Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie nav prijswinnende weizen van Herman

Gestart door E van Dijk, 21-05-2017 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

E van Dijk

Beste Herman,

Ik zou graag dit recept gaan uitproberen en vroeg me af of ik de hop die je hebt gebruikt kan vervangen voor Hellertau Mittelfrühhttps://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/hopbloemen-en-hopkorrels/Hallertau-mittelfr-h/d/hopbloemen-Hallertau-mittelfr-h-2014-100g#.WSGGpPmLTIU aangezien ik de traditional niet meer vind.

Als ik een batch van 20 liter zou willen maken, kan ik de ingrediënten dan gewoon verhoudingsgewijs extra toevoegen? Heeft dit nog invloed op het maischproces of het kookproces?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Vriendelijke groet,

Emiel

Citaat van: Herman op 11-05-2013  17:17 uBijgaand mijn winnende recept. Evt. discussie kan bij de info over de brouwdag op Texel

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk172WEIZ
Naam receptBorgerder Weizen
Brouwdatum21-03-2013
BiertypeWeizen
Volume16,00 l
Begin SG1,046 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)10 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,39 lWater uit Water8,13spoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,57 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC51,1 %
1,50 kgPilsmoutWeyermann3 EBC48,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
40,0 °C1 min.10 min.2,4 l/kg
67,0 °C15 min.60 min.5,3 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertauer Tradition4,0 %90 min.10,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
1,00 l starterWeihenstephan Weizen(3068)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,009 SG
Temp. nagisting18,0 °C
Botteldatum03-04-2013
Alcoholgehalte4,8 vol.%

Knobby

Tradition is een andere versie van mittelfruh die meer opbrengt en beter bestand is tegen ziekten. Die kan je dus gewoon uitwisselen lijkt me.

E van Dijk

Citaat van: Knobby op 21-05-2017  14:41 uTradition is een andere versie van mittelfruh die meer opbrengt en beter bestand is tegen ziekten. Die kan je dus gewoon uitwisselen lijkt me.

Super! Bedankt voor de reactie!

Sander van Dijk

Sowieso ligt bij een Weizen de nadruk niet op de hop. Dit is een bier waar maar héél weinig hop wordt gebruikt en bij dit recept wordt alleen maar een bittergift gegeven, waar je uiteindelijk maar weinig van proeft qua hop smaak en hoparoma heb je al helemaal niet. Dus hierbij kun je vrij gemakkelijk een andere hop soort kiezen als je maar wel rekening houdt met het juiste percentage alfazuur, zodat je op een zelfde berekende IBU waarde uitkomt.

E van Dijk

Citaat van: Sander van Dijk op 22-05-2017  06:43 uSowieso ligt bij een Weizen de nadruk niet op de hop. Dit is een bier waar maar héél weinig hop wordt gebruikt en bij dit recept wordt alleen maar een bittergift gegeven, waar je uiteindelijk maar weinig van proeft qua hop smaak en hoparoma heb je al helemaal niet. Dus hierbij kun je vrij gemakkelijk een andere hop soort kiezen als je maar wel rekening houdt met het juiste percentage alfazuur, zodat je op een zelfde berekende IBU waarde uitkomt.

Hartelijk dank voor de tip! Had in BrouwHulp gezien dat ik in dat geval ongeveer 1,9 keer de hoeveelheid van de traditional moet toevoegen voor dezelfde IBU waarde.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.