Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een pilsje in plaats van een blondje

Gestart door Celocelava, 04-12-2004 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Celocelava

Hey Hoppie,

Als ik het moet zeggen dan overheerst de smaak en geur van de Hallertau die ik in de laatste 15 minuten heb laten meekoken. Die eiwitvlokken heb ik eigenlijk maar 2 keer echt gezien en dat was in mijn kleine weckketel bij een van de eerste pogingen. Daarna heb ik dit niet meer gezien terwijl deze kookketel (de 60 liter) echt een goede kookcapaciteit heeft. Ik vraag mezelf af hoe dit kan.

Peerrr

MO

Hoppie,
wat jij beschrijft heet first wort hopping. Een bekende manier om ondanks een langere kooktijd een verfijnder hop"gevoel" te krijgen. Ik voeg wel hop aan het einde toe. Lekker, maar gaat kennelijk niet lang mee (zie onderwerp over Wyeast Westmalle). Ik heb ook begrepen dat een late hopgift oxidatie in de hand kan werken.

Hopmans

Nou,

Als je het inderdaad over de duvel hebt.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1982.msg23853.html#msg23853

Alleen; Jasper bedoelt met aroma-hop, hop wat toegevoegd wordt bij het einde van het koken.
Ik gebruik aroma-hop (bv Saaz, Hallertau) alszijnde  bitterhop bij het begin van het koken.

Ikzelf geloof wel in het verhaal van Jasper.

:degroeten:

Edgar

Peer, was dit pilsje gebrouwen met de twijfelachtige thermometer? Dat kan het witbier-achtige karakter en het schuim verklaren (zetmeel).

Celocelava

Hey Edgar,

Nee het pils is echt nog met de kleine weckketel gebrouwen. Ik twijfel echt of het misschien behalve de hoparoma's ook nog oxidatie is. Het kan ook niet altijd goed gaan...

Peerrr

Hopmans

Als je het alweer over de duvel hebt.

Uit de topic " En jawel........Guiness"

CiteerHoi Adrie,

Dat je door lang koken geen hoparoma meer zou hebben in je bier is een misvatting. Professor Baetslé wees Roerstokleden daar al ruim 15 jaar geleden op. Hij verkondigde toen dat je alle hop rustig in één keer zou kunnen toevoegen...

Jacques

QED. Leve professor Baetslé.

Groeten,

A3

Moeten we nu hoppen 10 min voor einde koken of niet?
Wat zijn de voor en nadelen?

groetjes,

Hoppie

Celocelava

Hey Hoppie,

Voor mij is het nu wel duidelijk: Voor Pils ga ik in ieder geval direkt bij aanvang koken hop toevoegen en daarna niets anders meer. Voor echte bieren ga ik per recept een oplossing vinden maar ik begin te denken aan een eerste hopgift op 60 minuten en een tweede op 30 minuten.

Peerrrr.

Hopmans

Hey Celo,

Ik hou het ook bij 1 hop storting.
Het smaakt goed.
Maar ach die kleine hoeveelheid bij mij.

Groetjes,

Hoppie

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

28472

Reacties: 14
Gelezen: 6737

9944

Reacties: 17
Gelezen: 5127

34285

Gestart door hopjesvla

Reacties: 4
Gelezen: 1402

16393

Gestart door piele

Reacties: 5
Gelezen: 2121

39922

Reacties: 9
Gelezen: 1769

23547

Reacties: 19
Gelezen: 9003

4893

Reacties: 1
Gelezen: 1741

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.