Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierfontein - wat is er fout gegaan?

Gestart door Bob de Brouwer, 08-02-2008 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Bob de Brouwer

Nou - dan is het mij ook een keer overkomen: een bierfontein.

Wij (buurman en ik) hebben een Chimay Blauw kloon gebrouwen op 26-08-2007, en op 12-11-2007 (!) op fles gedaan. Tijdens het gisten was er continu activiteit, dus hebben we maar gewacht tot dit over was. Het SG is in die tijd van 1075 teruggelopen naar 1014. De 50 liter bier heb ik met 400 gram suiker gebotteld in 0,75 liter (Chouffe) flessen.  :lessmile:

Gisteren was het zover: ik zou een fles gaan proberen. Ik haal de fles uit de kelder (ongeveer 8 graden). Ik zet de opener aan de fles, de dop stribbelt tegen, en het bier spuit uit de kleine opening. Met zo'n kracht, tot uiteindelijk de fles helemaal leeg is (terwijl de dop er eigenlijk nog op zit!). De fles zit tot de dop vol met een mooi, dicht, stevig schuim, dat lang blijft staan (ongeveer 10 - 15 minuten), voordat het begint in te zakken.  :echtboos:

Gelukkig heb ik wat bier in een glas kunnen opvangen. Het rook niet vies, maar smaakte een beetje naar metaal. En vooral erg zoet! Kleur en helderheid OK.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?
Om het interessanter te maken: mijn buurman heeft met kerst een fles geprobeerd, en had geen problemen!

Groeten,
/Bob

Oscar

Citaat van: Bob de Brouwer op 08-02-2008  18:25 uKan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?

Tsja kan van alles zijn, vies flesje, gist die nog ff wat verder doorbijt....te veel bottelsuiker...

Leesvoer:

Link1   Link2   Link3  Link4   Link5

Edgar

Erg zoet? Slecht verdeeld bottelsuiker? Het metalige kunnen hopcomponenten zijn die in het schuim naar voren komen.

Het schuimen kan er op wijzen dat de navergisting gewoon nog niet klaar is. Bij welke temperatuur heeft die plaatsgevonden en voor hoelang? Details details, alles willen we weten!

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 08-02-2008  18:37 uTsja kan van alles zijn, vies flesje, gist die nog ff wat verder doorbijt....te veel bottelsuiker...

8 gram per liter bottelsuiker is voor 0,75 l fles niet te veel, dus die valt af.
Ik ben bang dat het bier nog niet ver genoeg uitgegist was. (Ik neem aan dat je de Wyeast 1214 hebt gebruikt. Dit is namelijk een stevige doorgister)

:degroeten:

Caspar

Ik denk een slechte verdeling van de suiker of een infectie :-\. Als het bier al uitgegist is tot 1014 in 2,5 maand zou je niet zulke gushers verwachten. Trek nog eens een flesje open, mogelijk is dit beter...

Tsjerk

Citaat van: Caspar op 08-02-2008  21:39 u2,5 maand

Oeps, overheen gelezen. Niet ver genoeg uitvergist valt ook af.

oranjeboombiertje

Het is natuurlijk een idee om er nog een open te trekken. Ooit heb ik ook 1 gusher gehad, dit was 1 flesje dat 3 dagen ervoor gebotteld was en hij kwam helemaal leeg. De andere flesjes waren allemaal perfect :weetniet:

Als je nu nog andere flessen hebt die gushen is het een idee om eens de dichtheid te meten om te zien of hij nog verder is uitgegist in de fles.

:degroeten:
Wesley

ed

Het kan ook een infectie zijn. Helaas heb ik dat zelf ook een keer meegemaakt. Zes weken nadat het bier gebotteld was, had ik een flesje opengetrokken. Dit bier had behoorlijk veel schuim en smaakte een tikie zuur maar niet storend. Een paar weken later was alles dus wel zuur en als ik een flesje opende dan schuimde alles er meteen uit.

Smaakt het bier bij jou ook zuur?

Ed

Bob de Brouwer

Bedankt voor alle reacties.  :hoera:

Eens kijken of ik nog meer informatie kan geven, al dan niet voorzien mijn bescheiden mening.

