Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Whisky-basis maken... maar hoe?

Gestart door Gerlachus, 12-09-2013 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerlachus

Ik wil eens een experiment doen met whisky. I know, het is niet toegestaan om de distilleren maar daar gaat het nu niet om, ik moet eerst de basis maken: vergistbare wort van whisky-mout. Die kost 35 euri voor 25 kg, dat maakt het experiment wel betaalbaar.

Nu is mijn vraag echter: hoe krijg ik een goede basis voor mijn whisky? Ofwel: hoeveel mout/water en hoe lang?

Een recept dat ik vond luidt als volgt:

- 4 kg mout op 18 liter water op temperatuur brengen (63-65 graden) en daar 1 tot 1,5 uur laten staan
- ophogen naar 75 graden en even laten staan om te stoppen
- uitspoelen (hier staat 250 ml water?) en koelen
- vergisten (welke gist?)

Ik heb behoorlijk wat bier gebrouwen, maar me nooit zorgen gemaakt over hoe het nou eigenlijk allemaal goed kwam. Ik wil met dit experiment niet alleen whisky maken, ik wil ook eens experimenteren zonder dat het prima hoeft te smaken. Immers: het resultaat gaat uiteindelijk toch de potstill in.

Hopelijk kunnen jullie me met het recept een beetje op gang helpen.

Ronald_

Gewoon een bier brouwen zonder te koken en zonder hop. Ik denk dat je rond de 1075 - 1080 moet zitten qua start SG - prima vergistbaar houden dus.

Persoonlijk zou ik niet alleen de goedkope pilsmout kiezen - Peated mout is bijna een must! (dat zal ook eventuele smaken verdoezelen in het eind product)

Grtz,
Ronald

Cisdevésser

Gerlachus

Ja Cis, daar had ik het recept ook vandaan. Ik was echter benieuwd of er nog lokale recepten waren.

Ronald: het recept heeft het over 1050 SG. Volgens mij is een hoger SG uiteindelijk ook meer alcohol, dus ik hoef de potstill minder vol te maken. Zou het helpen als ik meer dan die 4 kilo stort, bijvoorbeeld 6?

Peterrr

Bij de Brouwmarkt hebben ze whisky gist van Alcotec... is heel goed bij peated malt

Na 2x distillatie laten rijpen op houtsnippers op een graad of 25 ongeveer een weekje of 2
Dan met gedistilleerd water tot de gewenste alcohol percentage.

Mijn maatje heeft een vergunning voor distilleren en maakt likeuren... Ik maak af en toe batches 20 liter whiskey wort voor hem.

Gewoon op 63 graden een uurtje maischen, dan spoelen.
We houden aan 1 kilo mout op 4 liter water.

Grt en succes Peterr

Lincolnm3

Gerlachus

Nou Peter, daar kom ik wel een eindje mee. Ik hoorde van Van der Kooy ook dat ze een whisky-gist hadden, net binnen, dus dat komt goed uit.

Ik heb een experiment gedaan met Schultenbrau 8%, dat kost geen drol. Een paar blikken 2x gedistilleerd en inderdaad op chips laten rijpen. Na een paar maanden prima resultaat voor een beginner. Maar de smaak moet beter kunnen. Ik hoef geen liters te maken, het gaat mij erom om het proces een keer gedaan te hebben, daarna is mijn interesse doorgaans voorbij (we hebben daarom ook maar 1 zoontje?).

Wie nog tips heeft, ik hou me aanbevolen!

RobinB

Volgens mij maken whisky brouwers een wort dat ca. 8% alcohol oplevert.
Een simpele eenstapsmaisch op 65 grc zou moeten volstaan.
Vervolgens direct vergisten, koken is niet noodzakelijk.

