Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kerk Donker (eerste eigen recept)

Gestart door Markiej87, 06-07-2014 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Markiej87

Dag mede-brouwers,

Mijn pa is gek op Kasteel Donker (ik vind het een prima biertje, maar te zoet) en wil graag iets lekkers voor hem brouwen. Ik wil hem zelf echter ook lekker vinden dus wil hem niet zo zoet als Kasteel Donker hebben.

Wat vinden jullie van dit recept? Voor het eerst dat ik zelf iets in elkaar draai.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBrouwsel 4
Naam receptKerk Donker
Brouwdatum09-07-2014
BiertypeBarley Wine
Volume11,0 l
Begin SG1,101 SG
Berekende kleur (Morey)83 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
7,50 lWater uit Beverwijk4,00 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC64,2 %
0,550 kgCara KristalDingemans249 EBC11,8 %
0,200 kgSpecial BDingemans350 EBC4,3 %
0,010 kgChocolademoutDingemans900 EBC0,2 %
0,010 kgZwarte moutDingemans1400 EBC0,2 %
0,700 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC15,0 %
0,200 kgCandico kandijsiroopSupermarkt120 EBC4,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 163,0 °C1 min.25 min.2,0 l/kg
Stap 272,0 °C1 min.45 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.31,6 IBU
15,0 gSaazpellets3,8%10 min.3,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gZoethout (gekneusd)specerijkoken (10 min.)

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Ik ben wat onzeker in mijn verhouding qua moutstort en mijn maischschema (mijn eerste twee biertjes zijn mislukt door een onvolledige zetmeel-omzetting). Ook omdat dit mijn eerste zelfgemaakte recept is.

Ik wil gaan vergisten op 18 of 19 graden. Zit nog te twijfelen wanneer de suiker en kandijsiroop toe te voegen (tijdens koken of na hoofdvergisting). Zit ook met de vraag, hoe ik dit dien toe te voegen, wanneer ik dit na de hoofdgisting doe.

Markiej87

Ik ben trouwens ook benieuwd wat mijn SG na maischen zou moeten zijn, wil ik na het koken rond die 1100 uitkomen. Weet iemand hoe ik dit kan berekenen?

William

Relatieve toename door koken is gelijk aan relatieve verdamping.

Als je ongeveer 12% water / uur verdampt en je kookt 90 minuten dan is dat 18% water verdamping.
Een SG van 1100 is 100 SG-punten aan suiker. Die 100 is dan 118% dus 100% is 84,7 dus een SG van 1084,7.

Je zult het sommetje nu zelf moeten maken omdat je nog ook suiker toevoegt die ook SG-punten leveren. Bovenstaand sommetje gaat alleen over SG-punten uit de maisch.

Wolter

Citaat van: Markiej87 op 06-07-2014  15:07 uIk ben trouwens ook benieuwd wat mijn SG na maischen zou moeten zijn, wil ik na het koken rond die 1100 uitkomen. Weet iemand hoe ik dit kan berekenen?

De checklist uit BrouwHulp geeft dit aan.

Markiej87

Citaat van: Wolter op 06-07-2014  15:43 uDe checklist uit BrouwHulp geeft dit aan.
Dacht al dat dat ergens moest zitten.. Gevonden, bedankt! :)

En dank aan William voor de toelichting van de berekening!

Nog iets wat betreft het recept?

Wolter

Citaat van: Markiej87 op 06-07-2014  16:04 uDacht al dat dat ergens moest zitten.. Gevonden, bedankt! :)

Graag gedaan.

Citaat van: Markiej87 op 06-07-2014  16:04 uNog iets wat betreft het recept?

Sorry (nog) geen ervaring met dit soort recepten. :)

Gerb

Ik zou de caracrystal nog verlagen naar max 8%. Het wordt sowieso een vol bier, maar met deze hoeveelheden cara en Special B bestaat de kans dat het iets te moutgebrand wordt.
De bruine basterd heeft de reputatie een iets afwijkende (bij)smaak te geven. Zelf niet meegemaakt dus je kunt het proberen.
De S-33 is wel een gist met een vrij lage vergistingsgraad. Waarom geen Nottingham of US05?
Suiker toevoegen in de navergisting heb ik altijd gewoon droog gedaan. Wat schudden in de dagen erna is voldoende, maar er zijn mensen die er even een siroop van maken door de suiker even met wat water te koken.

Markiej87

Citaat van: Gerb op 06-07-2014  17:51 uIk zou de caracrystal nog verlagen naar max 8%. Het wordt sowieso een vol bier, maar met deze hoeveelheden cara en Special B bestaat de kans dat het iets te moutgebrand wordt.
De bruine basterd heeft de reputatie een iets afwijkende (bij)smaak te geven. Zelf niet meegemaakt dus je kunt het proberen.
De S-33 is wel een gist met een vrij lage vergistingsgraad. Waarom geen Nottingham of US05?
Suiker toevoegen in de navergisting heb ik altijd gewoon droog gedaan. Wat schudden in de dagen erna is voldoende, maar er zijn mensen die er even een siroop van maken door de suiker even met wat water te koken.
Zal de verhoudingen iets aanpassen.

