Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpel Tripel recept

Gestart door remvs, 26-08-2010 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

remvs

hallo allen,

Ik heb gisteren wat 'oude' gist van een eerder brouwsel wakker gemaakt. Omdat dit een bovengist is, ga ik in tegenstelling tot wat ik hier schreef, eerst een proef doen met moutextract en een BOVENgist.

Ik heb het volgende op voorraad en wil daarmee een tripel achtig bier maken:
Moutextract Light
Hop Tettnanger 3,6%
Hop northern Brewer 10,5%
uit de keuken: koriander, indien nodig

Ik ben wat aan het spelen in BrouwVisie en heb een aantal tripelrecepten hier op het forum bekeken. Onderstaande is het resultaat. mijn vraag is; gaat dit iets opleveren dat in de buurt komt van een tripel?

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : RD Tripel
Kenmerk                     :
Brouwdatum               : 26.08.2010
Biertype                      : Tripel
Aantal liters                : 5
Gewenst begin SG      : 1085 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement : 100.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Kooktijd                      : 60 minuten
Berekende kleur         : 8 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid  : 18 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               93,0 %         1285 gr        3 EBC                                                                     
Kristalsuiker                     7,0 %          97 gr          0 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Tettnanger (D)     3,6 %     5 gr           20 Min.        5 EBU                                                                       
Northern Brewer (D)10,5 %    3 gr           60 Min.        13 EBU                                                                             

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Wyeast  Belgian Strong Ale nr.1388 & Wyeast type Belgian Abbey nr.1214
Gist is veiligesteld uit eerder brouwsel met Breferm blikken. Twee soorten als gevolg van niet opgang komende vergisting destijds. Wete dus niet welke gist dominant is

Herman

Koriander in een tripel is niet nodig, maar dat moet je zelf weten. Geen poeder gebruiken, maar korreltjes zelf pletten.

De gist is wel met zorg weer opgekweekt neem ik aan?

Edgar

Omdat de vergistingsgraad van moutextract niet zo hoog is, zou ik een beetje meer suiker toevoegen bij zo'n stevige tripel. En  ook hier weer rekening houden met verlies, als je tenminste 5 liter in flesjes wil.

Verder mag het best iets bitterder, dit lijkt me niet erg in balans, maar dat is een kwestie van smaak.

remvs

Citaat van: Herman op 26-08-2010  22:56 uKoriander in een tripel is niet nodig, maar dat moet je zelf weten. Geen poeder gebruiken, maar korreltjes zelf pletten.

De gist is wel met zorg weer opgekweekt neem ik aan?

Herman,
geen korainder dan. Ik heb het toevallig in de keuken liggen, vandaar dat ik het vermeldde.

Bedankt

Joris

remvs

Citaat van: Edgar op 26-08-2010  22:58 uOmdat de vergistingsgraad van moutextract niet zo hoog is, zou ik een beetje meer suiker toevoegen bij zo'n stevige tripel. En  ook hier weer rekening houden met verlies, als je tenminste 5 liter in flesjes wil.

Verder mag het best iets bitterder, dit lijkt me niet erg in balans, maar dat is een kwestie van smaak.
Edgar,
Dank voor je snelle reply.
Richting 10% suiker?
En wat betreft de bitterheid, wat is een richtlijn voor tripel (IBU)?

En nog een vraag; kan ik de zoetheid van het bier beïnvloeden wanneer ik extarct gebruik?
Ik neem aan dat ik dan op een of andere manier onvergistbare suikers moet toevoegen, maar waar haal ik die vandaan?

