Ik ben fel tegen restjesbieren maar ik ga het toch doen-recept

Gestart door Markiej87, 13-08-2018 20:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Markiej87

Hi all,

Ik heb het over het algemeen niet zo op restjesbieren, nog nooit gedaan na al die jaren brouwen, maar ik ga het nu toch doen. Ik heb 5 mouten liggen die ik echt nooit gebruik en anders ook nooit ga gebruiken. Ik wil rond de 20-25 liter brouwen en mijn maximale moutstort is 6 kilo. Ik wil alles in 1x gebruiken. Ik kom dan hier een beetje op uit, alles behalve de pilsmout is restjes:

2.5 kg - Pilsner Malt 3 EBC
0.867 kg - Melanoidin 70 EBC
0.689 kg - Aroma 150 150 EBC
0.689 kg - Biscuit 50 EBC
0.62 kg - Cara-Red 45 EBC
0.266 kg - Cara-Amber 70 EBC

StartSG is 1,055 op deze manier met mijn rendement, kleur 41 EBC. Ik zat een beetje mijn keuzes te overwegen. Dit had ik tot nu toe bedacht om nog enigszins binnen stijlen te blijven:

Irish Red Ale
American Amber
Belgian Ale (a la Palm)
Dubbel (kilootje suiker toevoegen)

Ik zou wellicht met wat geroosterde gerst nog richting een American of British Brown Ale kunnen. Scottish Ale kan wellicht ook nog. Ik heb verder veel grondstoffen op voorraad dus een kleine toevoeging van een bepaalde mout, of de hop of gist, maakt niet uit. Ik heb niet heel veel ervaring met deze mouten dus vandaar dat ik om advies vraag. Wat zouden jullie brouwen met deze restjes?

RienP

Biscuitmout is toch breed inzetbaar? Maar dat terzijde. Ik zou met een tikkeltje roostmout er een brown ale van maken met fuggels en/of Goldings als hop.
OF een Red Ale met Cascade en Bramling X combo.

Markiej87

Citaat van: RienP op 13-08-2018  20:51 uBiscuitmout is toch breed inzetbaar? Maar dat terzijde. Ik zou met een tikkeltje roostmout er een brown ale van maken met fuggels en/of Goldings als hop.
OF een Red Ale met Cascade en Bramling X combo.
Klopt wel, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Thnx voor je tips! Ben wel down voor beide opties. Ben benieuwd waar anderen nog mee komen :)

BrouwMark

Ga voor 10-15 liter en brouw er een vette veelmoutige barley wine mee!

RienP

Biertje1985

Is toch leuk zo een restjesbier. Je weet niet wat het gaat worden.

Juindorper

Lijkt me niet zo'n strak plan om dit allemaal bij elkaar te mikken. Maar ieder z'n smaak natuurlijk.

Markiej87

Ik heb er een soort UK Red Ale mee gebrouwen. Exact deze moutstort aangehouden, beetje Bramling X erin gemikt tot 23 IBU en nog wat in de whirlpool. S04 erbij. Rook en smaakte bij bottelen heerlijk. Volgend weekend proef op de som :)

Vergelijkbare Topics (7)

13203

Reacties: 105
Gelezen: 29787

36297

Reacties: 11
Gelezen: 2233

33026

Reacties: 2
Gelezen: 1137

8377

Reacties: 52
Gelezen: 14057

6361

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 77
Gelezen: 20180

24-06-2007 20:05 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.