Ik zou als mout voor 100% whiskymout gaan. De mout die hier verkrijgbaar is, is slechts lightly peated. Dat wil je dus niet verder "verdunnen" met pilsmout. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 13-09-2013  10:04 uDe mout die hier verkrijgbaar is, is slechts lightly peated. Dat wil je dus niet verder "verdunnen" met pilsmout. :)

Wel grappig dat iedereen bij whiskey aan peated mout denkt terwijl het overgrote deel van de whiskey helemaal niet peated is. Sterker nog, men is juist gaan blenden om van de zware peated smaak af te komen, eerst met verschillende peated whiskeys, wat natuurlijk niet hielp. Later met unpeated. Voor het maken van een stookbier wordt meestal diastasemout gebruikt vanwege de grotere hoeveelheid enzymen en de daarmee gepaard gaande hogere opbrengst.

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 13-09-2013  10:34 uWel grappig dat iedereen bij whiskey aan peated mout denkt

Dat was uiteraard mijn persoonlijke voorkeur en dat áls Gerardus de rooksmaak er duidelijk in wil, het best met 100% te brouwen is. Dat er ook niet-rokerige whiskies zijn is bekend.

Ps. Bij whiskeys denk ik doorgaans juist niet aan peated. ;)

Peterrr

Eerlijk gezegd, we wisselen wel eens tussen peated en gewone pils de meeste smaak levert het type hout waar je op rijpt.
Onze favoriet is Frans eiken , gevolgd door Jack Daniels barbecue snippers.

Grt Peterr

Gerlachus

De proef die ik gedaan heb (met gewoon, zelfs erg goedkoop bier) heeft een maand of 3 op eiken chips van Brouwland gestaan en het resultaat was verbluffend. Zeker voor een eerste proef, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Alleen is hij nog wat scherp aan het eind van de slok, dat komt misschien wel doordat de proef maar een paar maandjes oud was...

Gerlachus

Wel, het is alweer even geleden, maar het eerste deel is gelukt! 1 kg op 4 liter, ik kreeg mijn CCT mooi gevuld met voldoende kopruimte. Het heeft een tijdje gegist en daarna was natuurlijk de stook aan de beurt.
Ik zal niet teveel uitweiden maar het resultaat is verbluffend. Hoe de rooksmaak na 2x destilleren aanwezig blijft, subtiel, is verbluffend eigenlijk. De eerste 2 liter aan 60% zit op eikenhout, nu de andere helft van die 25 kilo nog. Als ik totaal 4 liter op die manier gemaakt krijg, heb ik een lekkere voorraad mooi spul.

De mout die ik gebruikt heb is lightly peated van Kooystra. Ik was toevallig in Heerenveen (ik woon in Limburg...) en Jubbega ligt daar vlakbij. Nou, prima geholpen, aardige vent en hij droeg de zak zelfs tot in de auto. Het is dat het een beetje uit de richting ligt, anders zou ik er zeker vaker komen. Nog wat gist erbij gekocht en even gepraat. En thuisgekomen natuurlijk direct begonnen, ik kan dat niet te lang laten staan.

Wie interesse heeft in het resultaat die mag zich gerust melden.

davadox

Interessant, je hebt dus echt whisky gemaakt zoals de Moonshiners doen op Discovery?

davadox

Dus als ik het goed begrijp verricht je de zelfde handelingen als bij bierbrouwen en het wort ga je vervolgens destilleren?

RobinB

Je maakt gewoon een volmout wort dat ca. 8-10% na vergisting oplevert. Vergisten met een ver doorgistende neutrale gist (Nottingham bijv) en het vergistte stookbier ga je destilleren.
Het wort natuurlijk nog niet... ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 05-03-2014  16:48 uJe maakt gewoon een volmout wort dat ca. 8-10% na vergisting oplevert.

Voor whiskey maken ze meestal een wort dat uiteindelijk rond de 8% alc oplevert  :)

Gerlachus

Zo is dat. Ik gebruik 1 kg whiskymout (met turfsmaak) op 4 liter water. Zo'n zak van 25 kg maak ik dus op in 4 keer maischen in mijn 25 liter ketel.

