Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgian Blonde Beer - David Heath

Gestart door Markie Mark, 12-04-2020 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Markie Mark

Hoi forumleden,

Onlangs kwam ik op Youtube het filmpje van David Heath tegen waarin hij een Belgian Blonde Beer ging brouwen met zijn Grainfather.
Nu was ik benieuwd of iemand van jullie deze al eens gebrouwen heeft en hoe dit uitpakte qua smaak?
Ergens werd zelfs een claim naar Leffe Blond gedaan al hoewel ik daar met de receptuur zelf aan twijfel.
Lijkt me anders wel een mooi bier om eens te proberen op een Paasmaandag die qua temperatuur minder mooi lijkt te worden.
Hieronder een opgeschaalde versie van het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk026
Naam receptLeffe Blondkloon David Heath
Brouwdatum13-04-2020
BierstijlBlond
Volume21,6 l
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,005 SG
Schijnbare vergistingsgraad91,9%
Alcoholgehalte7,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)20 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Havelterberg
1,20 gCaCl2
1,10 gCaSO4
2,40 mlMelkzuur
11,85 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
75 mg/l5 mg/l26 mg/l60 mg/l35 mg/l52 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,23 kgPilsmoutDingemans3 EBC75,9 %
0,54 kgMünchenermoutDingemans17 EBC9,7 %
0,18 kgBiscuitDingemans50 EBC3,2 %
0,13 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC2,3 %
0,50 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC9,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.60 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gE.K. Goldingbellen5,9%first wort hop17,2 IBU
10,0 gSaazbellen4,7%15 min.2,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
18,00 gKorianderzaadspecerijkoken
27,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken
27,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
1,50 gWyeast gistvoedinggistvoedingkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,005 SG
Schijnbare vergistingsgraad91,9%
Temp. nagisting25,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Groeten,
Mark.

Oxhead

Wel erg veel kruiden, daar moet je van houden. De gebruikte gist gaat met 9% suiker wel een dun bier opleveren.

chthon

Leffe Blond kun je brouwen met weizengist. Pilsmout, tarwemout, een beetje munich mout en lichte caramelmout. Overpitchen om kruidnagel er in te krijgen. Overdoen naar nagisting vat of cold crashen om het bier te klaren (of andere methodes om het bier helder te krijgen). Kruiden zijn niet nodig.

In essentie een kristalweizen brouwen, of een andere gist met uitgesproken kruidnagelsmaak gebruiken.

Markie Mark

Ik vond de hoeveelheid korianderzaad ook erg hoog en heb buiten een witbier ook nog niet eerder sinaasappelschil gebruikt in een bier. Maar zoals de opsteller van het recept aangaf is dit een, naar zijn mening, zeer beproefd recept en middels vele brouwsels geoptimaliseerd. Ben niet op zoek naar een Leffe Blondkloon maar dat werd specifiek benoemd in de Youtubevideo. Lijkt me een typisch gevalletje van brouwen en kijken wat het wordt.

Thom

Pas op met de M31 gist in combinatie met suiker. Deze gist gist heel ver door! Zelfs zonder suiker ga je hem niet boven de 1.010 krijgen. :proost: Het is maar net hoe droog je het bier wilt hebben.

Jacques

Citaat van: Markie Mark op 12-04-2020  19:17 uIk vond de hoeveelheid korianderzaad ook erg hoog en heb buiten een witbier ook nog niet eerder sinaasappelschil gebruikt in een bier. Maar zoals de opsteller van het recept aangaf is dit een, naar zijn mening, zeer beproefd recept en middels vele brouwsels geoptimaliseerd. Ben niet op zoek naar een Leffe Blondkloon maar dat werd specifiek benoemd in de Youtubevideo. Lijkt me een typisch gevalletje van brouwen en kijken wat het wordt.

Koriander en sinaasappelschil horen naar mijn idee niet thuis in een blond (ook niet in een tripel), maar ik weet dat anderen hier anders over denken. Je kunt een prima blond bier brouwen zonder kruiden.

wernerthefox

Waarom 3% biscuit? Denk niet dat je dit gaat proeven. Los daarvan begrijp het hele idee van victory/biscuit/amber niet maar dat is voor een ander topic denk ik....

Markie Mark

Het recept is vandaag conform recept en voorschriften van David Heath gebrouwen en leverde 20 liter op met een begin SG van 1061. Het is inmiddels begonnen met de vergisting op 18°C. We gaan zien wat het oplevert.

Markie Mark

Na een week vergisten op 18 graden het bier overgeheveld naar een 20 liter vergistingsvat. SG was toen al gedaald naar 1012. In het nieuwe vat de vergisting doorgezet en de temperatuur met 1 graad/dag laten stijgen tot 25 graden. Vervolgens het bier uit laten vergisten op 25 graden tot het gemeten SG stabiel bleef gedurende meerdere dagen en uitgekomen op een SG van 1003. Gebotteld met 9 gram suiker/liter en nu wachten totdat het eerste flesje opengetrokken kan gaan worden. Het bier proefde erg bitter en scherp nog maar rook wel erg lekker en zoet.

Vergelijkbare Topics (7)

33311

Reacties: 1
Gelezen: 1645

15175

Reacties: 5
Gelezen: 2444

20382

Gestart door RGeraads

Reacties: 0
Gelezen: 1705

29691

Reacties: 65
Gelezen: 19151

2219

Reacties: 43
Gelezen: 16493

34035

Reacties: 11
Gelezen: 3321

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.