Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heinekens "Beertender" bruikbaar?  (gelezen 79578 keer)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
Heinekens "Beertender" bruikbaar?
« Gepost op: 11-03-2004 19:03 u »
Sinds een paar weken maakt Heineken reclame voor zijn Heineken/Krups "Beertender". Dit is een cylindrische koelkast met tap, met plaats voor een speciaal fustje van 4 liter:

http://www.beertender.nl/domains/beertender/pages/content.asp?content=12060000000040_2_12060000000002&contentcode=3DVIEW

Het apparaat is behoorlijk prijzig, zo'n € 250, maar ik kan me wel voorstellen dat het misschien wel iets is voor mensen die graag hun eigengebrouwen biertje thuis willen tappen.

Heeft iemand op het forum misschien zo'n apparaat gekocht of op zijn minst van naderbij aanschouwd? Het zou wel interessant zijn om te weten of die 4-liter Heineken-fustjes navulbaar zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bas

• Senior lid
Re:Heinekens "Beertender" bruikbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2004 08:31 u »
Hoi Eduard,

Op hun site staat ergens dat je je niet om koolzuur moet bekommeren. Toch blijven de fustjes een paar weken houdbaar na opening. Ik vraag me af hoe ze dat doen. Zouden de fustjes een ingebouwde CO2 capsule hebben? Ik denk het wel, want ik kan me niet voorstellen dat ze normale lucht gebruiken. Mochten ze in het fustje een ingebouwde koolzuur aanvoer hebben zitten dan lijken deze vaatjes me erg moeilijk vulbaar door ons hobbybrouwers.

Grt, Bas H.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 12-03-2004 11:41 u »
Ik weet de prijzen niet precies maar de bavaria huistap werkt ongeveer net zo als die van Heineken maar hij is veel goedkoper! 100 euro of zo. Wel een erg groot verschil.
Wat mij een beetje stoort is dat de literprijs van het bier uit de tap (zonder de eenmalige aankoop van de installatie) signigicant hoger is dan de krat prijs. Het zou lekkerder en verser zijn.
Blijft overigens maar (slap) pils.

gr
MO

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #3 Gepost op: 12-03-2004 14:38 u »
De Bavaria thuistap ken ik niet. Wel de versie van Grolsch, dat is een fustje van 12-15 liter of zo, groen, met van die koelboxelementen die er precies omheen passen. Die worden dan met een soort elastische, groene band bij elkaar gehouden. Hier is meen ik ook sprake van ingebouwde CO2 capsules.

Zelf zal ik niet gauw overgaan tot de aankoop van de Beertender. Thuis staat een taptafel met twee taps uit een kroeg, lekbak en een houtjetouwtje-systeem met 5-liter bierblikken, en dat werkt met enige voorbereiding prima :D

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
« Reactie #4 Gepost op: 12-03-2004 14:42 u »
De 4 litervaatjes zijn inderdaad in een bezit van een intern koolzuurreservoir. naar mijn weten niet navulbaar dus...

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #5 Gepost op: 12-03-2004 20:15 u »
Als je serieus naar iest zoekt: http://www.biertaphandel.nl/
Wel duur, maar bruikbaar.
Of natuurlijk eens een drankhandel die de fles op is eens vragen voor een installatie.
Soms hebben ze nog een oude staan, even rubbertjes vervangen, en weer zo goed als nieuw!

Ebostyle

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26-03-2004 13:03 u »
Ik ben de trotse eigenaar van een beertender. Natuurlijk heb ik al een fustje "gesloopt" om de werking te ontdekken (is trouwens met eenvoudige middelen uit elkaar te krijgen en evenzo gemakkelijk weer in elkaar te zetten, ik heb alleen een tangetje nodig gehad om extra grip te krijgen en schriovendraaier om plastic klem op te wippen, t is gewoon kwestie van klikken en draaien.).
Geen koolzuur dus!!!
Het werkt op luchtdruk maar de lucht kan niet bij het bier. Heel simpel en toch inginieus. Het fustje is een luchtdichte tank. In deze tank hangt een (floieachtige_ zak) in deze zak zit het bier en de luchtdruk wordt door de beertender in het fust (luchtdichte tank) gepompt. Simpel en doeltreffend. Zelfs de laatste druppel bier wordt zo uit de zak geperst.
Ik heb het niet geprobeerd maar het moet mogelijk zijn te reinigen en hervullen. Hoewel dat dit waarschijnlijk via een trechter met smalle tuit zou moeten en zo het bier wel eerst in aanraking zal komen met lucht (kwaliteitsverlies).
Het fustje is behoorlijk prijzig (er wordt wat dat betreft volgens mij flink misbruik van de nieuwigheid gemaakt), omgerekend 2,50 per liter!!!!.
Ik ga er volledig van uit dat binnenkort ook andere biermerken wel met het beertender fustje op de markt komen. Kijk maar naar de senseo koffiezetter, eerst alleen maar dure DE koffie maar nu heel veel voordeligere andere merken te verkrijgen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2004 13:12 u »
Moet je nu eens kijken wat ik on-line in de Haagse courant lees. Een woordvoerder van Heineken beweert:

