Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rogge in recept en Dupont gist blijft hangen?

Gestart door Bart LJ, 14-07-2017 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Bart LJ

Brouw(st)ers,

Ik heb uit het boek van Tonsmeire een recept voor een Saison gebrouwen. Saison Vautour.

Pilsmout en 17 % Rogge en 7% kandijsuiker. Flinke starter wlp 565 gepitched.

Nu blijft het sg na 1,5 week flink gisten al een week hangen op 1012.

Ik hoorde al verhalen over het blijven haken van deze gist. Is dat hier het geval? Ik heb de temp vanaf 20 graden flink laten oplopen tot 31.

Ik ben vooral benieuwd of jullie weten wat het effect is van Rogge op de SVG en of jullie denken dat ik gewoon moet wachten of ie nog gaat zakken de komende tijd.

Met groet,

Bart

tdp

Volgens mij moet je inderdaad geduld opbrengen in deze.

Koen S

Is het een opkweek Dupont of gekochte gist?
Ik heb al gewerkt met opkweek en met de Belle Saison, nooit een gestokte vergisting gehad. Altijd netjes geland op 1002 tot 1004. Laatst ook een saison met rogge, mooi geƫindigd op 1003.
Geef de gist zijn tijd: het belangrijkste ingrediĆ«nt van een goed bier is geduld.  :)

hans_nwk

Ik zou nog even wachten, het laatste stukje kan langzaam gaan, zie ook deze post:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33937.msg523268.html#msg523268

Groet,
Hans

Bart LJ

Een week later zitten we van 1012 ineens op 1004. Bizar hoe dat zit met die pauze in de vergisting.

Ga 10 liter bottelen en aan 20 liter heb ik de Wyeast lambic blend toegevoegd. Nu een jaartje wachten op mijn eerste zure bier!

Ga de eerste fles proeven bij de aankomst van de tour 2018 in Parijs...[emoji3]

seed7

Citaat van: Bart LJ op 19-07-2017  10:41 uBizar hoe dat zit met die pauze in de vergisting.

Gist consumeert suikers in volgorde. Het omstellen van de ene suiker op de andere kost tijd. Hoeveel, dat verschilt per gist, meestal merk je er niets van,

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

44039

Reacties: 30
Gelezen: 3104

30874

Reacties: 4
Gelezen: 2318

698

Reacties: 13
Gelezen: 5039

26005

Reacties: 15
Gelezen: 4607

42528

Reacties: 4
Gelezen: 1110

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.