Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Frisse IPA

Gestart door de badkamer, 28-02-2016 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

de badkamer

Beste mensen,

Het idee is om morgen een niet te zware, frisse en aromatische IPA te brouwen met het onderstaande recept. Door het gebruik van de caramout en het maischschema probeer ik hem van body te voorzien. BrouwHulp geeft aan dat hji 76 IBU heeft.  Ik heb ontdekt dat een Punk Ipa maar 35 IBU heeft. Deze mag best wat bitterder maar ik heb niet echt een referentiekader. Is deze nog te drinken of knallen je kiezen eruit?

Kenmerk 005
Naam recept IPEJ
Brouwdatum 4-3-2016
Biertype Amerikaanse IPA
Volume 17,0 l
Begin SG 1,062 SG
Berekende kleur (Morey) 17 EBC
Berekende bitterheid (Rager) 76 IBU
Brouwzaalrendement 75,0 %
Kooktijd 90 min.

4,480 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 95,0 %
0,236 kg Cara 120 Dingemans 120 EBC 5,0 %

Maischschema

Stap 1 66,0 °C 1 min. 45 min. 3,4 l/kg
Stap 2 72,0 °C 1 min. 15 min. 4,3 l/kg
Stap 3  78,0 °C 1 min. 5 min. 5,6 l/kg

15,0 g Summit pellets 17,0% 60 min. 48,6 IBU
15,0 g Cascade pellets 5,5% 15 min. 4,2 IBU
15,0 g Summit pellets 17,0% 15 min. 13,0 IBU
15,0 g Summit pellets 17,0% 5 min. 8,1 IBU
15,0 g Cascade pellets 5,5% 5 min. 2,6 IBU
35,0 g Cascade bellen 5,5% koudhop 0,0 IBU
35,0 g Summit pellets 17,0% koudhop 0,0 IBU

11,0 g U.S. West Coast (M44) bovengist

Adbrouwt

Lijkt me prima ipa op papier te worden. De tandarts kun je weer afbellen  ;)

RienP

Persoonlijk vind ik dit iets te bitter (smaken verschillen uiteraard). Ik zou mikken op 60-65 IBU. (nogmaals persoonlijke voorkeur)
Als je nog hop hebt, kun je eventueel bij vlamuit nog een stoot hop geven. (25 gram van elk bijvoorbeeld)

Verder lekker brouwen  :brouwen:

homoeccentricus

Er is niet zomaar een lineair verband tussen hoeveelheid IBU en perceptie van bitterheid. Wat je vooral wil vermijden is harde bitterheid. Helaas is dat niet zo simpel. Hangt af van de hopsoort, het water dat je gebruikt, de pH enz. Dus niet zomaar op die IBU's focussen. Het is niet omdat je het aantal IBU's vermindert dat je geen harde bitterheid kunt krijgen. Indien je leidingwater gebruikt moet je daarvoor al minstens de pH van het spoelwater aanpassen. Zelf ga ik verder en gebruik ik voor een IPA geen leidingwater.

Nu is die Summit niet bepaald een hop met een fris citruskarakter. Velen vinden hem niet lekker en omschrijven de smaak als gaande naar knoflook. Ik weet niet waarom je die hebt gekozen, maar hou er wel rekening mee. Ik vermijd hem in ieder geval (hoewel ik hem nog nooit geproefd heb).

Jacques

Om een minder harde smaak te krijgen is het gebruik van calciumchloride, dat je toevoegt aan het brouwwater, aan te raden.

Dit zout zorgt ook voor een verlaging van de pH. Zoals homoeccentricus terecht opmerkt is de beleving van de iso-alfazuren uit de hop sterk afhankelijk van de pH tijdens het koken van het wort. Bij een pH van bijvoorbeeld 5,8 krijg je een harder/wranger bittere smaak dan bij een pH van 5,2.

Lecluse

Ik had in een vorig topic bijna hetzelfde recept van de Ipa staan.
Deze ga ik morgen bottelen.
Ik zal jullie het resultaat van mijn ipa laten weten.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30679.msg468128.html#msg468128

Lecluse

Mijn ervaring met mijn recept.
Vandaag gebotteld. SG bij bottelen 1015. IBU volgens recept 68,6.
Het smaakprofiel is goed, ik ondervind geen knoflook- enof uiensmaak na gebruik van de summithop.
Nu afwachten hoe de smaakontwikkeling vordert. Dat weten we dus over een maand. :degroeten:

BVeenema

Citaat van: Jacques op 28-02-2016  23:28 uOm een minder harde smaak te krijgen is het gebruik van calciumchloride, dat je toevoegt aan het brouwwater, aan te raden.

Dit zout zorgt ook voor een verlaging van de pH. Zoals homoeccentricus terecht opmerkt is de beleving van de iso-alfazuren uit de hop sterk afhankelijk van de pH tijdens het koken van het wort. Bij een pH van bijvoorbeeld 5,8 krijg je een harder/wranger bittere smaak dan bij een pH van 5,2.

