Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Imperial Oatmealstout recept

Gestart door Dikke Dries, 15-02-2017 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Dikke Dries

Hallo brouwers,

Een recept bouwen voor nieuw te brouwen bier vind ik nog steeds behoorlijk lastig.
Daarom zou ik graag van jullie expertise gebruik willen maken als mogelijk is.

Ik wil graag een keer een smeuïge Imperial oatmealstout stout brouwen samen met een vriend die daar net als ik een grote liefhebber van is.
Een beetje ala de Kaapse gozer, zoet, dik, en met meer choco dan koffie tonen.
Vandaar dat ik ook niet teveel geroosterde mouten heb gebruikt en hem ook niet al te stevige wil hoppen.
Het recept is grotendeels gebaseerd op de ingrediënten welke ik al in huis heb.
Ik heb niet veel pale mout meer vandaar dat de basis verdeeld is over pale- en pilsmout.
IK heb nog wel een kilo of 2 Munchener in huis, maar die kom ik niet vaak tegen in stout recepten, dus die heb ik niet gebruikt.
Oh en de gistkeuze is misschien wat ongebruikelijk, maar ik heb deze ook 2x in een bovengistende bok gebruikt en ben daar erg van gecharmeerd.
Als jullie er eens op willen schieten...
Het recept heb ik hieronder geplaatst.
Alvast bedankt.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptDikke Vetnek
Brouwdatum13-12-2015
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)108 EBC
Berekende bitterheid (Rager)66 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,20 lBriels kraanwater
6,70 mlMelkzuur
8,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
78 mg/l11 mg/l41 mg/l286 mg/l75 mg/l36 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,521 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC39,7 %
1,836 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC20,7 %
1,774 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC20,0 %
0,577 kgCara 120Dingemans120 EBC6,5 %
0,408 kgAroma 150Dingemans150 EBC4,6 %
0,266 kgZwarte mout / MroostDingemans1400 EBC3,0 %
0,266 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC3,0 %
0,222 kgBiscuitDingemans50 EBC2,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
47,0 gMagnumbellen10,7%60 min.43,4 IBU
12,8 gSummitpellets17,0%60 min.20,7 IBU
24,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,8%10 min.2,3 IBU
16,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,0 l starterDanny's Favorite 50 (1450)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,030 SG
Temp. nagisting21,0 °C
Temp. lagering17,0 °C

RoyB

Voor wat betreft je gistkeuze, ik heb er zelf ook twee maal mee gebrouwen (al waren dat geen stouts) en bekend hier van is, is dat het bier wat droger wordt.
Ik denk dat ik persoonlijk voor deze stijl met jouw wensen voor 1318 - LONDON ALE III zou gaan, met wat behoud van zoetigheid.

Ook zou ik voor pale mout gaan IPV pilsner, voor nog wat rondere zoetere smaken. Pilsner is wat frisser.

Als je echt wilt dat je recept lukt moet je gewoon een aantal maal opnieuw proberen, en steeds iets kleins aanpassen.

Als hij te droog wordt, volgende keer wat lactose er bij voor het aanzoeten of een ander gist kiezen.

SanderH

Ik heb pas een haver stout gebrouwen. Ook met Pale mout en pilsmout. Ook met wat chocolade mout en zwarte mout. Ik heb die vergist met Wyeast 1084 - Irish Ale.

Hij is inmiddels uitgegist en ga hem morgen bottelen. De smaak was al erg goed voor zo een jong bier.

Het inmaischen heb ik gedaan bij 40 graden om de havervlokken te verstijfselen om zo te voorkomen dat ik problemen zou krijgen bij het filteren en ik moet zeggen dat dat zeer goed uitpakte, totaal geen probleem met filteren gehad.

Dikke Dries

Bedankt voor jullie reacties,

De keuze voor deze gist is in eerste instantie vooral omdat ik hem nog heb liggen ^-^.
Maar ook omdat ik hem in mijn herfstbok zo lekker vond combineren met de caramouten, heerlijk fruitig.
En zoals ik al zei is de keuze voor de pilsmout omdat ik helaas niet meer pale mout heb.

@SanderH,
Bedankt voor de tip van de 40 graden rust.
Al heb ik altijd begrepen dat het voor havervlokken niet noodzakelijk was om deze te verstijfselen en dat ze daarom dus gewoon mee kunnen in het normale maiscschema.
Dit omdat havervlokken met behulp van stoom gewalst zijn, zouden ze dus al zijn voorbewerkt.
Maar als jij daar andere ervaringen mee hebt dan neem ik dat graag van je aan.

Groeten,
Dries

SanderH

De eerste haver stout had ik gewoon op 63 graden gedaan en daar had ik ongelofelijk veel moeite met filteren. Deze keer kouder begonnen en gewoon rustig kunnen filteren. Het hielp bij mij, maar dat is natuurlijk geen garantie voor succes bij iedereen.

