Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Radler! Maar dan anders ..

Gestart door koffie, 23-02-2015 10:01 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Vorig jaar heb ik een simpele limoncello gemaakt op basis van vodka en citroenschillen. Ik heb nog steeds enkele liters in een gistvat staan (sinds afgelopen zomer).
Nu wil ik eens kijken of ik een simpel slobberbier in dat gistvat kan mikken om een lekker citroensmaakje eraan te krijgen.

De limoncello in het gistvat is circa 30% alcohol, lijkt me dus niet niet verstandig om dit bij de gist te gooien. Maar wat is dan wel verstandig? Ik zat zelf te denken om het restje limoncello eruit te halen en het gistvat niet schoon te maken. Vervolgens na de hoofdgisting het bier overhevelen naar het gebruikte limoncello vat en daar nog 1 a 2 weken in te laten zitten?
Gaan de citroenzuren een nadelig effect op het bier of de gist hebben?
Iemand een dergelijk experimentje al eens geprobeerd?

koffie

Herman

Ik denk dat jij hier binnenkort een goede mening over hebt ;)

Me dunkt zal overhevelen in het leeggemaakte vat al voldoende limoncello effect geven, je kan er natuurlijk altijd wat limoncello in achterlaten.

foz

Ik heb onlangs 22 liter bier, een lichte ondergister, laten lageren op 23 gram gedroogde citroen- en limoenschillen voor twee weken. Mijn eerste indruk ervan was dat ik de hoeveelheid schillen best had kunnen halveren. De citrussmaak zat er goed in.

rajd

Ik heb enkel ervaring met bourbon in bier, dat beviel goed :)

Hoe was overigens je limoncello o.b.v. vodka geworden? Toevallig heb ik enkele dagen terug de ingrediƫnten aangeschaft, moet het enkel nog mixen :)

Biermagneet

Vorig jaar ook een citroenpils gemaakt 20l en 4 x schil en bijbehorend sap gebruikt op een pils basis met citrahop.
Laat ik zo zeggen dat de smaak wat mondsamentrekkend was hahaha recept is denk ik nog wel te vinden onder citroenpils.

koffie

Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik er maar geen extra schillen of vodka in ga gooien, maar puur de geur/smaak uit het vat laat komen.
Citaat van: rajd op 25-02-2015  00:55 uIk heb enkel ervaring met bourbon in bier, dat beviel goed :)

Hoe was overigens je limoncello o.b.v. vodka geworden? Toevallig heb ik enkele dagen terug de ingrediƫnten aangeschaft, moet het enkel nog mixen :)
Prima spul geworden  :proost:
Geen echte limoncello bij gebrek aan pure alcohol, maar zeker een lekker drankje :)

Jacques

Citaat van: koffie op 23-02-2015  10:01 uGaan de citroenzuren een nadelig effect op het bier of de gist hebben?

Citroenzuur is een zuur dat veel voorkomt in bier. Daarom denk ik niet dat er sprake zal zijn van een groot negatief effect.

Zie http://www.shimadzu.com/an/industry/foodbeverages/e8o1ci00000006m3.htm

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.