Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Proeven na het bottelen

Gestart door Brouwerken, 03-05-2007 12:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Na hoeveel dagen of weken proef je na het bottelen ?

3 dagen
7 (13.5%)
1 week
27 (51.9%)
2 weken
23 (44.2%)
1 maand
5 (9.6%)
Vanaf 2 maanden
2 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 52

Brouwerken

Ben eens benieuwd wanneer de meeste hun eerste flesje opentrekken nadat ze gebotteld hebben.
Ik wacht ongeveer 1 maand.

thibolleke

Een week als ik mij wat kan inhouden. Anders zijn het ongeveer 3 dagen.

Brouwerken,
Een maand???  Na een week zou toch de meeste koolzuurdruk gevormd moeten zijn hoor.
Of betoel je nu na een maand rijpen?

Groet
Thibolleke

JeroenCV

Meestal een week, en dan hopen op bubbels!

Pieter.

Ik proef ook na een week, soms als ik ongeduldig ben al na 3 dagen. Meestal is het zo, na 3 dagen nog te weinig koolzuur, na een week voldoende koolzuur. Ik gebruik vrij standaard 5 gr suiker per liter bier.

:degroeten:

Walter

Steevast na een week. Daarna na elke +/- 3 dagen een nieuw fleske opentrekken om te zien of er al goede evolutie inzit.  :dansen: :elifant: :dansen:

Dit wil wel zeggen dat mijn bier meestal op is tegen de tijd dat het goed op dronk is  :huilen:

oranjeboombiertje

Sommige bieren trek ik al na 1 dag open (en is dan al op druk) Andere bieren laat ik een paar weken wachten, het is nooit hetzelfde dus.

Wesley

Caspar

Na het bottelen laat ik de flesjes 2 weken met rust, eens in de zoveel dagen schud ik ze even heen en weer om nagisting te bevorderen.

Na 2 weken kijk ik of er druk op zit, en dit is in 99% van de keren het geval.

Vervolgens laat ik het bier nog zeker 1 maand met rust en dan drink ik het pas op  :proost:. Na 2 weken zitten er naar mijn mening nog te veel gistsmaken aan het bier.

Citaat van: WaltdeBrouwer op 03-05-2007  12:45 uSteevast na een week. Daarna na elke +/- 3 dagen een nieuw fleske opentrekken om te zien of er al goede evolutie inzit

Zonde man, probeer je toch de beheersen, of bouw een voorraad op... bier is nog niet goed na een week rijpen / nagisten  :lessmile:

Groet Caspar

Walter

Ik weet het. Maar het vlees is zwak...

In alle geval ben ik nu van respectievelijk 8 liter naar 15 en uiteindelijk 20 liter bier gegaan. Daarnaast heb ik de regel gezet van bij elk bier na de eerste week om de 3 à 4 dagen 1 flesje te proeven om de "smaakevolutie" op te volgen. Zo blijft er nog zat over aan het eind. Dit ben ik beginnen doen vanaf de framboise.

Wat er mij aan doet denken dat ik twee proeverijen achtersta met de dubbel  :proost:  :lekkerbier:

Arjan

Ik wacht meestal toch wel een paar weken. Dan is de meeste gist bezonken.

JeroenCV

Citaat van: JeroenCV op 03-05-2007  12:35 uMeestal een week, en dan hopen op bubbels!
Even om misstanden te voorkomen. Na 1 week maak ik een flesje open, puur te controle. Daarna laat ik het afhankelijk van type bier langer liggen.

RobinB

Meestal na 1 week om te kijken hoe het gaat met de koolzuurvorming! :)

korek

Meestal trek ik ook na 3 dagen al een flesje open, ongeduldig type ben ik.

Brouwerken

Ik laat één week alleszins voor de navergisting. Daarna zet ik het koeler weg. En dat laat ik zo nog ongeveer drie weken rusten om dan eens te proeven. Mijn brouwbroeder laat alles zeker twee maanden met rust eer hij een fles open doet.

Oscar

Citaat van: Brouwerken op 03-05-2007  18:12 uMijn brouwbroeder laat alles zeker 2 maanden met rust eer hij een fles open doet.

Wat jammer dan als julie een witbier/weizen of bitter hebben gebrouwen  :( of brouwen jullie alleen maar zware bieren ?

Brouwerken

Zijn nog maar vier brouwsels ver. En voorlopig allemaal zware bieren van ongeveer 9 graden. Dat moet een tijdje liggen natuurlijk. Hij heeft in zijn tuin een enorme kriekenboom staan, met zoete krieken. In september eens een kriekbier proberen. En ondertussen nog wat experimenteren. Zijn nog maar bezig van vorig jaar in december. Al doende leert men.

thibolleke

Brouwerken, volgens mij is het toch beter om je bier pas koud weg te zetten nadat je er een hebt opengetrokken. Zo ben je zeker dat hij goed hergist heeft.

Adrie

Afhankelijk van de temperatuur bij de hergisting op fles, de gebruikte gist en het biertype één of twee weken na bottelen.

Herman

Ik kijk naar de vorming van depot. Zodra het bier helder begint te worden (bovenin) en zich een beetje depot vormt, schud ik de boel weer tot troebel. Afhankelijk van het helder (en het biertype) worden proef ik na 3d/1 week/2 weken/maand (dat laatste vrijwel nooit).

bazje

Een weekje wachten en dan gaat toch echt de eerste fles open hoor !!
Daarbij vergelijk ik de proefervaring met de notities van de proevenrijen van het bier voordat het de fles in ging.
(Voor en na eerste gisting, na lagering, etc.)
Is slecht voor het rendement, maar zo leer je wel smaken te herkennen en is het verrassend om te merken dat smaken komen en gaan.
Nog steeds ben ik elke keer verbaasd over wat de natuur allemaal kan !!

Bazje...

S.v.p. geen spatie voor een leesteken (!). Overigens kun je volstaan met één uitroepteken.
Zie ook deze draad.  Jacques

Hopmans

CiteerS.v.p. geen spatie voor een leesteken (!). Overigens kun je volstaan met één uitroepteken.
Zie ook deze draad.  Jacques

Behalve haakjes.
S.v.p. is Frans, is a.u.b. niet beter?

Jacques

Citaat van: Hoppie op 04-05-2007  12:42 uBehalve haakjes.

A.u.b is inderdaad de Nederlandse vertaling van s.v.p. De afkorting s.v.p is echter volkomen vernederlandst en er zijn maar weinig mensen die bij het gebruik van deze afkorting een associatie hebben met de Franse taal.

Walter

Laatst was ik in Hulst (NL) en daar viel het me op dat jullie de afkorting svp gebruiken in plaats van aub. Ik vond dit eigenljk wel grappig.

Polleke

Wij proeven het bier pas als het ongeveer een maand in de fles zit. Dan is het ondertussen al mooi gerijpt.

[offtopic]Hier een geboren en getogen Hulstenaar, en ik zeg (en schrijf) altijd a.u.b. [/offtopic]

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 04-05-2007  12:42 uBehalve haakjes.

Niet plagen, anders wordt je trein op dood spoor gezet.

Hopbier

Hopmans

Dan kunnen we net zo goed Engelse woorden toelaten.
Die zijn over 50 jaar ook compleet vertrouwd Nederlands.
Je moet eens weten hoeveel verzet er is geweest tegen de verfransing van onze taal.
S.v.p. is gewoon Frans, en geen Nederlands.

Spellingcontrole: Weer geen fouten.
Wat ben ik goed.  :weetbeter:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.