Dikke Dries

Voor mij is het de eerste keer met zo'n hoeveelheid aan haver in de stort.
Ik ga woensdag brouwen en neem het zekere voor het onzekere en begin dus ook maar bij 40 graden.
Nogmaals bedankt voor de tip en ik laat nog wel weten hoe het filteren is verlopen.
Cheers :proost:

RoyB

Citaat van: Dikke Dries op 17-02-2017  12:55 uVoor mij is het de eerste keer met zo'n hoeveelheid aan haver in de stort.
Ik ga woensdag brouwen en neem het zekere voor het onzekere en begin dus ook maar bij 40 graden.
Nogmaals bedankt voor de tip en ik laat nog wel weten hoe het filteren is verlopen.
Cheers :proost:

Ik hoor het ook graag! Ben benieuwd hoe de smaak word, en wat je uiteindelijke recept is geworden.
Hoop dat het allemaal gelukt is :)

Dikke Dries

Afgelopen woensdag heb ik hem gebrouwen.
En zoals gezegd heb ik de 40 graden stap toegevoegd.
En ik weet niet of het anders moeilijker had gegaan maar nu ging het filteren erg goed.
Eerst nog een goeie 10 minuten vorlauf gedaan en daarna op mijn gemakkie het heldere wort afgetapt.
De beluchte giststarter toegevoegd en het wort nog een uurtje belucht en de volgende ochtend stond hij al als een malle te pruttelen in de gistkast.
De hoofdgisting loopt al op zijn eind, woensdag ga ik hem overzetten voor de nagisting.
En nu maar hopen dat hij ook nog eens gaat smaken.

Dikke Dries

Ik zou nog een keer melden wat er van dit brouwsel terecht gekomen is.

Na 1 week hoofdgisting op 19 graden heb ik hem overgezet en nog 4 weken laten nagisten.
Voor het bottelen even geproefd en toen was hij eigenlijk precies wat ik in gedachten had.
Volle moutige zoetigheid met chocolade en karamel, rijpe kers en snoepjes.
(Dat laatste vooral door het gebruik van die Dannys Favorite gist.)
De body was ook behoorlijk viskeus door al die haver, heerlijk.
Na een maandje hergisting de 1e fles eens open getrokken.
Ik was behoorlijk te spreken over het resultaat alleen kwam er ineens een laurierdrop smaak bij welke ik voor het bottelen helemaal niet geproefd heb.
Eigenlijk wil ik deze smaak er ook helemaal niet bij hebben aangezien ik mem niet echt vind passen bij alle volle zoete smaken.
Nu een maand later is hij nog iets dominanter geworden en dat vind ik echt jammer.
Mogelijkerwijs blenden de smaken nog wat meer als hij nog wat rijpt en zakt hij weer wat weg.
Iemand een idee waar deze smaak vandaan komt?
(Ikzelf vermoed de roast mout.)
Wat zou ik daarvoor dan in de plaats kunnen gebruiken voor een 2e poging?
Om toch ongeveer deze ebc te behalen maar wel aan de zoete(chocolade) kant te blijven en niet naar donkere geroosterde/drop smaken te gaan?
Ik hoor het graag.

Groeten.
Dries

SanderH

Voor die lauriersmaak kan ik zo niets bedenken. De eerste snoepjessmaak kan ik wel plaatsen, als ik de juiste gist heb onthouden.

Een tijdje terug heb ik met Wolter Jonkman een DIPA gebrouwen met twee gisten. Een er van was de Danny's favorite en die gaf een winegum smaak aan het bier. Ik proefde alleen het zoetje, Wolter maakte er winegums van en ik kon hem daarna geen ongelijk erin geven.

RoyB

De roasting van mouten kan een hint van drop en laurier geven, o.a. ook door de wat hogere zuurgraad, maar er zijn ook veel gistsoorten die allerlei rare aroma's kunnen produceren. (Denk bijv ook aan kruidnagel en banaan aroma's welke veel bij Duitse weizen gisten worden waargenomen)

Zeker omdat je aangeeft dat de smaak zich later pas ontwikkelde, duidt dat eerder op een aroma wat uit de vergisting is ontstaan.

Ik zou daarom in eerste instantie eens met een ander gist brouwen, en als dat de smaak niet weghaalt kijken welke mouten verantwoordelijk zouden kunnen zijn.

Ik heb dit recept eens nagebrouwen (exact overgenomen) en daar kwam ook een sterke laurier smaak in terug:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26027.msg398801.html#msg398801

Overeenkomstig met jou, een vrij complexe moutstort, maar dat was een eeerrug lekker bier geworden!:biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

37446

Reacties: 7
Gelezen: 1812

34975

Reacties: 2
Gelezen: 1511

30043

Gestart door braaf

Reacties: 9
Gelezen: 2534

22991

Gestart door bolks

Reacties: 12
Gelezen: 4604

4307

Gestart door Lamarr

Reacties: 16
Gelezen: 6194

43451

Reacties: 13
Gelezen: 2090

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.