Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Cleveland Steamer Blond

Gestart door Nerro, 12-08-2009 02:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Nerro

Hallo,

Ik wil zeer binnenkort een biertje gaan brouwen met minimaal 75% havervlokken. De bedoeling is dat er een uiterst betaalbaar biertje ontstaat wat lekker wegdrinkt. Door het gebrek aan de fondsen en de ruimten voor een bierkoelkast ben ik gedwongen tot het brouwen van een bovengister. Ik gebruik hier voor de slurry van een Brewferm Top gist. Geen topgist (WOORDGRAPJE! HA!) maar het is wat er voorhanden is en wordt dus gebruikt. Alhier het recept :)

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptCleveland Steamer Blond
Brouwdatum12-8-2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters4
Gewenst begin SG1045 (4,6 vol% alc.)
Brouwzaalrendement72.5%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater6.12 liter
Maischdikte4.06 l/kilo
Maischwater3.61 liter
Spoelwater2.16 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur15 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Havervlokken72.2 %641 gram4 EBC
Palemout 7 EBC27.8 %247 gram8 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)7.3 %4 gram60 min.18 EBU
Saaz (CZ)1.8 %4 gram10 min.2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortBrewferm Bovengist
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume giststarter75 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C1 minuten4.06 l/kg
267°C60 minuten4.06 l/kg
372°C20 minuten4.06 l/kg
480°C1 minuten4.06 l/kg

Op- of aanmerkingen? Ik ben benieuwd :)

Adrie

Ik vermoed dat je problemen gaat krijgen met de filtering met zoveel havervlokken, want havervlokken hebben geen kafjes. In de VS gebruiken ze rijstvliezen om toe te voegen aan het beslag voor het verzekeren van een goed filterbed, maar die heb ik hier nog nooit gezien. Misschien is er een alternatief voorhanden?

Ook kun je problemen krijgen met een goede omzetting, omdat je wat weinig enzymen in je beslag hebt met 25% pale mout en verder geen mout. Ik denk dat ik niet verder zou durven gaan dan 50% havervlokken en ik zou de helft van de pale mout vervangen door pilsmout voor wat extra enzymkracht.

Gerb

Pilsmout bevat inderdaad meer enzymen, dus ik zou alle palemout vervangen voor pilsmout. Wat is je backupplan als het filteren niet lukt? Heb je kaasdoek klaar liggen of ga je proberen om rijstkafjes te scoren? Je zou ook 2 brouwsels op dezelfde dag kunnen maken en de bostel van bier 1 gebruiken.

RobinB

Gedurft experiment, misschien inderdaad een idee om pilsmout te gebruiken?
En misschien de 2e maischstap-temperatuur te verlagen zodat de enzymen minder snel denatureren?

Vanwaar de naam eigenlijk?
Ik kan in het recept niks Amerikaans noch stoombier-achtigs ontdekken?

Nerro

Het beestje had een naam nodig :)

Ik zal pilsmout gebruiken in plaats van pale mout en de tweede stap op 70 graden uitvoeren. Voor het filteren wilde ik mijn kaasdoek om mijn hevelfilter heen maken met wat garen om zo verstoppingen te voorkomen.

Adrie

Kaasdoek helpt natuurlijk niet tegen verstopping van het filterbed zelf, alleen maar om te voorkomen dat er deeltjes het hevelfilter in komen.

Nerro

Ik betwijfel dat dat filterbed zo vreselijk verstopt gaat raken. In mijn ervaring tot nog toe "verdwijnen" de havervlokken gewoon tijdens het maischen. Er blijft weinig van over. Ik ga als er tóch een opstopping is wel gewoon roeren.

RobinB

Ik zou de temperatuur van die hoofdstap (2e, van 60min) eerder verlagen dan verhogen? Daarna kan je de 72 ºC stap nog wel verlengen?

Nerro

Naar 63°C verlagen? Ok :) En dan die stap daarna een half uur.

Vergelijkbare Topics (7)

8171

Gestart door Oscar

Reacties: 63
Gelezen: 19637

43066

Reacties: 3
Gelezen: 980

30425

Reacties: 1
Gelezen: 1304

14397

Gestart door Gerb

Reacties: 13
Gelezen: 4614

34740

Reacties: 21
Gelezen: 3826

20546

Gestart door hobbybob

Reacties: 0
Gelezen: 2027

1177

Gestart door MO

Reacties: 70
Gelezen: 30805

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.