Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Radler

Gestart door Markiej87, 06-06-2016 12:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Markiej87

Ik weet dat hier voor sommigen vloeken in de kerk is, maar ik ga dit jaar weer een poging wagen een Radler te brouwen. Ik heb de nanny state van brewdog als uitgangspunt genomen, en dit wat aangepast.

Ik zit nog te denken hoe ik de citroensmaak erin ga krijgen. Vorig jaar had ik gebotteld met citroenlimonade, dit hielp wel maar vervloog relatief snel. Ik wil de limonade nu gaan helpen. Suggesties?

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHenke Radler
Brouwdatum
BiertypeWitbier
Volume10,0 l
Begin SG1,025 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
5,00 lWater uit Beverwijk10,91 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l9 mg/l62 mg/l56 mg/l81 mg/l45 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,294 kgCara-pilsWeyermann5 EBC24,0 %
0,201 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC16,5 %
0,201 kgMunichmoutDingemans15 EBC16,4 %
0,201 kgRoggemoutThomas Fawcett and Sons4 EBC16,4 %
0,093 kgPale Ale moutDingemans7 EBC7,6 %
0,093 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC7,6 %
0,093 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC7,6 %
0,046 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons50 EBC3,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C1 min.60 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gAmarillobellen9,5%30 min.11,2 IBU
20,0 gAmarillobellen9,5%5 min.11,6 IBU
20,0 gAmarillobellen9,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20,00 gCitroenschilspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

RienP

Ik zou geen 11,5 gram gist gebruiken. Dat is behoorlijk veel gezien je beoogde bier.

Johannesdeloper

Jopen heeft een zuur bier Coastal Gose, geinspireerd op het Leipziger Gose bier.
Het geeft een behoorlijk citroenzuurachtige smaak zonder dat er citroen in zit.

Vond het niet een super lekker bier, maar misschien is het interessant te onderzoeken hoe zij dit smaakpatroon er in gekregen hebben?

tdp

Vorig jaar meerdere Radlers gekocht in Bayern toen we er op vakantie waren. Wat me opviel was dat ze een Helles, Pils of Gold als basis namen en deze gemengd hadden met een citroenlimonade. Wellicht kun je gewoon een simpele ondergister brouwen en dit 50/50 aanlengen met citroenlimonade, bijvoorbeeld de Sinalco Lemon. Dit is in ieder geval de manier zoals ik het maak voor mijn vriendin. Wellicht zou je dit al bij het bottelen kunnen toevoegen? Geen idee hoe dat gaat met koolzuur en of je nog suiker voor nagisting moet toevoegen, maar daarmee zou je kunnen experimenteren.

Groet,
de TDP

abroeders

In Oostenrijk kreeg ik vroeger toen ik als tiener een Radler bestelde aan de bar altijd pils van de tap aangelengd met sprite. Laatst thuis nog eens geprobeerd door een pils wat aan te lengen met 7up-light wat resulteerde in een heerlijk frisse citroen-bier limonade.
Mijn ouders noemden dit destijds 'Sneeuwwitje'. Bij een 50-50 verdeling verlies je wel heel veel biersmaak, maar 90% pils met 10% 7-up of sprite geeft een naar mijn idee Radler achtig drankje.

Ik zou niet weten hoe Radler in een brouwerij gemaakt wordt, maar ik sta er niet van staan te kijken als dit ook een mengsel is van  een bier en een citroenlimonade is wat gebotteld wordt.

Als je dan een 7-up light meebotteld, heb je zoetstoffen die verder door de gist met rust gelaten worden.

DJ

Mark, ik vind n radler 8.0 wel wat hebben, dus ga je draadje volgen

brouwmus

De Grafenwalder Radler van de Lidl die vrouwe brouwmus consumeert, is ook 50% citroenlimonade en 50% pils, aan het etiket te zien.

Kun je niet gewoon de radler (aan)maken op het moment van consumeren?

(In feite dus een sneeuwwitje, zoals al eerder werd opgemerkt... Overigens wordt in mijn geboorteregio (zuidwest Brabant) ook wel een 'pèrdje' - ofwel paardje - gedronken: dat is met een deel koolzuurhoudende spa. Naarmate de avond vordert, wordt gewoonlijk het deel spa minder... :))