Inmiddels heb ik het al een aantal keer gedaan en de methode die ik op een Engels forum las werkt prima en gaat als volgt:

- 6 kg mout met ruim 20 liter water van 67 graden mengen tot beslag van 64 graden en die temperatuur zo'n beetje aanhouden.
- temperatuur 1,5 uur aanhouden met af en toe roeren zodat alle zetmeel wordt omgezet in vergistbare suikers
- geen eindstap van 78 graden maken!
- filteren en spoelen met zo'n 70 graden water
- overhevelen naar gistvat en daar laten afkoelen tot 20 graden

Als je dit doet, schijnen zich nog interessante smaken te ontwikkelen en het is erg eenvoudig. Het kan nog eenvoudiger maar dan zakt je rendement.
Het leverde mij zo'n 8% alcohol op, na 2x stoken hou je zo'n 60% alcohol over en die laat je rijpen op eiken chips.

Het mag allemaal niet, maar het is wel lekker. Het kost nogal veel tijd en energie dus rendabel is deze omvang van stoken niet echt maar de smaak is des te beter naar mijn idee.

drankneus

Iemand ervaring om door de wisky mash rozijnen te mengen en is dit mogelijk?

DEVELUW

Interessant topic, heeft weinig met bierbrouwen te maken ;)

Nou heb ik wel eens gelezen op een ander forum, en het werd bevestigd door heel wat ervaren forumlieden aldaar, dat een stook "bier" het best is tussen de 4 - 8 % Een zwaarder bier geeft scherpere alcohol bij destillatie. Dus scherpe smaak in sterke drank heeft niet alleen met het percentage te maken maar zeker ook met de samenstelling van je stookbier. Een destilleerketel maakt ook niets, het scheidt alleen de producten die je er in stopt. Dus troep er in is troep er uit... Een stookbier lijkt voor een brouwer ook eenvoudig te brouwen, je kan na het maischen direct aan het vergisten. Er hoeft niet gehopt, gekookt of gekoeld te worden. Nou ja, wel even af laten koelen tot voor gist werkbare temperaturen. :proost:

Gerlachus

WOW! Een oud topic nieuw leven inblazen. Dat kan natuurlijk altijd.

Net als bij cognac geldt bij het distilleren voor whisky dat de basis (het stookbier in dit geval) niet teveel alcohol moet bevatten omdat de verhouding smaak/alcohol in balans moet zijn. Bij cognac wordt daarom een druivensoort gebruikt die niet zoveel suiker produceert en daardoor weinig alcohol. Het stookbier moet ook niet te sterk zijn omdat je dan meer naar de jenever gaat dan naar de whisky die uiteindelijk ook een beetje "granig" moet zijn.

Rozijnen toevoegen zou best in het eindproduct merkbaar kunnen zijn, al kan ik me niet zo snel bedenken welke invloed dat zou moeten zijn. Misschien na de 1e stook de spirit een tijdje laten staan met rozijnen erin en dan een 2e keer opstoken? Wordt je ketel wel niet schoner van ben ik bang...

Een beetje off-forum natuurlijk, stookbier. Maar toch een bier, in beginsel.

HopSwiers

Een belangrijk verschil tussen bier en whiskey is ook het feit dat ze bij whiskey ook helemaal niet zo proper hoeven te werken. Vergisten gebeurd gewoon in open, houten washbacks die enkel met water en een hogedrukreiniger worden propergemaakt. bacteriën doen dus ook rustig mee tijdens de vergisting. Ook gebeurd de vergisting ongecontroleerd. Door de grote volumes loopt de temperatuur soms op tot >30°C. Dit geeft extra vorming van hoger alcoholen. Dat zijn de typische alcoholwarmende en peper achtige smaken die je in veel whiskey kan terug vinden (zeker met die in combinatie korte still's hebben).
Alles bij elkaar verloopt het proces zo dat er een 'bier' wordt gecreëerd dat veel scherpe kanten heeft. 
probeer maar eens die Gouden Carolus Single Malt. Dat is een whiskey die van bier is afgeleid. Deze smaakt zoals appelsap voor iemand die whiskey's gewoon is. Bijna overwegend enkel de zachte smaak van de typische iso-amylacetaat bij tripel bieren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.