het zijn dat je dan veel van de koudhop aroma naar buiten hebt geblazen? Ik heb dat idee als ik vroeg koudhop namelijk.
Volgende keer verdeel ik de koudhop naar een deel tijdens hoofdvergisting en een deel na.

Bvk1983

Citaat van: Alexander_H op 15-12-2020  07:41 uKveik vergist redelijk hard, dat betekent dat hij ook flink CO2 staat de blazen, kan het zijn dat je dan veel van de koudhop aroma naar buiten hebt geblazen? Ik heb dat idee als ik vroeg koudhop namelijk.
Volgende keer verdeel ik de koudhop naar een deel tijdens hoofdvergisting en een deel na.

Geen idee eigenlijk of dat kan, theorie klinkt niet onaannemelijk. Dan zou het een goede les zijn voor het volgende brouwsel.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 14-12-2020  12:37 uDaar ga ik inderdaad van uit. Het viel me alleen op omdat men van Kveik zegt dat er tussen brouwen en drinken soms maar een week/1.5 week hoeft te zitten.

Een paar dagen of week is prima haalbaar. Koudhoppen pas doen als de vergisting nog maar heel rustig is. Heeft inderdaad te maken met het verdampen van de aroma's die met de CO2 meeliften.
Bij mij is de vergisting vaak klaar binnen een dag (14 uur weleens gehaald) op 38 graden. Op dag 2 voeg ik dan de hop toe, laat die 3 dagen in het gistvat. Daarna coldcrashen en bottelen. Als je de flessen weer op 25+ graden zet is hij in 1 dag op druk en goed te drinken. Na 2-3 weken is hij goed op smaak en het schuim redelijk stabiel.

Een paar weken heb ik een Pale Ale gebrouwen met Voss. Vergist op 25 graden, zodat de gistsmaak een stuk cleaner is. Van mout naar glas duurde 3 dagen. Na 7 dagen stabiel schuim en op smaak, maar dit was zonder koudhop stap.

Bvk1983

Voor de zekerheid maar wat Simcoe bij besteld, hopelijk is die morgen binnen. Dan zou ik hem toevoegen op dag 5 en op dag 7 of 8 gaan bottelen.

Ik heb overigens op 30 graden vergist in plaats van de geplande 35. Ik kom met een 45 W buisverwarming niet tot de gewenste temperatuur.

wernerthefox

Citaat van: Bvk1983 op 15-12-2020  10:22 uVoor de zekerheid maar wat Simcoe bij besteld, hopelijk is die morgen binnen. Dan zou ik hem toevoegen op dag 5 en op dag 7 of 8 gaan bottelen.

Ik heb overigens op 30 graden vergist in plaats van de geplande 35. Ik kom met een 45 W buisverwarming niet tot de gewenste temperatuur.
Dit was voor mij een reden om op 25 graden te vergisten.  Wil het verschil met de omgevingstemperatuur niet te groot laten worden omdat ik bang ben dat mijn verwarmingsmatje constant aan moet staan.
Ook de overweging van voorgaande poster, verwacht een cleaner profiel tov 30 graden. Denk wel dat het sneller gaat bij 30 graden, ben dus benieuwd naar jouw ervaring.

biking rebel

Citaat van: wernerthefox op 15-12-2020  13:52 uDit was voor mij een reden om op 25 graden te vergisten.  Wil het verschil met de omgevingstemperatuur niet te groot laten worden omdat ik bang ben dat mijn verwarmingsmatje constant aan moet staan.
Ook de overweging van voorgaande poster, verwacht een cleaner profiel tov 30 graden. Denk wel dat het sneller gaat bij 30 graden, ben dus benieuwd naar jouw ervaring.

Bij 25 graden is de typische smaak nog wel waarneembaar, maar echt heel subtiel. Ik was blij met het resultaat.

rfrins

Wat is eigenlijk de reden dat jullie allemaal coldcrashen?
Kan mijn onwetendheid zijn maar ik ben als de dood voor oxidatie.
Lijkt mij dat als ik van 38 graden terugkoel naar 2 ik redelijk wat zuurstof naar binnen trek of zie ik dat verkeerd?

biking rebel

Citaat van: rfrins op 16-12-2020  11:27 uWat is eigenlijk de reden dat jullie allemaal coldcrashen?
Lijkt mij dat als ik van 38 graden terugkoel naar 2 ik redelijk wat zuurstof naar binnen trek of zie ik dat verkeerd?

Als je weinig kopruimte hebt valt dat reuze mee. Heb je veel kopruimte dan zou ik niet cold crashen.

