Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Leren van fouten...

Gestart door GJ, 30-01-2015 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

GJ

Hallo,

Het eerste moutbrouwsel dat ik heb gemaakt is een kloon van een biertje dat ik tijdens mijn opleiding heb gebrouwen. Bij dit biertje heb ik (zoals velen waarschijnlijk) een aantal aanloop problemen gehad. De hoeveelheid bottelsuiker was te weinig (3 gram) waardoor er bijna geen koolzuur in zat. Naast het ontbreken van koolzuur ontbrak er ook nog wat bitterheid.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptHas kloon
Brouwdatum24-11-2013
BiertypeOverige bieren
Volume15,00 l
Begin SG1,070 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,1%
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)54 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12,75 lWater uit Water10,98 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC93,3 %
0,15 kgCara 120Dingemans120 EBC3,3 %
0,15 kgAroma 150Dingemans150 EBC3,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.2,8 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.15 min.2,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
29,4 gChallengerpellets8,8%60 min.53,3 IBU
10,2 gSaazpellets3,1%5 min.1,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Een aantal brouwsels verder wil ik komend weekend dit bier weer een keer brouwen en ik zal ditmaal genoeg bottelsuiker toevoegen. Om de bitterheid te verhogen zit ik te denken aan het verhogen van hopgift met ~25%. Is dit de juiste denkrichting of hebben jullie andere tips?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoppenbrouwers

Kijk in bouwhulp ook even naar de bitterheidsindex.
Dit wordt een redelijk bitter biertje als ik dat zo lees. Ik weet niet hoe bitter je hem wil hebben maar meer balans zou fijner smaken heb ik het idee. Nu heb je de bitterheid van een IPA te pakken.

Met 6 á 7 g/L bottelsuiker kom je een goed eind met dit recept.

De eiwitrust van 53°C mag je er helemaal uit halen (bewijs voor nut is er niet echt), maar als je hem er toch in wil laten zou ik hem zeker halveren.

wilbertd

De soort hop en bitterheid botsen inderdaad een beetje.
Wat voor soort bier heb je voor ogen?

GJ

Hetgeen is opgevallen bij het eerste brouwsel was dat het absoluut niet bitter was, kan dit te maken hebben met het ontbreken van het koolzuur?

Toen ik het bier tijdens mijn studie heb gemaakt was het een amberkleurig biertje met wat caramel tonen en een licht bittere/aromatische afdronk (voor zover ik me nog kan herinneren). Als ik de reacties bekijk zou het een IPA worden wat bitterheid betreft en dit heb ik bij de eerste poging absoluut niet herkend. Wat kan er mis zijn gegaan? Het koken heeft plaatsgevonden, de hop is toegevoegd; zie ik nog iets over het hoofd?

Ik denk dat ik dit weekend het recept opnieuw ga maken en eerst maar eens ga ervaren wat de uitkomst is van de tweede poging.

DenMaarten

Of koolzuur een verschil maakt weer ik niet.

Klopt het alfa% van de Challenger hop wel met wat er op het pakje stond? Als die bijvoorbeeld 6% was krijg je een heel andere bitterheid.

wilbertd

Citaat van: GJ op 31-01-2015  18:12 uHetgeen is opgevallen bij het eerste brouwsel was dat het absoluut niet bitter was, kan dit te maken hebben met het ontbreken van het koolzuur?

Nee, koolzuur draagt volgens mij niet echt bij aan de bitterheid (wellicht iets in de beleving ervan).
Wanneer heb je geproefd?
Als het nog niet is uitgegist of als je proeft voordat alle bottelsuiker is omgezet kan de zoete smaak wel de bitterheid overstemmen.

Nu is 54 IBU ook niet echt heel extreem, maar je zou toch zeker wel van bitter mogen spreken.

- Controleer inderdaad de bitterheid van de gebruikte hop.
- Klopte ook het volume (die 15 liter), of heb je per ongelijk wat verder doorgespoeld.
- Ging het koken goed?
- heb je het SG gecontroleerd? Is het maischen wel goed verlopen, misschien heb je veel onvergistbare suikers?

GJ

Ik heb inmiddels het bier opnieuw gebrouwen, en hetgeen me opviel was dat het wort na koken niet extreem bitter was. Bij andere bieren, met een lagere IBU, heb ik een vele malen bitterdere smaak waargenomen. Het is nu misschien nog wat vroeg om conclusies te trekken (zit nu in het gistvat), maar dit viel me op.

Hartelijk dank voor de tips, ik heb ze dan ook allemaal nagelopen. Het maischen is goed verlopen, geen problemen omtrent temperatuur variaties etc, koken ging ook goed en heeft een mooie reductie opgeleverd (1,5 L verdamping zoals verwacht). Tijdens het afwegen van de hop alles nogmaals gecontroleerd en blijkt dat alles correct was ingevuld in BrouwHulp. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit bier, maar helaas zal ik nog even moeten wachten.

wilbertd

Citaat van: GJ op 09-02-2015  20:29 uIk heb inmiddels het bier opnieuw gebrouwen, en hetgeen me opviel was dat het wort na koken niet extreem bitter was. Bij andere bieren, met een lagere IBU, heb ik een vele malen bitterdere smaak waargenomen.
Wellicht heb je een beter rendement behaald en dus meer suikers uit je mout verkregen.
Dat je wort ook bij een IPA flink zoet smaakt is heel normaal.
Nou ja, bitterzoet dan wel  :)

Vergelijkbare Topics (7)

24205

Reacties: 1
Gelezen: 1550

22289

Reacties: 26
Gelezen: 10762

05-09-2013 11:41 u
door Erick
30925

Reacties: 1
Gelezen: 1738

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.