Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

(Bewezen) Leffe Blond recept?

Gestart door Robert1968, 10-08-2013 09:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Ik wil binnenkort een Leffe Blond proberen te klonen.

Ik zie dat er op dit forum meerdere pogingen zijn ondernomen om dit bier te klonen, maar het is mij niet duidelijk of het eindresultaat overeen kwam met het origineel.
Ook op buitenlandse website/forums zie ik een breed scala aan kloonrecepten voorbij komen, maar allen met verschillende hoppen, moutsoorten en zelfs gisten. Vooral de juiste gist lijkt me van belang om de geur (kruidnagel?) van de Leffe te benaderen.

Wie heeft een link naar een goed (bewezen) kloonrecept?

RobinB

Maak een licht blond bier en vergist met de W3068. Dat komt het dichtst in de buurt, zie ook de topics van Hopmans.

1060-65, Pilsmout zou ik 70% doen, tarwemout 20% en 10% caravienne.
Hop ca. 15 IBU, St. goldings, geen aromagift.

Vrij warm maischen (68-70 ºC ) evt het tarwemout deel apart de 40 ºC rust geven.
Succes!

Robert1968

Bedankt Robin,

Denk je dat het nog uitmaakt of ik de tarwestort in de volledige benodigde hoeveelheid water voor mijn brouwsel maisch of moet dat veel minder zijn en afgestemd zijn op de enkel de tarwestort?

Dus geen maiszetmeel (maïzena) of -vlokken, wat ik in vele recepten tegenkom?

RobinB

Zetmeel heb je inderdaad weinig aan, het FA wordt vrijgemaakt uit de meer vezelige componenten. Ik heb er ook wel eens zemelen voor gebruikt.
Ik zou voor de tarwemout een equivalent aan maischwater aanhouden, dus zelfde maischdikte als de rest. Kan evt in een pannetje ernaast? :)

Mijn idee achter het apart maischen is dat je de rest niet door het hele temperatuurbereik hoeft te halen en bijv. op 68 grc kan storten. Je moet voor een goede kloon een vrij vol bier overhouden nl.

Hoppenbrouwers

Krijg je op deze manier niet iets wat erg veel op een weizen lijkt?
Smakelijk lijkt het me hoe dan ook :)

RobinB

Ja, wat zwaarder maar lijkt er inderdaad wel op. Dat doet de Leffe blond ook namelijk, de gelijkenis met een (weihenstephaner) Kristall-Weizen is erg groot. :)

Neetje

Citaat van: RobinB op 10-08-2013  10:46 uMaak een licht blond bier.
Vrij warm maischen (68-70 ºC ) evt het tarwemout deel apart de 40 ºC rust geven.

Bedoel je maischen op één temperatuur. Welke tijd zou je aanhouden?

RobinB

Inderdaad een eenstapsmaisch. Je zou nog kunnen uitmaischen zodat de vergistbaarheid niet stijgt.
Normaliter is een uur voldoende.

Robert1968

Ben nog in dubio over de toe te passen gist.
Als alternatief zie ik de Wyeast 1214, die met een kruidnagelrust ook het kruidnagelaroma (4VG) lijkt te geven, maar wellicht minder lijkend op een Weizen, zie bv.
http://byo.com/stories/item/636-fermenting-belgian-style-beers

CiteerLevels of 4-vinyl guaiacol (4VG), the molecule responsible for the signature flavor of a Bavarian wheat beer, were higher in Wyeast 1214 (Belgian Ale), 3787 (Trappist High Gravity) and 3522 (Belgian Ardennes) than they were in Bavarian wheats. The panel identified them as spicy and singled out the clove in 1214 and 3522.

Hoppenbrouwers

Heeft Leffe geen bier wat hergist op de fles? Volgens mij gebruiken ze voor redelijk wat van hun bieren namelijk dezelfde gist.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-08-2013  12:42 uHeeft Leffe geen bier wat hergist op de fles?

Nee, niet deze lijn. De Hoegaarden lijn (Leffe tripel) misschien wel?
De blond, dubbel en 9 (en het lentebier) zijn volgens mij inderdaad dezelfde gist, maar dus een andere dan de Hoegaarden.

