Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stout met fruit

Gestart door Michiel1987, 22-04-2020 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Michiel1987

Dag allen,

Ik heb een smaak in mijn hoofd die ik graag in bier zou willen laten terug komen en ik hoop dat jullie willen meedenken.
Commerciële voorbeelden heb ik niet, gewoon een wilde ingeving.

Wat ik graag zou willen is een donker gelaagd bier waar smaken van chocolade en roodfruit naar voren komen.
Niet zoals chocolade bier of fruit bier, heftig aanwezig, maar meer zoals het moment dat je een slokje neemt dat je denkt: goh ik proef een vleugje chocola en iets roodfruitig.. (heldere omschrijving?)
Bitterheid mag niet overheersen (heb ooit een kasteel bier bruin van 10 jaar gehad en die was eigenlijk te zoet in mijn beleving....)

Tot op heden heb ik nog niet eerder een (ri)stout gebrouwen maar het intrigeert mij wel.
Na wat lees werk en recepten vergelijkingen kom ik op onderstaand recept. (let wel: het is mijn eerste Stout recept op basis van een smaak ingeving).

Is bijv. toevoegen van roodfruit tijdens de nagisting een idee?
Of (zoals ik las in het recept van roodbaard collabs#01) vers sap toevoegen tijdens maischen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk10
Naam receptDonker/roodfruit
Brouwdatum22-04-2020
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume14,7 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)80 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,11 lWater uit Zutphen
8,28 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgSwaen ViennaDe Swaen10 EBC58,4 %
1,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC21,9 %
0,50 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC7,3 %
0,50 kgBiscuitDingemans50 EBC7,3 %
0,35 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC5,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen63,0 °C1 min.45 min.2,1 l/kg
stap 273,0 °C15 min.15 min.2,1 l/kg
uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gBramling Crosspellets6,0%90 min.42,7 IBU
40,0 gBramling Crosspellets6,0%10 min.9,8 IBU

Gist
[row]
HoeveelheidNaamType20,0 gM15 empire alekorrelgist

Gist starter maken kan ik nog niet, heb ik de kennis, kunde en materialen nog niet voor.

Bedankt alvast voor de feedback

basvo

Voor een gedroogd donker fruit aroma kan je natuurlijk dark Crystal 350 mout toevoegen, vind het een beetje naar pruimen smaken altijd. Voeg deze ook toe aan mijn imperial stout, heerlijk! Voor de chocolate smaak voeg ik altijd pale chocolate mout toe, dit geeft meer een chocolade smaak dan de normale chocolate mout, die ik wat meer naar koffie vind smaken.

Gerb

Ik vind de combinatie van stout en fruit eigenlijk nooit echt geslaagd. Veel (rood) fruit heeft de eigenschap dat het lekker zoet is van zichzelf, maar ook een aardige dosis zuur in zich heeft. Wanneer je het fruit in het bier vergist, zal het zoet verdwijnen en het zuur zal naar voren treden.

Persoonlijk vind ik kersen de beste keuze voor in een stout. De kersen hebben relatief weinig zuur en zal toch redelijk wat fruitsmaak opleveren. Bijvoorbeeld aardbeien, frambozen, blauwe/rode bessen of druiven combineren wat mij betreft niet.

Verder is het aan te raden om de hoeveelheid gebrande en donkere caramouten niet te hoog te maken, zodat deze het fruit niet helemaal overheersen. Ik denk dat dat in jouw recept prima is.

De M15 gist heeft een alcoholtolerantie van 8% en daar ga jij boven komen.

seed7

Met Gerb eens. Maaar, er is een manier die ik eens heb toegepast met sinaasappelen. Dunschillen en de schillen en het vruchtvlees 'kapot' koken, heel langzaam en dan ontzuren. Ik heb daarvoor zeer verdunde natronloog gebruikt. Wel rekening houden met je waterbehandeling omdat je al een onbekende hoeveelheid Natrium met de sinaasappelen toevoegt. Ging erg goed in een wat zoetige porter.
Met ander fruit zou ik het denk ik niet doen, maar wellicht een poging waard met zwarte-bessen oid.

Ingo

Stefan013

Ook weleens geprobeerd, 1 x met bosvruchten en 1 x met frambozen.

Het was zeker geen aanrader, koffie, chocolade, framboos, zoet en zuur. Heel veel smaken in het bier, maar het was niet lekker.

Probeer maar eens goede stout te maken en als je dan "gek" wilt doen wat houtsnippers erbij, of whisky toevoegen bij het bottelen.

Michiel1987

Thanks...
Alcoholtolerantie had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
Wordt fruit evt. Minder zuur door het sap te gebruiken en mee te koken ipv meevergisten?

Kersen hou ik in gedachten, Ben er niet dol op maar de zoete fruit smaak past misschien wel in het bier.

Wat vinden jullie van de overige ingrediënten?

seed7

Citaat van: Michiel1987 op 22-04-2020  18:59 uThanks...
Alcoholtolerantie had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
Wordt fruit evt. Minder zuur door het sap te gebruiken en mee te koken ipv meevergisten?

Kersen hou ik in gedachten, Ben er niet dol op maar de zoete fruit smaak past misschien wel in het bier.

Wat vinden jullie van de overige ingrediënten?

Met meekoken verdwijnt het zuur niet.

Gek genoeg, hoe zoeter het fruit, hoe minder aromatisch. Vergelijk een Krieken met een gewone kers of een perssinaasappel met een sinaasappel voor uit het handje met een bittersinaasappel. Handappelen, moesappelen en ciderappelen.

Ik denk dat je biscuit verdwijnt tegenover het chocolade mout geweld. (Brownmalt zou een alternatief zijn, maar dan een forse hoeveelheid en het levert een heel ander bier op)

Ingo

Dantel

Hoi Michiel,

Ik heb zelf vorig jaar een Sour Stout gebrouwen. Heb alleen een heel andere gist gebruik en wel de weyeast 3762 Roeselare blend. Heb hem 2 weken terug geproefd en het grappige is het is een stout met een diepe smaak van roodfruit kersen frambozen, rode bes en kruisbes. Het enige nadeel is je moet het vrij lang lageren (meer als een jaar).

Dantel

Citaat van: Dantel op 24-11-2020  08:55 uHoi Michiel,

Ik heb zelf vorig jaar een Sour Stout gebrouwen. Heb alleen een heel andere gist gebruik en wel de weyeast 3762 Roeselare blend. Heb hem 2 weken terug geproefd en het grappige is het is een stout met een diepe smaak van roodfruit kersen frambozen, rode bes en kruisbes. Het enige nadeel is je moet het vrij lang lageren (meer als een jaar).

Hey wat grappig zoiets heb ik vorig jaar ook gebrouwen, en idee lang lageren maar dan heb je ook wat. Volle smaak van koffie en chocolade met een combi van rode vruchten (bes kers etc).

Hopfenfox

Inhoudelijk kan ik je niet helpen maar de titel van je post trekt wel de aandacht  >:D

Vergelijkbare Topics (7)

8685

Reacties: 31
Gelezen: 10694

44947

Reacties: 9
Gelezen: 1356

33026

Reacties: 2
Gelezen: 1157

20360

Reacties: 8
Gelezen: 3930

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.