Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaringen fliteremmer met mattmill filterheks

Gestart door Marksbrew, 25-02-2017 13:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Marksbrew

Gebruikt iemand deze?
https://www.brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html
Ik brouw nu met brouwzak en vraag me af of dit het proces zou verbeteren.
Op de site staat niet echt een duidelijke foto van het ding. Is het dan een kwestie van alles overscheppen in de emmer na het maischen en direct door met koken in pan twee (ik heb twee weck ketels)?
Of is een hevelfilter dan eerder aan te raden?
Ik brouw ongeveer 15 liter.

Peterrr

Ik  heb geen filteremmer, maar wel zo'n malmill filterheks in mijn (maisch)ketel.
Dat is wel een mooi ding, en werkt perfect.

Grt Peter

Tjardo

Voordat ik over ben gegaan op een Grainfather maischte ik in een elektrische weckketel, daarna alles overscheppen in de emmer met mattmil filterheks en dan van daar uit filteren in een 'menno' pan, werkte zeker beter (beter rendement en minder kliederen) dan in een maischzak maischen (dat deed ik voordat ik die mattmil emmer had aangeschaft)

Jacques

Citaat van: Marksbrew op 25-02-2017  13:49 uGebruikt iemand deze?
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/brouwketels/filterkuipen-bodems/filterkuip-met-unieke-rvs-mattmil-filterheks-spiraal.html
Ik brouw nu met brouwzak en vraag me af of dit het proces zou verbeteren.
Op de site staat niet echt een duidelijke foto van het ding. Is het dan een kwestie van alles overscheppen in de emmer na het maischen en direct door met koken in pan twee (ik heb twee weck ketels)?
Of is een hevelfilter dan eerder aan te raden?
Ik brouw ongeveer 15 liter.

Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt krijg je 113 zoekresultaten te zien.
Ja, er zijn ervaringen met een filterheks...

Marksbrew

Citaat van: Jacques op 25-02-2017  14:22 uAls je de zoekfunctie van het forum gebruikt krijg je 113 zoekresultaten te zien.
Ja, er zijn ervaringen met een filterheks...
Sorry Jacques, maar je antwoord voegt niet zo veel info toe. Ik weet dat ik de zoekfunctie kan gebruiken en dat zo'n filter goed werkt.
Mijn vraag ging over zo'n emmer en het proces. Als het niet de bedoeling is dat ik dit soort vragen stel dan hoor ik dat graag nog van je. Maar in mijn ogen staat vragen hier vrij.....
En de anderen dank voor de inhoudelijke antwoorden.

Jacques

Citaat van: Marksbrew op 25-02-2017  14:42 uSorry Jacques, maar je antwoord voegt niet zo veel info toe. Ik weet dat ik de zoekfunctie kan gebruiken en dat zo'n filter goed werkt.
Mijn vraag ging over zo'n emmer en het proces. Als het niet de bedoeling is dat ik dit soort vragen stel dan hoor ik dat graag nog van je. Maar in mijn ogen staat vragen hier vrij.....
En de anderen dank voor de inhoudelijke antwoorden.

Sorry Mark, maar als beheerder valt het mij op dat steeds vaker vragen gesteld worden die al heel wat keren gesteld zijn.

Dat een hevelfilter en een filterheks met elkaar vergelijkbaar zijn is denk ik wel duidelijk. Het enige verschil is dat bij een hevelfilter over een grotere hoogte geheveld wordt en dat bij een filterheks maar over een heel klein stukje (de hoogte tussen de bodem en de kraan).

Jeroen D

Heb zelf ook 2 pannen. En door middel van deze methode zit ik niet meer te ummelen met plastic emmers e.d.  Er morst geen druppel.

Het bevalt mij prima, maar ieder z'n ding.

Marksbrew

Citaat van: Jeroen D op 25-02-2017  17:09 uHeb zelf ook 2 pannen. En door middel van deze methode zit ik niet meer te ummelen met plastic emmers e.d.  Er morst geen druppel.