Joris

Herman

Citaat van: Edgar op 26-08-2010  22:58 uVerder mag het best iets bitterder, dit lijkt me niet erg in balans, maar dat is een kwestie van smaak.
Eens, had ik niet eens op gelet. Ik zou bij een tripel toch gaan voor >30 IBU, ook om meer balans met de sterkte te krijgen.  Bij volmout kun je bij een tripel wel 20-30% suiker gebruiken, maar bij moutextract zou ik het persoonlijk wat lager houden (<=15%). Maar dat is meer gevoel dan dat ik het direct kan onderbouwen.

remvs

Citaat van: Herman op 26-08-2010 &nbsp;23:08 uEens, had ik niet eens op gelet. Ik zou bij een tripel toch gaan voor >30 IBU, ook om meer balans met de sterkte te krijgen.  Bij volmout kun je bij een tripel wel 20-30% suiker gebruiken, maar bij moutextract zou ik het persoonlijk wat lager houden (<=15%). Maar dat is meer gevoel dan dat ik het direct kan onderbouwen.

Ik ga wat spelen met deze getallen in BrouwVisie,
bedankt.
J

Edgar

Citaat van: remvs op 26-08-2010 &nbsp;23:08 uEdgar,
Dank voor je snelle reply.
Richting 10% suiker?
En wat betreft de bitterheid, wat is een richtlijn voor tripel (IBU)?

En nog een vraag; kan ik de zoetheid van het bier beïnvloeden wanneer ik extarct gebruik?
Ik neem aan dat ik dan op een of andere manier onvergistbare suikers moet toevoegen, maar waar haal ik die vandaan?

Joris

Persoonlijk denk ik niet dat je je bij een extract-tripel van SG 1.085 zorgen zou hoeven maken over de zoetheid, zeker niet als je 10-15 procent suiker gebruikt. Juist door die eigenschap van extract dat het nog wel eens veel onvergistbare suikers bevat. Zoetheid is trouwens een ingewikkeld ding bij tripels. Een heel ver uitgegiste tripel kan toch zoet smaken door esters en andere factoren.
Een andere optie is natuurlijk om een beetje zoethout mee te koken.

RobinB

Citaat van: remvs op 26-08-2010 &nbsp;23:15 uIk ga wat spelen met deze getallen in BrouwVisie,

Gebruik je bij de berekeningen wel "Moutextract - licht"?
Er staat nu Pilsmout 3 EBC
Of maakt dat niet uit voor het SG?
Je kleurberekening zal nu in ieder geval wel afwijken.

Ondanks dat je je brouwzaalrendement al op 100%, lijkt me de suikerbijdrage van extract tov mout sowieso hoger? (geen bostel/ vaste stof).

remvs

Citaat van: RobinB op 27-08-2010 &nbsp;11:55 uGebruik je bij de berekeningen wel "Moutextract - licht"?
Er staat nu Pilsmout 3 EBC
Of maakt dat niet uit voor het SG?
Je kleurberekening zal nu in ieder geval wel afwijken.

Ondanks dat je je brouwzaalrendement al op 100%, lijkt me de suikerbijdrage van extract tov mout sowieso hoger? (geen bostel/ vaste stof).

Robin,
Ja, het recept dat ik postte was niet helemaal accuraat, ik bereken met moutextract light, en van dat ingredient heb ik de de 'Max. opbrengst'op 100% gezet in de mout database.

groet
J

remvs

Nog evene een snelle vraag,
Op welk tijdstip voeg ik de suiker toe?
aan het begin van het koken kan kan ik me voorstellen, maar aan de andere kan lijkt het me mogelijk dat er dan delen van de suiker gaan karameliseren?

thanks
Joris

remvs

Dit gaat hem worden. IBU opgevoerd tot 30+. geen zoethout kunnen vinden in de kast, mara wel honing. In de ingredienten DB stond dat ook dit veel onvergistbare suikers bevat. Dus in het kader van het experiment ( plus het feit dat ik wel van een zotje houd in mijn tripel) 5% honing toegevoegd.

¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                 :Tripel
Kenmerk                       :
Brouwdatum                 : 26.08.2010
Biertype                        : Tripel
Aantal liters                  : 3
Gewenst begin SG        : 1085 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement   : 100.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater      : 5,67 liter

Kooktijd                       : 60 minuten
Berekende kleur          : 16 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid   : 33 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Kristalsuiker                   10,0 %         80 gr          0 EBC                                                                 
Moutextract licht            85,0 %         679 gr         8 EBC                                                                       
Honing                             5,0 %          40 gr          2 EBC                                                         

Massa hop--------------------------------------------------------------
Tettnanger (D)     3,6 %          3 gr           15 Min.        4 EBU                                                                       
Northern Brewer (D)10,5 %    4 gr           60 Min.        31 EBU                                                                             

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Wyeast Belgian Strong Ale nr.1388 & Wyeast type Belgian Abbey nr.1214
Gist is veiligesteld uit eerder brouwsel met Brewferm blikken. Twee soorten als gevolg van niet opgang komende vergisting destijds. Wete dus niet welke gist dominant is

RobinB

Kan op verschillende momenten, zelfs nog na de hoofdgisting.
Beetje afhankelijk van je voorkeur, al zou ik het in een lichte tripel niet aan begin koken doen ivm karamellisatie inderdaad.

JWVG

Het voordeel van pas halverwege de hoofdgisting toevoegen schijnt te zijn dat je dan de gist niet aan heel hoge stress (osmotische stress: totaal suikergehalte) blootstelt. Je kunt overwegen om dat te doen. Aan het einde van de kook is ook prima. Begin van de kook niet nodig.

:degroeten: JW.

Edgar

Daarbij levert het een paar IBU op als je de suiker aan het eind van het koken toevoegt, omdat je hoprendement afneemt bij grote SG's. Je kunt dus je hopstort berekenen bij het SG minus alle suiker.

remvs

Zo,

Dat was een prima besteding van een regenachtige zaterdag voormiddag!

Vandaag het 3 liter test brouwsel gemaakt.
Het gebrek aan goed materieel maakte dat het overhevele en filteren een kliederboel werd. Met plastic hevel, panty van moeders de vrouw, filtreerpapier en een vergiet.. naja, you get the picture..
En het pvc hevel uit mijn blikbrouw-start-pakket is niet bestand tegen kokend heet wort  :huilen:

Verder ging het prima! Aan het einde bleek ik 3,6 ipv 3 liter te hebben (gasfornuis stond blijkbaar lager dan tijdens de kook/verdamp test). Mbv BrouwVisie berekend dat er 90 gram extra suiker nodig was. Dit toegevoegd en het SG was 1085; 'Spot-on' dus!

Afkoelen in wasbak met koud water ging prima, was binnen een minuut of 6-7 onder de 35 graden

Smaken en geuren.
Tijdens het hopkoken duidelijke hop en bittergeur in de kamer. lekker!
Het wort na het koken smaakt prima. bitter en goed zoet heel in de verte proef je de honing.
De groene hopresten na het filteren hebben en sterke gekookte groente smaak (vies). Ik hoop niet dat deze smaak straks in het bier zit, DMS toch?

et voila, het resultaat!

Herman

Citaat van: remvs op 28-08-2010 &nbsp;18:53 uDe groene hopresten na het filteren hebben en sterke gekookte groente smaak (vies). Ik hoop niet dat deze smaak straks in het bier zit, DMS toch?
LOL! Volgens mij ben je de eerste die de hopresten proeft. DMS wordt vaak geassocieert met groentesmaak, ik had ooit een bier dat naar boerenkool rook.... Afijn, voldoende lang koken en snel genoeg afkoelen helpt ons normaliter van het DMS probleem af.

remvs

Citaat van: Herman op 30-08-2010 &nbsp;00:21 uLOL! Volgens mij ben je de eerste die de hopresten proeft. DMS wordt vaak geassocieert met groentesmaak, ik had ooit een bier dat naar boerenkool rook.... Afijn, voldoende lang koken en snel genoeg afkoelen helpt ons normaliter van het DMS probleem af.
Luister, als het niet kruipt en er groeit geen haar op, dan proef ik het  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.