Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vlamuit icm platenkoeler (recept van RienP)

Gestart door Zedd, 17-11-2016 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Zedd

Komend weekend het IPA recept van RienP brouwen.
Hij voegt de vlamuit hopgift toe bij 80 ºC en laat het een kwartier zitten - ik vermoed dat hij een spiraalkoeler oid heeft.

Ik gebruik een platenkoeler, wat betekent dat ik niet kan terugkoelen naar 80 ºC. Ik zou kunnen wachten en het brouwsel laten afkoelen aan de lucht, maar aangezien dit de kritische periode is, wil ik zo snel mogelijk terugkoelen en het vat afsluiten. Koelen duurt 5-10 minuten maximaal.

Wat zouden jullie doen?  De vlamuit hopgift direct bij vlamuit doen, deksel erop en kwartiertje laten staan? Hopgift in gistvat, gekoelde wort erop en na een kwartier de hopzak eruit?
Andere ideeen?

William

Als je iets verder inkookt of iets sterker brouwt kun je wat koud water toevoegen om snel op de 80°C te komen.

Henielma

Zelf gebruik ik een RVS schaal met ijsklontjes die ik in de brouwketel plaats. Na 10 min is de 80  ºC bereikt en het ijs gesmolten. De schaal met het gesmolten water haal ik er dan weer uit.

Met een platenkoeler kan je natuurlijk de afloop niet in het gistvat doen maar terug in de ketel. Dan koelt het ook snel af.

RienP

Citaat van: Zedd op 17-11-2016  23:07 uHij voegt de vlamuit hopgift toe bij 80 ºC en laat het een kwartier zitten - ik vermoed dat hij een spiraalkoeler oid heeft.

Ik gebruik inderdaad een spiraalkoeler. Bovenstaand staan denk ik wel goede opties. Succes met brouwen.  :brouwen:

Neetje

Citaat van: Zedd op 17-11-2016  23:07 uIk gebruik een platenkoeler, wat betekent dat ik niet kan terugkoelen naar 80 ºC. Ik zou kunnen wachten en het brouwsel laten afkoelen aan de lucht, maar aangezien dit de kritische periode is, wil ik zo snel mogelijk terugkoelen en het vat afsluiten. Koelen duurt 5-10 minuten maximaal.

Andere ideeën?

Ff een gedeelte, 20% of zo, door de platenkoeler en terug in de pan gieten. Of met pompje door de platenkoeler terug in de kookpan.
Heb je de afkoeling van 100 naar 80 graden meest snel gemaakt zonder verdunning.

Zedd

Citaat van: RienP op 18-11-2016  08:56 uIk gebruik inderdaad een spiraalkoeler. Bovenstaand staan denk ik wel goede opties. Succes met brouwen.  :brouwen:

De meester zelf, ik ben vereerd!
Met pijn in het hart maar heb het recept iets moeten aanpassen. Na anderhalve week belde leverancier om te melden dat de equinox/ekuanot hop niet meer leverbaar was. Heb het moeten vervangen door Amarillo. Maar er zijn andere topics over teleurstellende leveranciers...

Dank voor de tips. Ga inderdaad beetje door de koeler pompen en dan kwartier laten rusten. Met deksel erop.

RienP

Mocht je in Nederland geen succes hebben: Ik bestel ook vaak hop in Duitsland bij Hopfen der Welt of Amihopfen. Zij hebben nog keus als het in Nederland vaak al uitverkocht is.

Mosaic is een hop die goed samengaat met veel verschillende hopsoorten, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Zedd

Goed om te onthouden - voor de volgende keer!
De Mosaic is mij goed bekend - prettige, lekkere hop.

Nawoord: brouwen is heel goed gegaan. Inderdaad eerst een paar graden teruggekoeld, toen hop er in en kwartier laten staan. Dan doorkoelen naar gistvat. Bijkomend voordeel: gekoelde wort is veel koeler dan normaal (tip!).
Dank - project geslaagd, tot dusver

Vergelijkbare Topics (7)

42917

Reacties: 11
Gelezen: 1042

6764

Gestart door Borro

Reacties: 82
Gelezen: 25151

5889

Gestart door MO

Reacties: 48
Gelezen: 17236

22091

Reacties: 36
Gelezen: 14356

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.