Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Anchor steam beer en liberty ale

Gestart door roco, 16-02-2005 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

roco

hallo allemaal,

De ales die ik bijzonder lekker vind zijn de bieren uit de ketels van Anchor Brewing Company uit San Francisco.
En dan met name de anchor-steam beer en de liberty ale.Bieren die lekker hoppig en droog zijn met een iets zurige afdronk.
Is er iemand die die bieren al eens gebrouwen heeft, of die hierover meer weet te vertellen?

Ik wil in ieder geval de Wyeast american ale II nr.1272 gebruiken. 

graag jullie reactie

groeten :degroeten:

roco

Johannes

He Roco,

Da's toevallig! Na gisteravond mijn eerste APA te hebben opengetrokken  :proost: zat ik te denken wat het volgende weinig-alcohol-veel-hop-biertje zou worden, en had al min of meer besloten dat dat het Anchor Steam Beer moest worden.

Ik heb het bier 1 keer gedronken maar vond 'm toen niet lekker. Jacques heeft toen gezegd: 'geef dit bier nog een kans', en laten we dat dan maar doen door 'm zelf te brouwen, dan is 'ie tenminste lekker vers.

Ingredienten heb ik niet in huis maar ook deze zet ik in mijn 'te brouwen' lijst, bij deze alvast het recept van Anchor Steam volgens Walsh:

ProMash Recipe Printout

Recipe : California Steam

00-A  Derek Walsh - klasse  A, California Steam (USA)

Min OG:  1.048   Max OG:  1.051
Min IBU:    30   Max IBU:    35
Min Clr:    22   Max Clr:    35  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        10.00    Wort Size (LTR):   10.00
Total Grain (kg):         2.20
Anticipated OG:          1.050    Plato:             12.46
Anticipated EBC:          22.7
Anticipated IBU:          28.2
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 90.9     2.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
  9.1     0.20 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    12

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  6.00 g.     Northern Brewer                   Whole    7.50  14.8  90 min.
  6.00 g.     Northern Brewer                   Whole    7.50  12.0  45 min.
  3.00 g.     Northern Brewer                   Whole    7.50   1.3  10 min.

Yeast
-----

Wyeast 2112 California Lager

1 traps infusie 67 graden tot joodnormaal

Notes
-----

evt nugget hop

:degroeten:

Johannes

Herman

Die Northern Brewer klopt wel, heb ik vaker gelezen. Verder inderdaad lagergist bij hoge (= niet lager) temperatuur.

Herman

Johannes

Kennelijk maken ze bij Anchor geen geheim van hun recept, want overal waar je kijkt is het recept nagenoeg gelijk. Vergistingstemp. vergeten te vermelden inderdaad. 16-19 graden.

Johannes

JvH

Hoi Roco,
Ik heb dit bier al eens gebrouwen.
Een paar praktijktips:
Proef eerst eens een Anchor steem, helemaal geen vervelend werkje. Je zult dan zien dat dit niet zo bitter is als je verwacht, en met je hopgift kun je dan nog spelen naar eigen goeddunken. Walsch recept is tamelijk bitter voor de stijl, maar wel lekker!
Zeker Nothern Brewer gebruiken: Geeft een noten/ houtsmaak welke erg lekker is en veel gelijkt op de Anchor Steem.
Ook Zeker Wyeast 2112 gebruiken en koud lageren.
je krijgt zo een super lekker en mooi 'schoon' bier

Succes,
Brouwmeester

roco

waaw, :hoera:

bedankt voor deze snelle info.

Hoppie, bedankt voor deze links,dat je dat zomaar heb willen doen.hier heb ik veel aan! dat omrekenen komt wel goed. hier ga ik mee aan de slag.
zo te zien wil ik al verkeerd beginnen door de gist american ale II te gebruiken.
ik moet naar de ondergist carlifornia lager 2112   (wel een hoge vergistings temparatuur) 15 C - 21 C  volgens brouwlands infoblad
geen ander temparatuur als de 1272
en Nothern Brewer en Cascade hop moet er dan ook in.
Ook meer pale ale mout dan ik had verwacht
hmm, ik ben al stukken verder na jullie info

enne johannes,na een paar anchor steams en liberty ales zal je ze heerlijk vinden,geloof me

ik had de american ale II al besteld maar die kan ik nog veranderen.

dat recept van walsh ziet er dan ook niet slecht uit.