"De biertap voor thuis nadert het 0-seconden moment meer dan de Senseo", zegt Figee. "De gebruiker hoeft alleen maar een hendel naar beneden te halen en klaar is het biertje. Voor Senseo-koffie moeten mensen water erbij gieten en een koffiepad inleggen. De consument wil tegenwoordig helemaal geen bereidingstijd meer, dus wel Senseo-koffie, maar dan met een apparaat met een voorraad koffie en aansluiting op de waterleiding."

Wat weten ze toch veel van DE CONSUMENT. Die wil kennelijk geen bereidingstijd meer. Of zou ik geen consument meer zijn?????????

gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 06-04-2004 13:23 u »
Je moet als marketeer toch wat bedenken. Wat zit er nou voor bereidingstijd in het opentrekken van een flesje bier? Psss, klaar, niet veel meer tijd dan het omhalen van een hendel. En dat voor de helft van de prijs én geen aanschafkosten van het apparaat. En moet die tap dan niet schoongemaakt worden bij het wisselen van een vat? Dat kost toch ook tijd?
Die beertender is een leuk hebbedingetje voor de yup (ik ken er een en die heeft inderdaad gelijk zo'n ding gekocht), maar ik denk niet dat het een grote vaart gaat nemen. Als je dan toch twee keer zoveel voor je bier wilt uitgeven, dan zou ik geen Heineken kopen.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 06-04-2004 15:11 u »
Oh ja, en noem mij gerust een milieu freak, dat ben ik overigens ook liever dan een yup, maar ik vind het belachelijk dat je het apparaat aan moet laten staan volgens hetzelfde artikel totdat het bier op is. Het zou niet meer energie verbruiken dan een gloeilamp, maar ik laat mijn lampen niet 3 weken achter elkaar aan staan. Wat een energieverspilling!
gr
MO

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #10 Gepost op: 07-04-2004 19:00 u »
En uit de aller-linkste hoek; HELEMAAL MEE EENS MO ! :)

:degroeten:

Wim

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #11 Gepost op: 07-04-2004 23:26 u »
De link die je aanmelde werkt niet. Het is misschien handiger om de tekst van het artikel hier te plaatsen met het betere knip- en plakwerk.

De link werkt als je hem helemaal kopieert. Maar knippen en plakken werkt ook ;):

Knappe tap voor een man alleen

Van onze verslaggever
Nee, zegt Heineken, de BeerTender is juist niet voor feestjes. Wie feest wil vieren met veel bier moet bij Bavaria zijn. Of bij Grolsch. Bierbrouwers zien toekomst in thuisfeesten, zeggen ze. En er komt voetbal dat om bier vraagt...

Er is vanaf volgende maand een nieuw tien litervat van Bavaria te koop waar een losse tapkraan op past. Een makkelijk systeem. Klikken en tappen. En Grolsch heeft dus ook feestnieuws. Een vat dat in een gehuurde tap past. Dat was er al eerder, maar de inhoud was voor sommige feestjes bezwaarlijk groot. Het vat wilde maar niet leeg raken. Nu is er een vat (een fust) van 15 liter zodat het bier bij een béétje feest nog voor zonsopgang op is.

