Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vanavond Weizen Dunkel

Gestart door Muldermans, 19-03-2009 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Ik maak al schoon tijdens het maischen :) Moutkorrels etc die op de grond zijn gevallen, even snel een dweiltje etc tijdens het koken maak ik de maischpan (koelbox) al schoon etc.

Het ruikt hier nu al lekker, lekker banaan! Het vat in de gistkast op 20 graden heeft wel een iets dikkere schuimlaag dan het vat in de kamer (16-18 graden)

Muldermans

De weizen op 20 graden staat nog behoorlijk te blubben en diegenen in de kamer doet het een stuk rustiger. Ik vermoed dat de fles in de kamer iets langer doorgist (geen idee waar ik dat op baseer, maar dat is mijn gevoel).

In de gistkast ruikt het echt lekker! Nu maar hopen dat het resultaat er ook naar is.

Muldermans

Na een week hoor ik nog steeds regelmatig een blub (1x per 2 minuten) in de kamer, alhoewel twee dagen geleden was het een stuk rustiger. Is dat een eigenschap van de WB-06 dat de activiteit wat minder wordt om vervolgens weer toe te nemen?

Ik laat dit bier denk ik gewoon op de gist staan, als de gisting na echt op zijn einde is lager ik op de fles. (ik heb deze keer mijn CCT niet gebruikt als CCT maar als mandfles, daar ik nog niet kon vullen doordat ik geen kraan op mijn kookketel heb (en ik had niet nog een keer zin in een flink water ballet :D

Gr
Muldermans

Jacques

Citaat van: Muldermans op 27-03-2009  00:39 uIk laat dit bier denk ik gewoon op de gist staan, als de gisting na echt op zijn einde is lager ik op de fles.

Als er echt geen enkele activiteit meer is van het waterslot heb je in feite de nagisting (lees lagering) al uitgevoerd. Je zou dan gewoon kunnen gaan bottelen. Door extra over te hevelen introduceer je alleen maar zuurstof in het bier. Overhevelen doe je namelijk vooral om het bier te ontdoen van een overmaat aan gist. Een nagisting (niet te verwarren met een hergisting op fles) voer je uit om het bier helemaal uit te laten uitgisten, de gist te laten uitzakken, diacetyl te laten afbreken door de gist en vluchtige stoffen te laten ontsnappen uit het bier.

De laatste tijd is het de mode op dit forum om de lagering in het vat van de hoofdgisting uit te voeren. Dat kan prima werken als je eerst een warm lagering uitvoert (zoals jij dat nu ook gedaan hebt door het bier gewoon te laten staan) en daarna zonder over te hevelen het bier koud wegzet voor een koude lagering. Als je dat laatste niet van plan bent kun je net zo goed meteen gaan bottelen. Maar dan moet je weer zeker zijn dat het bier is uitgegist. Dat koud lageren doe je om te zorgen dat de gist en eiwitten goed uitzakken waardoor het bier helderder wordt. Noodzakelijk is dat niet omdat het bier in fles ook wel helder wordt

Als je bier overhevelt terwijl de hoofdgisting nog niet helemaal beƫindigd is, heb je het voordeel dat er voldoende gist mee gaat voor de afbraak van diacetyl en dat er nog koolzuur gevormd door de vergisting van de laatste restsuikers. Door de koolzuur wordt het bier tegen infecties beschermd.
Door het overhevelen zorg je er voor dat het bier niet de gehele tijd in aanraking is met veel gist. Hierdoor zou je minder last hebben van autolyse. Autolyse (het uiteenvallen van gistcellen) geeft zwavelsmaakjes aan je bier en zorgt voor een verminderde schuimhoudbaarheid. Volgens een aantal leden hier op het forum valt het met de gevolgen van de autolyse wel mee. Zelf ben ik van mening dat voorkomen beter is dan genezen (bier dat eenmaal in de fles zit kun je jammergenoeg niet meer genezen).

Het warm lageren en niet ovefrhevelen wordt vooral gedaan om een hogere vergistingsgraad te krijgen. Over een tijdje wil ik eens wat experimenten uitvoeren om te kijken of dit ook daadwerkelijk klopt. Vergistingsgraden zijn namelijk van diverse factoren afhankelijk. Een experiment waarbij uitgegaan wordt van dezelfde wort, dezelfde gist en hoeveelheid en uitgevoerd bij dezelfde temperatuur kan uitsluitsel geven. Voor het experiment wil ik een kleine hoeveelheid wort vergisten zonder over te hevelen en een andere (zelfde) hoeveelheid overhevelen als duidelijk is dat de hoofdgisting ten einde gaat lopen. Ik ben benieuwd.

Muldermans

Inmiddels heb ik de 5 liter uit de kamer gebotteld (de andere doe ik maandag, daar ik even geen flessen heb) Het smaakt al wel naar een typische dunkel weizen, alleen mis ik nog een beetje body. Wellicht dat we dit over een paar weken hebben. Maar de WB-06 heeft goed uitgepakt!

Vergelijkbare Topics (7)

28642

Gestart door Edolem

Reacties: 8
Gelezen: 3455

38570

Reacties: 3
Gelezen: 1272

731

Reacties: 21
Gelezen: 11700

44824

Reacties: 17
Gelezen: 1091

16018

Gestart door ypenga

Reacties: 7
Gelezen: 3669

37466

Gestart door tdp

Reacties: 17
Gelezen: 2840

43541

Reacties: 8
Gelezen: 1171

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.