Ik zal mijn recept hier laten weten als jullie intresse hebben.

groeten,

roco

Adrie

Ha Roco,

Daar hebben we zeker interesse in! Ik vind de bieren van Anchor Steam ook erg lekker.

Trouwens, de brouwerij gebruikt natuurlijk Amerikaanse hopsoorten. Het is bekend dat Amerikaanse hopsoorten van dezelfde soort anders smaken dan in Europa. Een Amerikaanse Northern Brewer smaakt dus anders dan een Europese Northern Brewer. Dat komt met name door de andere klimatologische omstandigheden en de bodemsamenstelling. De Cascade die je hier kunt krijgen is denk ik wel gewoon de Amerikaanse Cascade.

Groeten,

A3

roco

hoi adrie,

Kan je hier in Nederland ook de amerikaanse Northern Brewer krijgen op bestelling bij Brouwland ?

groeten,

roco

Adrie

Ha Roco,

Ik zou het niet weten. Je kunt het natuurlijk ook bestellen bij Morebeer.com.

Interessant, bij de Northern Brewer hop staat nadrukkelijk dat dit de enige hop is die door Anchor Steam wordt gebruikt...

CiteerTraditional German bittering hop with a minty aroma. It is the only hop in Anchor Steam® beer, where it is used for both bittering and flavor/aroma.

Er staat niet bij waar die hop wordt verbouwd, maar ik vermoed gewoon in de VS.

Groeten,

A3

roco

hoi adrie,

Inderdaad,het staat er bij.Dan is het verstandig dat ik alleen Northern Brewer hop ga gebruiken.
Ik snap niet dat bij zo'n droog bier geen suiker zit.en totaal geen pilsmout.

groeten,

roco

Adrie

De ervaring van droogte komt denk ik voornamelijk door de hoge bitterheid. Daarnaast wordt pilsmout in de VS niet veel gebruikt. Zeker bij de Amerikaanse biertypen gebruikt met Pale mout (net als in GB trouwens). Met Pale mout is uitstekend droge bieren te brouwen.

roco

Ik heb de gist al veranderd in de  carlifornia lager 2112.

ik ga gewoon 2 versies maken.eentje met pale ale mout en eentje met pilsmout.de giststarter deel ik
kijken wat daar uitkomt !

groeten

roco

Hopmans

Hey mannen,

Gebruiken ze wel Pilsmout in Anglosaksische landen?

groetjes,

(Zie atvatar)

roco

ha Hoppie,

Ja ik denk van wel maar het is wel natuurlijk veel minder dan ergens anders.
Maar ja,een Belg of duitser gebruikt weer geen pale ale

groeten,

roco

Adrie

Ja hoor, Belgen gebruiken in sommige bieren wel Pale mout. En Duitsers gebruiken Viennamout en die lijkt erg op Pale mout.

roco

ok,ze gebruiken het wel zoals een Belg in een ale want het is een ale maar de meeste bieren in belgië worden over het algemeen niet met pale ale mout gebrouwen.
En de duitsers gebruiken inderdaad Viennamout maar is nog geen pale ale mout,daar ging het even om.(geen koeien met paarden vergelijken) zijn ook twee beesten en staan ook alletwee in de wei, ha ha ha

groeten :degroeten:

roco

Hopmans

Hoi Roco,

Amerikanen gebruiken denk Lagermout. Dat is ietje lichter als Pilsmout toch  ???

misschien is dat nog wel beter. ???