De flessen worden na leegmaken meteen uitgespoeld, voor het bottelen schoongemaakt met wat vaatwaspoeder (Sun) en veel water. Daags voor het bottelen worden ze ontsmet met een citroenzuur en sulfiet oplossing. En ja, ik heb wel eens flessen met biersteen gehad...   :idea:

Bij het bottelen heb ik 400 gram suiker voor 50 liter gebruikt. Deze verhouding hanteer ik altijd, en gaat altijd goed. De suikeroplossing gaat in een leeg Curver vat, waarin het bier uit het gistvat overgeheveld wordt. De suiker wordt op deze manier goed verdeeld over het bier. Wat extra werk, maar het afvullen van de flessen gaat zo wel eenvoudiger.

Na het bottelen heeft het bier ongeveer 2 weken in een hoekje van de keuken gestaan (17 - 20 graden), om vervolgens bij te zijn gezet in mijn bierkelder (5 - 10 graden). Ik hanteer een na-vergisttijd van 1 week per procent alcohol. (Ik sta dan ook verbaasd te kijken, als ik lees dat sommigen al na 3 dagen het eerste flesje openen...) Dit bier heeft ruim 10 weken gestaan. Overigens, ik heb 'gewone' korrelgist uit Kaatsheuvel gebruikt. Wat me nu te binnen schiet, is dat de fles tot de nok toe vol zat: hooguit 1 centimeter lucht zat er tussen het bier en de kroonkurk.

Het bier was zoet, zeker niet zuur. Geur, kleur en helderheid waren OK. Vooral dat zoete vind ik vreemd, bij het bottelen was het SG 1014. Meestal kom ik niet verder dan 1020, en dan gaat ie ook in de fles. Zou het langer laten liggen van het bier een optie zijn?

Ik denk dat ik zondagavond een tweede poging ga ondernemen. Vooral omdat de buurman geen problemen had. In ieder geval zal ik de dichtheid nog eens meten.
Zuidwester aan, opener in de aanslag...  :pan:   

Groeten,
/Bob

Henielma

Die suikeroplossing is heeft een erg hoog SG. Naar mijn ervaring is het alleen het jongbier erbij laten lopen niet voldoende om een goede menging te krijgen. Als al het jongbier bij de suikeroplossing is dan roer ik nog voorzichtig met een op een gasvlam ontsmette schuinspaan het jongbier van boven naar beneden.

Ik verwacht dat de laatst gevulde flessen heel veel druk hebben en de andere maar matig. Dit door een slechte verdeling van de suikeroplossing.

Als je de hergisting bij 23 ÂșC laat verlopen gaat het een stuk sneller.

ed

Ik maak ook altijd eerst een suikeroplossing die ik in een vat met een kraantje doe en daarna het bier erin laten lopen. Altijd een goede menging gehad.

Ed

Edgar

Citaat van: Bob de Brouwer op 09-02-2008  12:19 ugaat altijd goed. De suikeroplossing gaat in een leeg Curver vat, waarin het bier uit het gistvat overgeheveld wordt. De suiker wordt op deze manier goed verdeeld over het bier.

Is de hoeveelheid water waarin je de suiker oplost ook altijd dezelfde? Ik roep het hier vaak, en Heniemla geeft het ook al aan: suikeroplossingen die mooi dun zijn als ze warm zijn, kunnen nogal verdikken door afkoeling. Dat kan door koel bier gebeuren. Dan heb je ineens stroop onderin je bottelvat en dat mengt dus niet goed. Resultaat is een aantal overgecarboneerde bieren tot bommen aan toe) en een aantal platte.

CiteerNa het bottelen heeft het bier ongeveer 2 weken in een hoekje van de keuken gestaan (17 - 20 graden), om vervolgens bij te zijn gezet in mijn bierkelder (5 - 10 graden). Ik hanteer een na-vergisttijd van 1 week per procent alcohol.

