Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierlijst

Gestart door Lurker, 17-06-2011 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Lurker

Houden jullie een bierlijst bij welke bieren je allemaal gedronken hebt?
Wij zijn vandaag even langs Duitsland gereden om wat lurkers te halen.

RGeraads

Nice, mooie vangst. Daar gaan jullie een hoop plezier aan beleven. Ik hou wel een lijst bij van welke bieren ik geproefd heb, zit nu tegen de 550 verschillende bieren (pilseners niet meegerekend).

Hopmans

Citaat van: Lurker op 17-06-2011  18:05 uHouden jullie een bierlijst bij welke bieren je allemaal gedronken hebt?

Nee.

Oscar

Citaat van: Lurker op 17-06-2011  18:05 uHouden jullie een bierlijst bij welke bieren je allemaal gedronken hebt?

Ja :link

Oscar

Citaat van: RGeraads op 17-06-2011  18:33 uIk hou wel een lijst bij van welke bieren ik geproefd heb, zit nu tegen de 550 verschillende bieren (pilseners niet meegerekend).

Alleen een lijst, of ook nog uitgebreide proefnotities?

RGeraads

Citaat van: Oscar op 17-06-2011  19:07 uAlleen een lijst, of ook nog uitgebreide proefnotities?

Beiden, hoewel ik niet overal een uitgebreide proefnotitie van heb, denk van zo'n 350 dat ik een uitgebreide proefnotitie heb :) Moet alleen een iets compactere manier ontwikkelen in mijn proefformulier...

Lurker

Wij sparen de bierdoppen en houden een Excel lijst bij.

RobinB

Ooit wel de intentie gehad, maar al gauw mee gestopt...
Voornamelijk uit laksheid.

Jacques

Nee, het leven is te kort om alles bij te houden.

Alard

Sinds ik een Android-telefoon heb houd ik het daarop bij (in een app die Beer+ heet). Fotootje erbij, en notities zo uitgebreid als ik op dat moment zin in heb.

Croch

Ik houd het niet exact bij, vind het al confronterend genoeg dat elke keer wanneer ik BrouwVisie opstart er immiddels al een behoorlijke lijst met aantal liters gebrouwen bier opdoemd. Van bier dat ik verder drink, onthoud ik alleen de hele goede.

hansm

Nee, ik houd niets bij.

Heeft volgens mij ook niet zo heel veel zin. Een bier van 2 maanden oud smaakt heel anders dan datzelfde bier van een half jaar oud. Bovendien wijzigen de recepten in de loop der tijd.

:degroeten:

Oscar

Citaat van: hansm op 18-06-2011  00:20 uHeeft volgens mij ook niet zo heel veel zin.

Alleen een lijstje bijhouden inderdaad niet nee, maar uitgebreide proefnotities wel vind ik.  :biersmile:

Citaat van: hansm op 18-06-2011  00:20 uEen bier van 2 maanden oud smaakt heel anders dan datzelfde bier van een half jaar oud.

hmmmm...ik durf  te "wedden" dat jij bij vele bieren een verschil van 3 maanden oud in de beginperiode bij vele commerciële bieren niet zult proeven. Ongetwijfeld zullen er bieren zijn waarbij je het proeft , maar lang niet bij alle bieren.

Citaat van: hansm op 18-06-2011  00:20 uBovendien wijzigen de recepten in de loop der tijd.

Dat is slechts een aanname, maar dat weet je pas als je van bepaalde bieren proefnotities bijhoudt en dit vergelijkt met ervaringen uit het verleden. Doe je dat niet, dan kun je daar niets met zekerheid over zeggen tenzij je betrouwbare info van de desbetreffende brouwerij hebt verkregen.

Echter vergt dit veel discipline en dat merk ik zelf ook. Waardoor sommige bieren toch vrij lang in mijn kelder staan voordat ze geproefd worden....

:degroeten:

Gerb

Ik heb meer dan 1000 bieren op Beeradvocate beoordeeld. Hier is het de bedoeling om het bier op uiterlijk, geur en smaak te beoordelen. Alleen de laatste tijd koop ik echt bijzonder weinig speciaalbier. En ik heb er de tijd niet meer voor. Het is toch ook een beetje het lijstje om het lijstje.

MM

Ik houd een schriftje bij, met beknopte proefnotities. Deze maak ik bijvoorbeeld in een café of thuis, als ik iets speciaals heb gekocht/gekregen. Soms maak ik een iets uitgebreidere proefnotitie op beeradvocate. De notities zijn meer om te onthouden of ik een bepaald bier nog een keer moet kopen of niet. :)

RobinB

Overigens hield ik in het topic "Diverse proefnotities" nog wel proefnotities bij, totdat ik er achter kwam dat ook dat topic mettertijd wordt opgeschoond.
Weg dus je "werk uit oude tijden", voor mij meteen de reden niks meer vast te leggen.

Ik weet, in BrouwVisie kan dat ook, maar dat is weer een extra programma om op te starten. Op het forum kijk ik elke dag (als het meezit).

Oscar

Citaat van: RobinB op 18-06-2011  13:10 uOverigens hield ik in het topic "Diverse proefnotities" nog wel proefnotities bij, totdat ik er achter kwam dat ook dat topic mettertijd wordt opgeschoond.
Weg dus je "werk uit oude tijden",

Ja dat is wel weer jammer..vandaar ook mijn eigen digitale bier  encyclopedie.... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-06-2011  13:11 uJa dat is wel weer jammer..

Tsja, een forum is nu eenmaal geen archief. Als je iets wilt bewaren kun je dat het beste op je eigen PC doen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-06-2011  13:18 uTsja, een forum is nu eenmaal geen archief.

hmmm...wel voor recepten en andere info.... :)  Dit forum wordt wel vaker het collectief geheugen van Bierbrouwend Nederland genoemd....

RobinB

Citaat van: Jacques op 18-06-2011  13:18 uTsja, een forum is nu eenmaal geen archief.

Nee, klopt en begrijp ik ook wel.
Echter staat er bij bepaalde boards/topics duidelijk aangegeven dat die met enige regelmaat opgeschoond worden.
Bij het proefnotities-topic staat dat niet, vandaar dat ik er wel vanuit ging dat het allemaal bewaard bleef.
Net zo als de boards van recepten inderdaad...

Jacques

Het forum heeft nu eenmaal geen onbeperkte ruimte.

Het bewaren van recepten zodat anderen daar gebruik van kunnen maken heeft bij mij een grotere voorkeur dan het bewaren van proefnotities. Als je voor je zelf de notities wilt bewaren kun je gebruik maken van je eigen harde schijf. Al jouw notities staan dan bij elkaar. Je kunt er een Excel bestand van maken zodat je de bieren kunt sorteren en filteren.

RobinB

Dat zeg ik:
Citaat van: RobinB op 18-06-2011  13:50 uklopt en begrijp ik ook wel.
:)

Vergelijkbare Topics (1)

13472

Gestart door j3r03nq

Reacties: 35
Gelezen: 13837

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.