Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist uit Westvleteren 12

Gestart door Pieter1954, 20-10-2018 22:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter1954

Een maand geleden heb ik 2 kratten Westvleteren 12 gescoord bij de monniken.
Vanavond de eerste fles geproefd, nog jong maar wel erg lekker. Wel erg jammer dat mijn vrouw dit bier ook lekker vindt ... :huilen:
Op de bodem bevond zich een mooi (jong) depot dat uitnodigt om iets mee te doen.
Binnenkort wil ik nog een tripel en een quadrupel brouwen en mogelijk dit depot daarvoor gebruiken.
Maar ik heb nog twijfels. Weet iemand van jullie of dit depot komt van de originele gist of gebruiken de broeders wellicht een bottelgist?

BrouwMark

Volgens mensen die er verstand van hebben (en volgens mij ook), gebruikt Westvleteren de gist van Westmalle. Je kunt de gist dus ook opkweken uit een flesje Westmalle dubbel, óf de Wyeast 3787 aanschaffen, dat is ook met vrijwel 100% zekerheid dezelfde gist. Uit het flesje van de 12 kan ook prima, al heeft dat bier vrij veel alcohol, dus heeft de gist het zwaarder gehad en is wellicht minder levendig.

henkie

Maar is het dan niet zo dat die gistcellen die nog wel leven juist de Schwarzeneggers zijn. Dus de ideale cellen om op te kweken? De sterkste overleven.

DoubleW

De meest verhandelde gist in België is Westmalle. Je kan ook een flesje abt 12 nemen van St Sixtus. Er ontstaat wel vaak een blend. Westmalle en Chimay gecombineerd kan ook.

Brambo

100% zeker dat Westvleteren geen bottelgist gebruikt en ook 100% zeker dat de gist die ze gebruiken voor hun 3 bieren van Westmalle komt. Wekelijks gaat er een pater om de gist of iemand die er werkt. Vorige maand nog gehoord van een pater terplekke na een bezoek. Als je verse Westvleteren hebt zou ik inderdaad deze eens proberen opkweken.

goom

Citaat van: Pieter1954 op 20-10-2018  22:50 uEen maand geleden heb ik 2 kratten Westvleteren 12 gescoord bij de monniken.
Vanavond de eerste fles geproefd, nog jong maar wel erg lekker. Wel erg jammer dat mijn vrouw dit bier ook lekker vindt ... :huilen:
Op de bodem bevond zich een mooi (jong) depot dat uitnodigt om iets mee te doen.
Binnenkort wil ik nog een tripel en een quadrupel brouwen en mogelijk dit depot daarvoor gebruiken.
Maar ik heb nog twijfels. Weet iemand van jullie of dit depot komt van de originele gist of gebruiken de broeders wellicht een bottelgist?
zoek in het forum dan kom je er zelf zo achter

MikeG

Heeft er nog nooit iemand gevraagd welke gist ze gebruiken?? Is volgens mij niet het allergrootste geheim van hun bier, hoewel...
Ik ben er volgende week zaterdag om 2 kratjes blond op te halen en ga het vragen. Wellicht vertellen ze het gewoon.

Koen S

Citaat van: DoubleW op 21-10-2018  15:33 uDe meest verhandelde gist in België is Westmalle. Je kan ook een flesje abt 12 nemen van St Sixtus. Er ontstaat wel vaak een blend. Westmalle en Chimay gecombineerd kan ook.
St. Sixtus gebruikt een andere gist die qua profiel meer op Rochefort lijkt:
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/10988-Belgisch-bier-geproefd/&postID=197021&highlight=Westvleteren#post197021
Ik citeer uit een artikel van Prof. Verstrepen in De Tijd
'Het boek helpt ook hardnekkige mythes te ontkrachten. 'In België doet al lang het verhaal de ronde dat Westvleteren hetzelfde bier is als Sint-Bernardus. Je hoeft geen bierexpert te zijn om te proeven dat ze op elkaar lijken, dat is waar. Maar een objectieve analyse leert dat ze significant verschillen. De Abt 12 van Sint-Bernardus is veel nauwer verwant aan de Rochefort 10 dan aan de Westvleteren 12. Het is heerlijk om dat met wetenschap te kunnen aantonen.'

Vergelijkbare Topics (7)

34157

Reacties: 9
Gelezen: 3266

20938

Reacties: 3
Gelezen: 1906

37980

Reacties: 50
Gelezen: 8892

25130

Reacties: 20
Gelezen: 5549

598

Gestart door Marjolijn

Reacties: 19
Gelezen: 12829

41258

Gestart door Kokkebil

Reacties: 21
Gelezen: 2279

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.