Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weldse lambiek 2013

Gestart door segtom, 24-01-2013 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

ciesvandekwis

Spektakel! Leuk om te zien dat dit lukt. Staat ook nog op mijn agenda, samen met Jan wellicht.

segtom

Veel plezier alvast Cies

Adbrouwt

Zo die weldse gist heeft er zin an. Heb je een waterslot op je mandfles?

Jacques

Tom,

Zijn dat hopblaadjes die ik zie in het schuim?

segtom

Ja dat klopt Jacques. Het hevelen zorgde ervoor dat er een aantal blaadjes meegekomen zijn maar maak me er niet echt zorgen om omdat het hier wilde gisting betreft.

En er zit een pot-waterslot op.

segtom

Vandaag het bier gebotteld een eind SG van 1014 wat nog wel vrij hoog is vind ik. De smaak is licht zurig met veel invloeden die je bij een lambiek ook hebt. Daarna wordt het vooral moutig en op het einde een frisse licht zure afdronk. Ik ben benieuwd wat het geeft als het een tijdje op fles zit. Ik heb een 50-tal flesjes gebotteld van 37,5 cl met een kroonkurk alleen. Een 10-tal van deze flesjes heb ik gebotteld zonder suiker de overig zijn gebotteld met 5 g suiker per liter.

Een van de weken ga ik proberen een 2015 versie te maken, ik moet nog wel mijn vat oplappen. Het kraantje is een stuk weggerot waardoor hier een deel van de lambiek blijft weglekken. Dit is nu wel pas gekomen nadat het vat leeg en gespoeld was en ik het kraantje uit elkaar had gehaald zag ik dat het rondom zittende hout helemaal pap geworden was en er tussen uit viel.

Oscar

Citaat van: segtom op 01-03-2015  19:32 uVandaag het bier gebotteld een eind SG van 1014 wat nog wel vrij hoog is vind ik.

:o :o 1014... In wat voor een buurt woon jij zeg.... :(  Bij een dergelijk SG zou ik mijn lambiek niet durven bottelen. Die gaan overigens door tot 1001.  :)

segtom

Vlakbij de Nederlandse grens :D Maar ik vermoed als het bier na 2 jaar op vat nog niet gezakt is het ook niet veel verder zal zakken. Misschien heeft het vat wat te koud gelegen dat het daardoor zo hoog blijven steken is. De volgende ga ik wel warmer leggen maar het is moeilijk kijken waar de temperatuur niet ver boven de 20 graden komt.

jan le mercier

Segtom,

En hoe vaak heb je dat tijdens die 2 jaren bijgevuld? Ik heb de indruk dat de gisting telkens weer in gang schiet, wanneer ik het bijvul.

Nu, bij mijn tweede jaar met de vaten, ga ik het stelselmatig (wat een be*** woord) om de maand bijvullen. Dan schuimt bijna elke keer het bier uit het waterslot.

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 01-03-2015  21:40 uIk heb de indruk dat de gisting telkens weer in gang schiet, wanneer ik het bijvul.

Nogal logisch als je bijvult met onvergiste wort... :)

Vergelijkbare Topics (7)

19373

Gestart door Paretje

Reacties: 36
Gelezen: 10868

16729

Reacties: 83
Gelezen: 30687

5899

Gestart door Pieter.

Reacties: 6
Gelezen: 2352

39272

Reacties: 2
Gelezen: 1308

30539

Reacties: 77
Gelezen: 23526

22157

Gestart door orangeloo

Reacties: 18
Gelezen: 7335

15-02-2013 02:53 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.