Heb nog wel een US-05 liggen. De S-33 kwam ik meerdere malen tegen in dit type bier, ik lees dat ie een SVG van iets meer dan 70% heeft, dat is in dit recept in mijn ogen prima, maar als je me kan uitleggen waarom ik beter de US-05 kan nemen, graag :)

Citaat van: Gerb op 06-07-2014  17:51 uDe bruine basterd heeft de reputatie een iets afwijkende (bij)smaak te geven.
Iemand hier (negatieve) ervaringen mee? Ik vind zelf de smaak van bruine basterdsuiker wel lekker, maar als er in het vergistingsproces een nare bijsmaak ontstaat, neem ik liever kristalsuiker.

hansHalberstadt

Ik heb zelf toevallig ook net zo'n zwaar bier gemaakt met bastertsuiker en gist uit een flesje texels bier.
Gisting is halverwege blijven hangen hoewel ik een behoorlijke giststarter van 2 liter had en de eerste 3 liter wort daarmee nog doorgestart naar 5 liter en toen na 3 uur alles bij elkaar totaal 40 liter. Zorg in ieder geval dat je voldoende gist hebt.
HansH

Gerb

De S-33 heeft een vergistingsgraad van 70%, de US-05 81%. Zeker als je zo'n zwaar wort hebt, kun je elke % vergisting gebruiken, want je zal sowieso een relatief hoge einddichtheid krijgen. Dan is 1020 minder zoet, plakkerig en siropig dan 1030 (als voorbeeld).

Markiej87

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2014  20:10 uIk heb zelf toevallig ook net zo'n zwaar bier gemaakt met bastertsuiker en gist uit een flesje texels bier.
Gisting is halverwege blijven hangen hoewel ik een behoorlijke giststarter van 2 liter had en de eerste 3 liter wort daarmee nog doorgestart naar 5 liter en toen na 3 uur alles bij elkaar totaal 40 liter. Zorg in ieder geval dat je voldoende gist hebt.
HansH
Hee Hans, dank voor de tip! Volgens Mr Malty zou ik het moeten redden met één zakje korrelgist. Wat denk jij ervan?

Citaat van: Gerb op 06-07-2014  20:21 uDe S-33 heeft een vergistingsgraad van 70%, de US-05 81%. Zeker als je zo'n zwaar wort hebt, kun je elke % vergisting gebruiken, want je zal sowieso een relatief hoge einddichtheid krijgen. Dan is 1020 minder zoet, plakkerig en siropig dan 1030 (als voorbeeld).
Daar zit wel wat in natuurlijk. Zijn er verder nog verschillen tussen deze 2 gisten op temperaturen rond de 18 graden?

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 06-07-2014  21:30 uHee Hans, dank voor de tip! Volgens Mr Malty zou ik het moeten redden met één zakje korrelgist. Wat denk jij ervan?

Daar zit wel wat in natuurlijk. Zijn er verder nog verschillen tussen deze 2 gisten op temperaturen rond de 18 graden?
Zelf gebruik ik geen korrelgist, dus durf ik niets over te zeggen. Ik zou het eerst een keer proberen met een klein brouwsel.
HansH.

Markiej87

Evan wat bevindingen delen. Het is gebrouwen op 9 juli en ik heb besloten geen zoethout te gebruiken. Ik heb de tip opgevolgd en de US05 gebruikt, waarvoor dank!!

Het SG na koelen was 1,082. Na 5 dagen (14 juli) was het SG 1,030 en heb ik overgeheveld de 600 g basterdsuiker toegevoegd. Het SG wordt hierdoor geboost naar 1,054 en de gist kan door. Suiker begon te schuimen als een malle. De vergisting verloopt traag (waarschijnlijk vanwege de hoge dichtheid) en al 2,5 week blubt het waterslot om de 5 tot 7 seconde.

Vandaag heb ik gemeten. Het SG was na het ontgassen 1,024 wat een SVG van grofweg 75% oplevert. Ik ben van plan om aankomend weekend te meten, bij geen verschil ga ik bottelen. Het uitgerekende SG na de vergisting door BrouwHulp was ook 1,024 maar dat zegt natuurlijk niet superveel.

Ik heb het bier uiteraard geproefd, en het bijsmaakje door de basterdsuiker is waar. Het is zeker niet vies maar een dergelijke smaak was niet op geanticipeerd, dus voortaan weet ik hoe om te gaan met basterdsuiker. Waarschijnlijk is die niet voor herhaling vatbaar, en grijp ik volgende keer naar kristal- of kandijsuiker.

Het bier was overigens prima qua smaak. Ik vond het voor mijn doen wel iets te zoet, maar het doel was om dichtbij de Kasteel Donker proberen te komen, en dat is wel redelijk gelukt. Ik denk dat mijn vader em wel erg lekker vind, die is niet vies van een beetje zoetigheid in z'n bier..  :proost:

Ik ben geëindigd met 9 liter. Dit weekend dus waarschijnlijk bottelen. Ik denk dat ik de helft gewoon de komende maanden opdrink, en de andere helft tot eind volgend jaar bewaar. Eens zien wat dat met de smaak doet!  ::)

Vergelijkbare Topics (7)

29030

Reacties: 11
Gelezen: 4047

23709

Reacties: 33
Gelezen: 12582

2740

Gestart door Edgar

Reacties: 34
Gelezen: 13630

36446

Reacties: 4
Gelezen: 1440

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.