Heineken heeft helemaal niet aan het feestelijke slempen gedacht toen zeven jaar geleden het plan ontstond om een thuistap te ontwikkelen. Die is er nu en als er visite komt is hij zo leeg. Eigenlijk is hij, zegt Heineken, voor de man (m/v) die thuis komt van zijn werk en een welverdiend glas bier wil. Al honderd jaar komt het welverdiende glas bier uit een flesje. Nu komt het bier rechtstreeks uit de koude kraan. Uit de biertap, het nieuwste aanrechtkasteel dat een plaats moet veroveren tussen koffiemachine en magnetron.

De tap ziet er uit als een emmer met een rugzak. In het rugzakje zit de machinerie die voor koeling zorgt en lucht pompt. Knappe uitvindingen - zeven jaar denkwerk - zijn goed weggewerkt. Zo op het oog is het een doodgewoon apparaat waar iets uit komt, het had ook mayonaise kunnen zijn. Maar er zit vernuft in en sensationele eenvoud waarvan men zoals vaker achteraf kan zeggen dat het stom is dat men er niet eerder op kwam.

Laten we het even over wijn hebben. Een wijnjournalist verzuchtte onlangs dat hij een hele dag moest bottelen. Veertig flessen! Er zijn wijnliefhebbers die gezamenlijk deftige wijnen voor zachte prijs importeren uit Frankrijk. De wijn is verpakt in plastic vaten met een kraantje. Ideaal, zei ik tegen de wijnschrijver die nogal op zag tegen het bottelen. Een kraantje, dan ga je toch geen flessen vullen? Ja dat moet wel, zei hij. Als er wijn uit gaat komt er lucht in het vat en de wijn die er dan in achterblijft gaat door zuurstof snel achteruit in kwaliteit. Dan is het een ondoordachte verpakking. Zou het plastic vat tijdens het aftappen ineenschrompelen, dus geen lucht toelaten, dan zou het met het rompslompige bottelen gedaan zijn. Kijk naar Heineken, wijngek!

Heineken doet het bier voor de thuistap in een flexibele zak, gemaakt van laagjes plastic en aluminium. De zak is verstopt in een hard plastic vaatje dat in de tap past. Bovenin het vaatje zit een ventiel. In de deksel van de tapinstallatie zit een klein wit piemeltje. De deksel gaat dicht. Het piemeltje sluit perfect in het ventiel. Tapt men bier, dan blaast de machine lucht in het vaatje. Niet in de zak met bier, maar er omheen. De lucht duwt zo het bier de zak uit, zoals tandpasta uit een tube wordt geknepen. Het is uitgesloten dat lucht van buiten door de tapkraan bij het bier in de zak kan komen. Ook voor bier is zuurstof funest.

Het tapsysteem zelf dwingt ook bewondering af. Tussen bier en buitenlucht is alles afgesloten, zelfs een kluns kan er niets aan verknoeien. Vanaf de zak loopt een slangetje tot buiten de machine, het bier komt rechtstreeks uit het slangetje in het glas. Dat wil zeggen, er zit geen kraan tussen. De hendel aan de tap beweegt alleen een ventiel in het slangetje. Een gesloten systeem. Besmetting door een vervuilde kraan kan niet.

Mooi gemaakt. Alleen moet er om de haverklap een nieuwe vulling in voor gulzige visite. Er gaat maar vier liter in het bierzakje. Zat, zegt Heineken. Elke dag een glas, dan is de zak pas na drie weken leeg.

Introductieprijs Heineken BeerTender: 249 euro, later 279 euro. Een vaatje kost nu nog 8,99 euro, later 9,49 euro.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2004 10:14 u »
Ik vind de reacties wel héééél negatief. Ik was met pasen effe een weekje in NL en mijn vader had inmiddels zo'n beertender gekocht. Wat een fantastisch apparaat!!! Mijn vader is echt geen yup want hij is niet jong en ook niet urban, hij is gewoon een levensgenieter. Het bier is wel veel te duur maar dat is een kwestie van tijd neem ik aan.  Als ie hier in Spanje op de markt komt koop ik 'm meteen!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2004 10:49 u »
Hoi Bram,

Helaas is nu al bekend dat het bier na introductie nog wat duurder wordt, dus helaas... Mooi apparaat inderdaad. Echter voor ons brouwers is het wel goed te overwegen dat je voor dit geld ook zelf een tapinstallatie bij elkaar hebt (ik was rond E65 klaar, excl koolzuur), waar ook 10l vaatjes van Heineken op passen, die je wel zelf kunt vullen.