Bvk1983

Citaat van: rfrins op 16-12-2020  11:27 uWat is eigenlijk de reden dat jullie allemaal coldcrashen?

Dat zou zijn om het bier helderder te maken. Ik ga het nu ook niet doen, ten eerste heb ik een koudhop tijdens de hoofdvergisting gedaan wat al voor een haze zorgt en ten tweede ben ik ook bang dat ik zuurstof naar binnen ga trekken. Bij mijn volgende brouwsel ga ik een blowoff maken en dan wel coldcrashen.

Vandaag overigens keurig mijn hop bestelling van SBI4Homebrew ontvangen. Geleverd in een dag, prima service.

Bvk1983

Zaterdag gebotteld, vandaag een vroege smaaktest gedaan. Koolzuur en schuimkraag zijn prima. Fruitige geur, matige bitterheid. Geslaagd, maar niet volledig wat ik voor ogen had. De fruitig geur is in orde maar een echt fruitige smaak is het niet. Zeker niet als je bedenkt dat hij zelfs een dubbele hoeveelheid koudhop van in totaal 20 g/l heeft gekregen.

Mijn vorige IPA had dit "probleem" ook. Vorige keer had ik Citra, Cascade en Centennial, nu Simcoe en Mosaic. Waar kan dit aan liggen?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 22-12-2020  21:18 uZaterdag gebotteld, vandaag een vroege smaaktest gedaan. Koolzuur en schuimkraag zijn prima. Fruitige geur, matige bitterheid. Geslaagd, maar niet volledig wat ik voor ogen had. De fruitig geur is in orde maar een echt fruitige smaak is het niet. Zeker niet als je bedenkt dat hij zelfs een dubbele hoeveelheid koudhop van in totaal 20 g/l heeft gekregen.

Mijn vorige IPA had dit "probleem" ook. Vorige keer had ik Citra, Cascade en Centennial, nu Simcoe en Mosaic. Waar kan dit aan liggen?

Wanneer heb je de koudhop toegevoegd? En bij welke temperatuur heb je gekoudkopt?

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 22-12-2020  21:48 uWanneer heb je de koudhop toegevoegd? En bij welke temperatuur heb je gekoudkopt?

De eerste 10 g/l direct bij de hoofdvergisting. De 2e koudhop van 10 g/l op dag 4. Temperatuur was 30 graden.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 22-12-2020  21:53 uDe eerste 10 g/l direct bij de hoofdvergisting. De 2e koudhop van 10 g/l op dag 4. Temperatuur was 30 graden.

Door de te "koudhoppen" bij 30 ºC gedurende meerdere dagen raak je aromastoffen kwijt. Sommige aromastoffen zijn zeer vluchtig. Het grootste gedeelte van de hopolie bestaat uit mycreen. Het kookpunt van deze stof ligt bij 64 ºC...

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 22-12-2020  22:05 uDoor de te "koudhoppen" bij 30 ºC gedurende meerdere dagen raak je aromastoffen kwijt. Sommige aromastoffen zijn zeer vluchtig. Het grootste gedeelte van de hopolie bestaat uit mycreen. Het kookpunt van deze stof ligt bij 64 ºC...

Dat zou voor dit brouwsel inderdaad een verklaring zijn. Volgende keer koudhop maar op een lage temperatuur doen. Mijn vorige IPA had dit probleem ook terwijl die koudhop op 20 graden is toegevoegd vanwege US-05 gist. Misschien dat er nog andere oorzaken meespelen?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 22-12-2020  22:21 uDat zou voor dit brouwsel inderdaad een verklaring zijn. Volgende keer koudhop maar op een lage temperatuur doen. Mijn vorige IPA had dit probleem ook terwijl die koudhop op 20 graden is toegevoegd vanwege US-05 gist. Misschien dat er nog andere oorzaken meespelen?

De gist die je ent heeft een grote invloed op de beleving van fruitige aroma's uit de hop.
Uit een webinar die een tijdje terug gegeven werd door Fermentis bleek dat de US-05 niet de meest ideale gist is voor een NEIPA.

Vergelijkbare Topics (7)

38853

Reacties: 15
Gelezen: 3070

31006

Gestart door de badkamer

Reacties: 13
Gelezen: 4346

21362

Reacties: 54
Gelezen: 15587

33364

Reacties: 5
Gelezen: 1665

26005

Reacties: 15
Gelezen: 4607

9039

Reacties: 57
Gelezen: 16459

15-05-2008 21:04 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.