Dat ziet er heel solide uit! En eenvoudig

Martijn0172

Citaat van: Jeroen D op 25-02-2017  17:09 uHeb zelf ook 2 pannen. En door middel van deze methode zit ik niet meer te ummelen met plastic emmers e.d.  Er morst geen druppel.

Maisch je me deze constructie al op de bodem? Of hoe doe je dit anders? En gebruik je dit ook om je gekoelde wort in de vergistingsemmer te krijgen?

EvdBroek

In principe ben ik het wel eens met Jacques, hier is al heel veel over geschreven.

Maar... om je een goeie tip te geven: met 2 weckketels zou ik een hevelfilter maken en geen filteremmer gebruiken.
Een filterheks heb ik nu ook maar op eerlijk te zijn vind ik mijn oude hevelfilter die gemaakt is van een rvs mantel veel beter filteren.

Dus: even zoeken op:
- hevelfilter;
- javalfilter;
- bazooka filter
En als je op youtube kijkt: er zijn voldoende filmpjes om er één te maken. Als je een hevelfilter maakt, gebruik dan een buigtang zodat je koperen buis uit één stuk bestaat en niet als op deze plaatjes met allerlei koppelstukken.

Succes!

Jeroen D

Citaat van: Martijn0172 op 25-02-2017  17:42 uMaisch je me deze constructie al op de bodem? Of hoe doe je dit anders? En gebruik je dit ook om je gekoelde wort in de vergistingsemmer te krijgen?

Nee. Ik doe de heks er in als ik klaar ben met maischen.

En 10 minuten voor t einde van de kook gaat de heks er samen met de dompelkoeler er in.

Ik werk met koppelingen omdat ik geen kleine bocht kon maken. Her is zo lekker compact en eventueel uit elkaar te halen om goed schoon te maken.

Martijn0172

Om even een beetje offtopic te gaan. Qua hygiëne lijkt het systeem met knietjes mij juist beter? Dit zit vast met knelkoppelingen en kan je dus zou uit elkaar halen om schoon te maken?

Herman

Valt tegen hoor, als je een knelkoppeling vastdraait, wordt de messing ring samengeknepen, waardoor je over het algemeen de koppeling juist niet makkelijk loskrijgt. Als je wilt reinigen, kun je beter zorg dat het filter zo groot is, dat de panwand het filter automatisch in elkaar houdt. Dan kan je volstaan met iets samengeknepen bochtjes.

Jeroen D

Citaat van: Herman op 25-02-2017  23:16 uValt tegen hoor, als je een knelkoppeling vastdraait, wordt de messing ring samengeknepen, waardoor je over het algemeen de koppeling juist niet makkelijk loskrijgt. Als je wilt reinigen, kun je beter zorg dat het filter zo groot is, dat de panwand het filter automatisch in elkaar houdt. Dan kan je volstaan met iets samengeknepen bochtjes.

Met de juiste moersleutel natuurlijk geen probleem. Maar de knelring krijg je er natuurlijk niet meer vanaf.

Mocht ik een grotere/hogere pan kopen in de toekomst hoef ik maar 1 pijpje te verlengen/vervangen om hem mooi passend te maken.

Sander van Dijk

Citaat van: Jeroen D op 26-02-2017  10:29 uMet de juiste moersleutel natuurlijk geen probleem. Maar de knelring krijg je er natuurlijk niet meer vanaf.

Je moet de moer niet te strak aandraaien. Dan gaat de klemring er wel weer gewoon af en dicht het toch genoeg af.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 25-02-2017  16:03 uSorry Mark, maar als beheerder valt het mij op dat steeds vaker vragen gesteld worden die al heel wat keren gesteld zijn.

Dat een hevelfilter en een filterheks met elkaar vergelijkbaar zijn is denk ik wel duidelijk. Het enige verschil is dat bij een hevelfilter over een grotere hoogte geheveld wordt en dat bij een filterheks maar over een heel klein stukje (de hoogte tussen de bodem en de kraan).
Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb het idee dat er een hele nieuwe generatie hobbybrouwers is opgestaan die vaak (niet iedereen natuurlijk) erg weinig moeite doen om zelf iets uit te zoeken en zich totaal niet verdiepen in het bouwproces voordat ze beginnen.