*Edit*

Maar de kleur is wel donkerder als een Pils.
Er moet dus een droog maischschema aan te pas komen.
misschien wel dezelfde als die Jacques had gemaakt voor Lowbach.
20 min op 40 graden om te beginnen.
Maar dat is eigenlijk voor weinig body.
Ik wil dat nog wel eens door elkaar halen : Weinig body en droog.
Maar het zijn volgens mij verschillende dingen.

roco

hoi Hoppie

of de lager mout van de vs donkerder is dan die van ons weet ik niet maar de lagermout van de uk is ook 3 ebs heb ik net opgezocht op internet.
kijk het woord LAGER is gewoon de engels aanduiding voor wat wij PILS noemen.(LAAG GEGIST BIER).dus ik weet niet of er veel verschil in zit.

groeten,

roco :proost2:

roco

hallo,

hier het recept,

anchor-steam kloon van roco

recept info
----------------
aantal liters       :           20.00 liter 
totale stort        :            5.50 kg
begin s.g.          :           1.050   
kooktijd             :           60 Minutes
maischwater      :           18 liter
spoelwater        :           12 liter

Grain

%     Amount     Name                                  EBC
-----------------------------------------------------------
 90.9     5.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans          7
  9.1     0.50 kg.  CaraMunich (Cara 100)         100     (heb ik nog liggen)

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha   Boil Time
--------------------------------------------------------------------------
  25.00 g.    Northern Brewer                   Whole     ?       60 min.
  15.00 g.    Northern Brewer                   Whole     ?       30 min.
   5.00 g.    Northern Brewer                   Whole     ?       10 min.

Yeast
-----

Wyeast 2112 California Lager(goed beluchten) :gistsmile:

1 traps infusie 67 graden circa 75 minuten.

ik denk dat liberty ale niet veel afwijkt met de anchor maar dan meer storting en wat Cascade hop erbij.
komt de amerikaanse pale ale eigenlijk wel overeen met die wij hebben van 7 ebc?

de gist komt pas 2 maart dus ik moet nog even geduld hebben.

groeten,

roco    :duimop:

Adrie

Ha Roco,

Wordt de Liberty Ale niet uitsluitend met Cascade gebrouwen? Ik dacht dat wel eens ergens gelezen te hebben. Hij smaakt in ieder geval zeer citrusachtig.

roco

hoi adrie,

Ja ik denk van wel,in ieder geval van de recepten die ik hier gekregen heb staat uitsluitent Cascade hop in.
hij ruikt ook veel anders dan de anchor,dus in ieder geval ga ik er dan inderdaad alleen Cascade hop in doen.
Hij is ook wat lichter van kleur dan de anchor naar mijn idee.En ook wat meer body.

groeten,

roco

Adrie

Ha Roco,

HIER nog een link naar een recept van Liberty Ale en HIER voor Anchor Steam Ale. Beide van het forum van Northern Brewer, inclusief ervaringen van de forumleden.

Groeten,

A3

MO

Beide bieren vond ik ontzettend lekker, heb ze een paar maanden geleden gedronken. Originele en uitstekende bieren! Het voordeel van het klonen van Amerikaanse bieren is dat er al heeeeeeeeel veel aan gedaan is. Ik heb nog nooit zoveel links gezien naar recepten. Misschien is het soms wat lastig om een all grain (dus zonder moutextract) versie te vinden, maar verder is alles bekend.

ALs ik het zo lees is het dus nagenoeg zeker dat de ASB met alleen Northern Brewer is en de LA met alleen Cascade. Zeer nuttige info lijkt me.

Ik zou ze graag willen brouwen, maar ik wil er nog zoveel, en ik vind dat we met zijn allen meer Belgen en Nederlanders moeten klonen.

Herman

Citaat van: MO op 18-02-2005  14:22 uIk zou ze graag willen brouwen, maar ik wil er nog zoveel, en ik vind dat we met zijn allen meer Belgen en Nederlanders moeten klonen.
Om het boek vol te krijgen dan zeker? Persoonlijk vind ik slechte verkrijgbaarheid en/of onbetaalbaarheid een heel goede reden om te klonen.

Herman

Vergelijkbare Topics (7)

17631

Reacties: 10
Gelezen: 3010

5072

Reacties: 3
Gelezen: 1699

43518

Reacties: 23
Gelezen: 2554

24890

Gestart door Arthedain

Reacties: 4
Gelezen: 1759

9602

Reacties: 126
Gelezen: 35388

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.