De Chimay gist kan je ook proberen, die vergist wel verder uit. Het gistprofiel komt ook minder overeen dan de W3068. Heb je al een weihenstephaner kristall weizen geprobeerd?

henkie

Citaat van: RobinB op 10-08-2013  10:46 uMaak een licht blond bier en vergist met de W3068. Dat komt het dichtst in de buurt, zie ook de topics van Hopmans.

1060-65, Pilsmout zou ik 70% doen, tarwemout 20% en 10% caravienne.
Hop ca. 15 IBU, St. goldings, geen aromagift.

Succes!

Ga ik proberen, maar hoe zit dat met die tarwe. Moet ik die een uur lang op 40 ºC houden en dan erbij doen en vervolgens evt. uitmaischen?

SG op 1060-65  dat is te hoog voor mijn 3068 zegt het pakje (up to 1060).  Of kan ie dat wel aan?

Groet Henk Jan

Robert1968

Het is niet alleen de tarwe die 4-VG produceert, zie dit artikel http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814608003348

Met de 1214 van Wyeast kwam ik pas aardig in de buurt v/h origineel.

Mijn advies: de gehele moutstort 30 min. op 40 ºC. Maischen bij 66 ºC , max. 15% tarwestort. Vergisten bij 20 ºC.

RobinB

De tarwemout een uur op 40 ºC? ???
Nee, gewoon een kwartiertje oid, dan door verwarmen en de rest toevoegen.

Waarschijnlijk kan het ook wel zonder de 40 ºC stap voor dit bier.

Ik blijf wel bij mijn advies om de rest te maischen op 68-70 grc, Leffe blond heeft een hoog eind SG.

RobinB

Citaat van: Robert de Boer op 13-01-2014  10:39 uHet is niet alleen de tarwe die 4-VG produceert, zie dit artikel http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814608003348

Dat artikel is hier "vroegâh", toen het bespreken van artikelen uit de vakliteratuur nog wel salonfähig was, ook al eens besproken. Zie ook dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=11700.msg146209#msg146209
:)

ciesvandekwis

De vraag die ik me altijd stel: waarom zou je geen lekker bier maken en Leffe gewoon in de supermarkt kopen  >:D?

RobinB

Citaat van: ciesvandekwis op 13-01-2014  13:28 uDe vraag die ik me altijd stel: waarom zou je geen lekker bier maken en Leffe gewoon in de supermarkt kopen  >:D?

Omdat het kan?
Bieren als Palm en Rochefort 8 worden ook veel nagebrouwen... >:D
Daar kan je je dezelfde vraag voor stellen (en zo geldt dat voor vele bieren).

henkie

Of misschien gaat het helemaal niet naar Leffe smaken en wordt het toch wel lekker :nut:

Gerald

Citaat van: RobinB op 13-01-2014  15:11 uOmdat het kan?
Bieren als Palm en Rochefort 8 worden ook veel nagebrouwen... >:D
Palm? Met welke gist bedoel je dan Robin? :D

RobinB

Palmgist natuurlijk! ;D

De gist van Palm is vrij nadrukkelijk in het smaakprofiel aanwezig (zoals bij veel bovengistende bieren).

seed7

Citaat van: RobinB op 13-01-2014  16:19 uPalmgist natuurlijk! ;D

Geoogst in een afgelegen oase in de westelijke Sahara. Gebruik je dan ook Palmsuiker?

Ingo ;)

Neetje

Citaat van: RobinB op 13-01-2014  11:44 uDat artikel is hier "vroegâh", toen het bespreken van artikelen uit de vakliteratuur nog wel salonfähig was, ook al eens besproken. Zie ook dit topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=11700.msg146209#msg146209
:)

:duimop: Weer wat geleerd. Dit topic had ik nog niet gezien.
Wel had ik een blonde gebrouwen met Gerst en (blijkbaar) door een te lage eiwitrust temperatuur was ook veel 4VG aanwezig.

RobinB

Citaat van: seed7 op 13-01-2014  17:30 uGeoogst in een afgelegen oase in de westelijke sahara. Gebruik je dan ook Palmsuiker?
Nee, Palm is volmout! ;D

EvdBroek

Gisteren toevallig weer eens een Leffe Blond gedronken en ik moet zeggen hij lijkt qua smaak wel op een Weizen die ik een tijdje terug heb gebrouwen met de Danstar Munich gist.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.