Hier heb ik nog een vraag over. In mijn eerste IPA (Chinook en Cascade) heb ik ook Calciumchloride toegevoegd, omdat dit een minder harde smaak zou geven. Dit lijkt te zijn gelukt, omdat het een erg lekkere IPA is geworden met een fijne mate van bitterheid (zeker niet hard). In de discussie over mijn recept schreef een forumlid alleen het volgende:

Citaat van: homoeccentricus op 04-01-2016  19:33 uOfwel heb je dat verkeerd gelezen ofwel is het verkeerd geschreven. Alles hangt natuurlijk af wat met "zachter" bedoeld wordt. Door toevoeging van calcium maak je het water net harder. Calciumchloride versterkt de moutsmaak, maar er zit zo al heel veel in je water.

Hoe zit dit nu eigenlijk?

j.heesters3

Citaat van: Lecluse op 02-03-2016  13:12 uMijn ervaring met mijn recept.
Vandaag gebotteld. Sg bij bottelen 1015. IBU volgens recept 68,6.
Het smaakprofiel is goed, ik ondervind geen knoflook- enof uiensmaak na gebruik van de summithop.
Nu afwachten hoe de smaakontwikkeling vordert. Dat weten we dus over een maand. :degroeten:

Ben ook benieuwd naar het resultaat. We horen het wel.

Jos

homoeccentricus

Citaat van: BVeenema op 02-03-2016  13:43 uHier heb ik nog een vraag over. In mijn eerste IPA (Chinook en Cascade) heb ik ook Calciumchloride toegevoegd, omdat dit een minder harde smaak zou geven. Dit lijkt te zijn gelukt, omdat het een erg lekkere IPA is geworden met een fijne mate van bitterheid (zeker niet hard). In de discussie over mijn recept schreef een forumlid alleen het volgende:

Hoe zit dit nu eigenlijk?

"Hard" heeft hier 2 betekenissen:

1. hardheid van water, uitgedrukt door hoeveelheid calcium en magnesium in het water. Wanneer je calcium aan het water toevoegt, bindt zich dat gedeeltelijk met fosfaten uit de mout (die een pH buffer vormen), waardoor de pH daalt.

2. "Harde" bitterheid kan komen door een te hoge pH. Dan worden tannines uit de kafjes worden gespoeld, en krijg je een hardere smaak.

De versterking van de moutsmaak door toevoeging van calciumchloride komt dan weer door het chloride-ion, niet door de calcium.

de badkamer

Citaat van: Lecluse op 01-03-2016  22:43 uIk had in een vorig topic bijna hetzelfde recept van de Ipa staan.
Deze ga ik morgen bottelen.
Ik zal jullie het resultaat van mijn ipa laten weten.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30679.msg468128.html#msg468128

Ben benieuwd! Ik heb mijn recept afgelopen maandag gebrouwen ondanks alle tegenwind betreffende de Summit. Voor de zekerheid heb ik 10 L ipv 18 L gebrouwen. Mijn 18 L vat bewaar ik nu voor morgen. Laat nog even weten hoe het resultaat smaakt.

Jacques

Beste BVeenema,

Hiervoor heeft homoeccentricus een prima antwoord gegeven.  :duimop:

Wel heb ik nog een opmerking over:
Citaat van: homoeccentricus op 04-01-2016  19:33 uCalciumchloride versterkt de moutsmaak, maar er zit zo al heel veel in je water.

Naar mijn idee wordt niet zo zeer de moutsmaak versterkt maar wordt het bier zachter en voller van smaak door een chloride toevoeging. Hoeveel chloride er in je water zit is zeer plaatselijk afhankelijk. Diepere bronnen voor de waterwinning in de buurt van de Noordzee geven water met meer chloride dan ondiepere bronnen of bronnen verder van de kust. Als het leidingwater gewonnen wordt uit oppervlaktewater (rivieren) is het weer een ander verhaal.
In de regel kan het geen kwaad om de hoeveelheid chloride te verhogen door toevoeging van calciumchloride als je een wat zachter smakend bier wilt brouwen.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 02-03-2016  22:00 uNaar mijn idee wordt niet zo zeer de moutsmaak versterkt maar wordt het bier zachter en voller van smaak door een chloride toevoeging.

Dat was inderdaad niet juist. Een "senior moment", zullen we maar zeggen, een breinscheet. De volheid van het bier wordt versterkt, niet de moutsmaak. Dat wordt dikwijls gezegd maar het klopt niet.

BVeenema

Dank voor de toelichting heren! Ik moet mij maar eens gaan verdiepen in het 'watermanagement' en de watersamenstelling in Drenthe om het water gericht te kunnen behandelen. Weer een leerpuntje!

Vergelijkbare Topics (7)

34428

Reacties: 9
Gelezen: 1617

27230

Reacties: 32
Gelezen: 11405

12594

Reacties: 11
Gelezen: 3172

29025

Reacties: 2
Gelezen: 1457

19142

Reacties: 4
Gelezen: 1981

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.