Blijft over dat het gewoon een mooie vondst van Heineken is, die zijn weg wel weet te vinden naar de consument. Voor de mooiheid zou ik ook best een willen hebben.

Herman

Offline Bram

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 12-04-2004 12:07 u »
Hi Herman,

Ik begrijp dat Heineken de prijs graag nog wat omhoog gooit, maar ik hoop toch ook op concurrentie van andere brouwers. Het gerucht gaat dat er Hertog Jan bier in dezelfde vaatjes op de markt gaat komen en wie weet volgen er meer. Ennuhh hoe heb jij zo'n tapinstalatie gemaakt?????

gr.b

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 12-04-2004 17:04 u »
Zou kunnen dat andere inderdaad ook verpakkingen gaan maken, maar dan eerder omdat ze er meer winst in zien ben ik bang, de prijs zal wel niet erg onder druk komen ben ik bang.

We raken off topic (eigen schuld): een manometer met 2 heinekenkoppelingen met alle slangen en aansluitstukken voor 50 euro op marktplaats, een RVS koelspiraal voor 10 euro en een tapkraan voor nog geen 5. Een 10l heinekenvat komt je op 15 euro statiegeld. Voordeel is dat als ik een feestje heb, meteen grotere fusten aan kan sluiten. Ik zoek t.z.t. nog wel een goede koeler. Nu moet ik de spiraal in koud water hangen o.i.d.

Herman

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
« Reactie #16 Gepost op: 11-05-2004 13:53 u »
Exuses voor het nog meer off topic gaan, maar dit is maar 1 klein vraagje:

Op www.biertaphandel.nl kan je tappen kopen.. maar wat schets mijn verbasing.. een zo'n zielig kraantje kost daar dan 100 euro.. terwijl ik dat hier bij een bedrijf dat apparatuur opkoopt bij faillisement o.i.d. voor het dubbele een hele tap heb.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 11-05-2004 17:14 u »
Wat is de vraag?

Cynik

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 11-05-2004 23:15 u »
maarre ik vraag me dan af hoe zit het met de koolzuur  die moet dus opgelost in het bier blijven zitten, ook tijdens het vullen?

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #19 Gepost op: 27-05-2004 20:25 u »
hoi mede brouwers.

vorige week twee vaatjes gevult met zomer feest bok, drie suiker klontjes voor de nagisting gekookt met water deze samen gevoegd met gelagert bier verse gist er bij een week op kamer temperatuur in de BEERTENDER en een mooi bier.

Heineken HARTELIJK DANK HIER VOOR.

[ kost wat maar dan heb je ook wat. ]

groet Arend

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 27-05-2004 20:38 u »
Hoi Arend,

Ik ben benieuwd hoe je die 4l vaatjes gevuld hebt. Zit er een vulopening in de plastic zak?

Herman

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #21 Gepost op: 27-05-2004 20:52 u »
Hoi Arend,

Als dit waar is is dit zeer goed nieuws. :hoera: Tot nu toe was ik er van overtuigd dat het niet mogelijk zou zijn een beertendervat te vullen. Heb er vanavond nog uitgebreid met de slijter over staan praten. Wil je gedetailleerd uitleggen hoe je het hebt gedaan, ik ben zeer geïnteresseerd.

Groeten,

Henk :proost2:

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-05-2004 20:55 u »
hoi Herman.

ik heb dit met een hevel filtergedaan, eerst heb ik de sluiting naar beneden gedrukt en er een roest vast haakje tussen geklemt, mijn hevel filter er op aan gesloten [inmiddels wel met desinfectie aangezogen] en in vrijeval gevult. met de BEERTENDER er uit getapt en het vullen van bier idem als met het desinfecteren.

je hoeft de zak niet los te draaien de lucht ontsnapt via de  openingen naast het vul gedeelte.

groet Arend

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-05-2004 20:59 u »
Herman.

wel eerst het groene tap gedeelte verwijderen [voorzichtig] met een schroevendraaier de voorste twee lipjes naar vooren halen dan het groene tap gedeelte op lichten dan komt de vul opening vrij.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-05-2004 21:01 u »
hoi Henk.

hopenlijk ben je op je wenken bediend.

groet Arend.