Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te snelle vergisting

Gestart door Inspiron, 13-08-2013 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Inspiron

Beste leden,

Vorige week vrijdag hebben wij thuis 30 liter bier gebrouwen, we wilden deze 30 liter bier vergisten met 15 gram droge T58 gist. We hebben dit gedaan door het gekookte afgekoelde wort in een groot vergistingsvat te doen en hierin deze droge gist in op de lossen. Hierna werd dit in twee aparte vaten verdeeld.

Ongeveer een uur na de toevoeging van de gist begon de vergisting al, maar in het eerste vat leek deze niet zo intens te gaan als in het andere. Ook in dit eerste vat stopte de gisting al na 24 uur, terwijl de andere nog 24 of 36 uur langer door bleef gaan. Ik denk dus dat de eerste bij het overhevelen in het vat minder gist heeft gehad dan de andere.

Ik heb deze zondag geprobeerd om hopus gist op te kweken, en dit lijkt aardig te lukken. Zou ik deze gist eventueel kunnen toevoegen aan het eerste vat om de gisting verder te laten gaan? Of moet ik gewoon blijven wachten en hopen dat het nog in orde kan komen? Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?

Alvast bedankt!

William

Het lijkt er inderdaad op dat het ene vat minder gist bevat dan de ander. Omdat de hoeveelheid gist (15 gram op 30 liter) al niet zoveel is zal het 2e vat het niet gaan reden. Wat je zou kunnen doen is als het eerste vat al klaar is, deze overhevelen naar een lageringsvat en dan de gist die op de bodem ligt toevoegen aan het 2e vat.

Je kunt ook de opgekweekte gist gebruiken maar dan moet je wel zeker weten dat dit voldoende is. Hoeveel heb je opgekweekt en hoever opgeschaald of hoeveel slurrie heb je?

Inspiron

We hadden maar 15 gram gebruikt omdat op het pakje van de gist stond dat het 1 pakje genoeg was voor 20 tot 30 liter bier, dus hebben wij anderhalf pakje gebruikt.

De gekweekte gist is niet echt veel, ongeveer een klein bodempje. Zou dit genoeg kunnen zijn?

William

Hoeveel gist je nodig hebt hangt naast de hoeveelheid bier ook af van het start sg. (zie Mr. Malty voor een calculator maar het zit ook vaak in brouwsoftware).

Een bodempje gist in een fles lijkt met niet echt veel maar als deze actief is en je kunt die nog in 500 ml wort opschalen, dan zou je dat kunnen gebruiken. Nu zal die Hopus gist waarschijnlijk redelijk neutraal zijn, niet het kruidige van de T58.

Inspiron

Citaat van: William op 13-08-2013  18:01 uHoeveel gist je nodig hebt hangt naast de hoeveelheid bier ook af van het start sg. (zie Mr. Malty voor een calculator maar het zit ook vaak in brouwsoftware).

Een bodempje gist in een fles lijkt met niet echt veel maar als deze actief is en je kunt die nog in 500 ml wort opschalen, dan zou je dat kunnen gebruiken. Nu zal die Hopus gist waarschijnlijk redelijk neutraal zijn, niet het kruidige van de T58.

Merci voor het antwoord, de begin was 1060. Maar deze gist opschalen gaat waarschijnlijk nog enkele dagen duren? Dus dan kan ik misschien beter toch de gist van de andere gistingstank gebruiken?

William

Citaat van: Inspiron op 13-08-2013  18:07 uMerci voor het antwoord, de begin was 1060. Maar deze gist opschalen gaat waarschijnlijk nog enkele dagen duren? Dus dan kan ik misschien beter toch de gist van de andere gistingstank gebruiken?

Opschalen kan binnen twee dagen klaar zijn als de gist erg actief is maar daar zou ik niet van uit gaan.

Ik zou voor de gist uit het andere vat gaan, ook al omdat je dan dezelfde gist gebruikt. Je moet pas overhevelen als het bier zowat is uitvergist (70-75%). Wat is het sg in het vat dat wel goed vergist?

Inspiron

Citaat van: William op 13-08-2013  18:14 uOpschalen kan binnen twee dagen klaar zijn als de gist erg actief is maar daar zou ik niet van uit gaan.

Ik zou voor de gist uit het andere vat gaan, ook al omdat je dan dezelfde gist gebruikt. Je moet pas overhevelen als het bier zowat is uitvergist (70-75%). Wat is het sg in het vat dat wel goed vergist?
De SG van het andere vat weet ik niet, want die zit nog in het gistingsvat met waterslot. Dan ga ik uw eerdere raad volgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.