DJ

https://www.brouwerijwageningen.nl/2014/09/craft-radler-cradler-zelf-maken/

Craft Radler = Cradler = Zelf maken
1 SEPTEMBER 2014 
Craft Radler: Proost!
Op het festival Pure Passie hebben we heel veel enthousiaste reacties gekregen op onze Craft Radler. Een aantal bezoekers hebben ons zelfs toevertrouwd nooit meer Radler in een flesje te kopen!
Omdat wij onze Raddraaier Radler niet in een fles kunnen verkopen, als we het in de fles doen moeten we het drankje 'mishandelen' om te voorkomen dat de flesjes gaan exploderen, geven we hierbij het recept zodat jullie bij mooi weer ook lekker zelf Craft Radler kunnen maken!
Voor de Craft Radler hebben we het volgende nodig:
– Hermelijn of Otto II (of een ander lekker bier)
– Citroen limonade
Het recept voor de citroen limonade staat hieronder!
Ingrediënten lijst citroen limonade (~1,5 liter citroen limonade ~ 3 liter Craft Radler)
Voor de siroop:
– 100 ml vers citroensap (~2 grote citroenen)
– 100 gr suiker
– 100 ml water
Om het af te maken:
– Gele deel van de citroen schil
– 1,5 L  bruisend water (bv Spa rood)

Bereiding van de citroen limonade (Lemonade)
Citroenen persen
Voor de lekkerste citroen limonade moet eerst siroop gemaakt worden:
1.   Leg de citroenen even te weken in wat water. Neem de citroenen af en gooi spoelwater weg.
2.   Breng de 100ml water en 100 gr suiker aan de kook, roer zodat de suiker oplost.
3.   Voeg daarna het citroensap toe en breng het geheel nogmaals aan de kook, niet doorkoken!
4.   Stop de schillen in een schone voorverwarmde fles en schenk de hete siroop op de schillen (zest).
5.   Laat de siroop een nacht afkoelen en trekken (bij enige mate van ongeduld kan deze stap overgeslagen worden)
6.   Als het goed is, heb je nu ongeveer 250mL citroen siroop.
Om nu de limonade te maken wordt de siroop met 1,5L bruisend water (of de verhouding die je lekker vind) verdund. Je hebt nu een perfecte limonade om een Craft Radler mee te maken. Als je de siroop of limonade langer wil bewaren dan moeten de schillen er na een dag uitgehaald worden, te lang trekken zal de smaak bitter maken.
Craft Radler Selfie
Neem nu voor de lekkerste Craft Radler 1 deel ambachtelijk bier en 1 deel citroen limonade. Met de Hermelijn als basis wordt het frisse dorstlesser met bite. Met onze Otto II als basis zal de Craft Radler een wat vollere, rondere smaak krijgen.

Voor je opgezocht.

Markiej87

Dank voor alle reacties. Gisthoeveelheid past zichzelf niet aan bij het schalen van het recept. Uiteraard gebruik ik reguliere pitchingrate.

Ik snap het gemak van aanlengen van bier met limo maar ik vind het juist een uitdaging een radler-achtig bier te maken zonder dat je er later nog dingen aan moet toevoegen. Citroenlimonade aan pils toevoegen kunnen we allemaal ::)

Paard

Ik denk dan dat je niet ontkomt aan het ofwel sulfiet toevoegen ofwel de flessen pasteuriseren, met zo veel suiker in die fles kan dat bijna niet anders. Of zoetstoffen maar ja dat is toch een beetje vals spelen.

SKABRAM

Citroengras?

Oscar

Radler kun je het beste maken door "on the fly" je eigen bier te mengen met je favoriete limonade  :biersmile: :proost:

Markiej87

Citaat van: Paard op 07-06-2016  22:23 uIk denk dan dat je niet ontkomt aan het ofwel sulfiet toevoegen ofwel de flessen pasteuriseren, met zo veel suiker in die fles kan dat bijna niet anders. Of zoetstoffen maar ja dat is toch een beetje vals spelen.
Of gewoon met je maischema en moutstort zorgen dat je zeer veel restsuikers over houdt, weinig bitterhop toevoegen en geen bakken limo erin gooien.

Citaat van: SKABRAM op 07-06-2016  22:39 uCitroengras?
Daar duik ik even in, bedankt.

Citaat van: Oscar op 07-06-2016  22:55 uRadler kun je het beste maken door "on the fly" je eigen bier te mengen met je favoriete limonade  :biersmile: :proost:
Goeie toevoeging, dat had niet 5 man al gezegd :biersmile:

Paard

Ah je wilt een zoet citroen bier brouwen, dat is mijn inziens geen radler, maar goed, dan zou ik een licht blondje maken en dan bevriezen zoals je een eisbock maakt (25% verminderen in volume) je houd dan een behoorlijk zoet bier over met een volle smaak. Dan citroenschillen in wodka laten weken (24 uur) en per ml per bekende hoeveelheid testen wat optimaal is.

Vergelijkbare Topics (3)

28056

Reacties: 7
Gelezen: 4136

43879

Reacties: 9
Gelezen: 907

43087

Reacties: 14
Gelezen: 1830

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.