Hier gaat het mis. Je hebt een hoog alcoholisch bier, een erg lange vergisting/lagering, je gebruikt geen verse gist bij bottelen, en je geeft de gist maar twee weken op veel te lage temperatuur om die alcoholbom na te vergisten. Dan zet je 'm koud zonder tetesten of er al koolzuur is. Op (jouw) keldertemperatuur kan je geen verdere activiteit verwachten, dus 2 weken koele omgeving heeft je gist gekregen. Niet gunstig.

CiteerHet bier was zoet, zeker niet zuur. Geur, kleur en helderheid waren OK. Vooral dat zoete vind ik vreemd, bij het bottelen was het SG 1014.

Probeer bij de volgende, ondanks het gushen, het SG te meten. Ik denk hier toch aan slechte verdeling van de suiker. Het lage SG kan ondertussen op een infectie met bijvoorbeeld een wilde gist wijzen, tijdens de hoofdvergisting. Misschien zijn er 2 dingen gelijk misgegaan.

CiteerMeestal kom ik niet verder dan 1020, en dan gaat ie ook in de fles. Zou het langer laten liggen van het bier een optie zijn?

Om wat te bereiken? Laten liggen in de kelder? In de lagering?

CiteerIk denk dat ik zondagavond een tweede poging ga ondernemen. Vooral omdat de buurman geen problemen had. In ieder geval zal ik de dichtheid nog eens meten.

Zet het bier nu alvast rechtop en ijskoud. Meet het SG (corrigeer voor de temperatuur en wacht tot het koolzuur er uit is).

Een paar tips:

-Voeg na zo'n lange vergisting bij zo veel alcohol verse gist toe, of maak het de gist makkelijker door een hogere nagistingstemperatuur aan te houden.
-controleer de nagisting door elke paar dagen een flesje te bekijken tegen het licht, en zien of ja al activiteit ziet. De gist dwarrelt dan in strengen omhoog bij beweging. Dat geeft je een indicatie hoe lang je moet wachten met opslaan.
-Trek een fles open voordat je 'm in de kelder zet, en doe dat niet te snel bij zo'n bier, tenzij je warmer navergist of met verse gist
-werk met een vaste verhouding water/suiker voor je suikeroplossing. Dan weet je zeker dat je geen stroopvorming krijgt.

Edgar

Hoe is 't nu met de fonteinen Bob? Hebben ze er allemaal last van?

Bob de Brouwer

Hoi Edgar en anderen! Drukke week, daarom pas nu een update.

Samen met mijn buurman een fles opengemaakt uit zijn voorraad. Na 3 goede flessen die hij in de afgelopen weken heeft geopend, had hij nu ook een gusher. Niet zo heftig als die van mij, maar toch 1/3 fles de gootsteen in. Het bier dat over bleef, was goed van smaak - en zoet.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het goede antwoord gegeven is. De suikeroplossing is niet goed vermengd met het jongbier. Tevens heb ik geen nieuwe gist toegevoegd - niet aan gedacht, maar een goede tip voor de volgende keer! Jongens bedankt!

Nu komt er wel een nieuwe vraag bij me op: is dit nog te 'repareren'? (bijvoorbeeld lang bewaren, warm of koud lageren o.i.d.)

Groetjes,
/Bob

Nou ja, voor a.s. zondag staat er 50 liter Duvel op het progamma. Ik zal bij het bottelen niet weer dezelfde fout maken.  :weetbeter:

Henielma

Repareren?

Alle flesjes leegschenken in een lagervat, weer uit laten gisten en dan opnieuw bottelen.

Of

Kroonkurken eraf halen en alleen de flesjes waar het bier uitspuit in een vat of fles gieten en deze laten uitgisten, daarna opnieuw bottelen met suiker. De rest waar normale druk op zit weer van een kroonkurk voorzien en deze gewoon gaan leegdrinken.

Vergelijkbare Topics (7)

37840

Gestart door Ekaliath

Reacties: 21
Gelezen: 3933

15415

Reacties: 12
Gelezen: 7415

32395

Gestart door drahciR25

Reacties: 3
Gelezen: 1386

40405

Reacties: 7
Gelezen: 1406

22986

Reacties: 15
Gelezen: 4424

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.