Ik kende bijna de hele wiki over het blik- en mout brouwen uit mijn hoofd voordat ik begon en ik überhaupt een vraag stelde.

Tuurlijk is een forum om vragen te stellen. Maar nog meer om van elkaars kennis gebruik te maken en zo met elkaar meer kennis op te bouwen. En niet een soort vraagbaak waarbij jezelf geen enkele moeite hebt gedaan om zelf iets uit te vinden. Want op een forum kun je ook heel veel leren van reeds beantwoordde vragen. Soms moet je wat filteren tussen alle discussies, maar dat zul je altijd moeten doen, want je zult (bijna) nooit een eenduidig antwoord krijgen. Zoveel brouwers, zoveel meningen.

Martijn0172

Het is de facebookgeneratie, men is een forum indeling/mogelijkheden niet meer (voldoende) gewend. Ik betrap mij er zelf ook wel eens op.

Weer meer ontopic, wanneer je de filter in je beslag duwt krijg je deze dan mooi op de bodem gezien er toch een lus in moet komen of is jou pan meer dan 1 meter in de omtrek? En welk diameter siliconen slang heb je gebruikt? Ik ben overstag en ga dit ook maken, alleen besteld ik de slag eerder dan de buis.

Jeroen D

Citaat van: Martijn0172 op 26-02-2017  11:45 uHet is de facebookgeneratie, men is een forum indeling/mogelijkheden niet meer (voldoende) gewend. Ik betrap mij er zelf ook wel eens op.

Weer meer ontopic, wanneer je de filter in je beslag duwt krijg je deze dan mooi op de bodem gezien er toch een lus in moet komen of is jou pan meer dan 1 meter in de omtrek? En welk diameter siliconen slang heb je gebruikt? Ik ben overstag en ga dit ook maken, alleen besteld ik de slag eerder dan de buis.

Ikzelf heb de siliconenslang van 13 x 19 (binnenmaat x buitenmaat). Met een slangklem vastgemaakt (maar kan ook zonder). Deze slang past op de 15mm pijp.
Overige koppeling etc bij hornbach.

De heks gaat bij mij dubbel (over zichzelf heen). Mijn pan is 30 cm diameter. Dat dubbel is een probleem, dan dan komt er eerder lucht bij en blijft er een bodempje wort liggen.
Met je roerspatel kunt je het proberen goed te leggen (dit is echter niet echt praktisch).

Ikzelf heb de filterheks ingekort met een haakse slijper, nu past ie er mooi in (in een cirkel).

Echter zijn de bochten (als hij in een "U" ligt) in de heks wel gewenst, omdat daardoor de kieren iets groter zijn in de buitenbocht. Nu filtert mijn heks een stuk langzamer, maar filtert wel fijner.

Je zou eventueel de U-vorm met een touwtje of iets dergelijks kunnen "voorvormen".

Sander van Dijk

In een filteremmer lijkt mij een filterhex wel prettig werken. Alleen lijkt mij een filteremmer ansich niet prettig in het gebruik. (Heb ik overigens geen ervaring mee)

Als je een elektrische maishketel hebt waarbij je de hex zo kunt neerleggen dat tie niet het hete verwarmingselement raakt (zodat de maisch bij de hex niet aanbrandt) lijkt mij dit ook handig. Als je op gas maischt zou ik eerder een JAVAL-hevelfilter (zie afbeelding) aanraden. Die kun je, als je wilt gaan filteren, zo door de maisch heen op de bodem zetten. Die kun je ook gebruiken om na het koken te filteren i.c.m. hoppellets.

Vergelijkbare Topics (7)

9095

Reacties: 6
Gelezen: 11975

43410

Reacties: 10
Gelezen: 1312

39586

Reacties: 3
Gelezen: 2235

24914

Reacties: 13
Gelezen: 6610

14547

Reacties: 37
Gelezen: 16716

34971

Reacties: 15
Gelezen: 6962

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.