Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouw je met een Braumeister of Grainfather een beter bier?

Gestart door Jacques, 19-09-2016 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: ceasar op 13-10-2016  10:28 uNet overgegaan zijnde van "potten en pannen" naar een Braumeister 20L kan ik wel zeggen dat met een Braumeister de controle op het proces groter is. Er zijn er minder temperatuur schommelingen wat dan toch een beter resultaat levert.  Met de reguliere pan en je fornuis kun je de temperatuur niet erg stabiel houden, met af en toe een piekje in je temperatuur. Valt dit "kwaliteit" verschil te proeven, dat durf ik niet te zeggen.

Nee dat verschil proef je niet. Maischen is veel minder belangrijk voor de smaak van je bier dan vaak gedacht wordt.

Jacques

Citaat van: MarinusHolkema op 13-10-2016  10:22 uJarenlang met veel liefde ambachtelijk met potten en pannen in de weer geweest. Nu heb ik een grainfather en dan zou de liefde ineens voorbij zijn?

Hetzelfde geldt voor mij. Ik ben nog steeds een gepassioneerde hobbybrouwer die ambachtelijke bieren brouwt. Het ambacht zit hem niet in het roeren in een pan terwijl je de temperatuur en tijd in de gaten houdt. Dat is overigens goed te regelen met met thermometers die voorzien zijn van alarm en timers.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 13-10-2016  16:11 uZelf heb ik ook enige mate van automatisering toegepast op mijn installatie maar om nu te zeggen dat ik zoveel tijd bespaar, nou nee. Het grootste voordeel voor mij is gecontroleerd maischen. Geeft meer rust omdat de temperatuur gewoon altijd goed is. Omdat je niet constant met de temperatuur bezig hoeft te zijn, heb je meer tijd om zaken klaar te zetten voor de volgende stap. Afhankelijk van de duur van het koken zit ik ook op een 5 รก 6 uur voordat alles weer gepoetst opgeborgen is en de vergistingskast is gevuld met een vergistingsvat met 15-20 liter wort. Ik denk dat de meeste tijdswinst is te behalen met slim spoelen en daar bedoel ik mee dat je de kookketel alvast aan het verwarmen bent als je nog aan het spoelen bent. Maar dat is niet voor iedere opstelling/situatie mogelijk.

Een geautomatiseerd systeem is inderdaad wat relaxter brouwer. Je hoeft je inderdaad minder druk te maken of de temperatuur en maischtijd. Ondertussen kun je wat anders doen. Bij mij is dat dingen klaarzetten, lunchen, spullen opruimen en een beetje poetsen.

Overigens kan bij een gewone pan met een hevelfilter of filterkuip ook het wort opgewarmd worden ten behoeve van het koken als je een aparte pan met brander of een elektrische waterkoker met een grote capaciteit aanschaft.

GeBaxke

Een jaar geleden heb ik een 20 liter Speidel Braumeister gekocht. Die gaat de deur niet meer uit. Het bier wat eruit voort komt is prima. Super eenvoudig te bedienen en makkelijk schoon te maken. Een paar bierkes uit de Speidel hebben goede punten gehaald op het ONK.

Maar toch...
De pan met gasbrander (BIAB) blijft mijn favoriete manier van brouwen.
Het is een wat "ambachtelijkere" manier van brouwen vind ik. Af en toe een keer roeren in de pot, zelf wat beter moeten controleren qua temperatuur.
Dit jaar met de BIAB methode de tweede prijs bij het ONK in de kloon klasse gehaald met een Saison, maar dat even terzijde.

Met de Braumeister lig ik meer op de bank, met de BIAB manier ben ik bijna heel de dag in de buitenkeuken aan het hobbyen.

Iemand zei tegen me met die Speidel Braumeister dat is geen brouwen meer; Fout, het is wel degelijk brouwen maar technologisch gewoon een stap verder. Denk je dat ze bij de Bavaria nog in de ketel staan te roeren met een roerstok? En vaak is meer vooruitgang in technologie, meer gemak voor de gebruiker.

De Braumeister is geweldig als het aankomt op 's avonds ff vlug een bierke brouwen. Als het om 16 uur in mijn bol slaat om een recept te proberen is dat met een Braumeister toch allemaal net wat makkelijker dan met de pan en gasbrander. Dan kan ik om 23 uur toch mijn bed inkruipen. Terwijl ik ondertussen nog ff op het forum zit, expeditie Robinson heb gezien en de BBQ nog even aangevlamd heb.  :D

Maar brouw je beter bier met een Braumeister? Nee is mijn menging.

tdp

Ben van semi-automatisch/mechanisch weer terug gegaan een pan icm BIAB. Voor mij brouwt dit uitermate relaxed. Wanneer de maisch op temperatuur is, plaats ik het deksel op de pan en de isolatiemantel schuif ik over de pan. Dit houdt het gemiddeld wel een uur op temperatuur (zakt max 2 graden). Binnenpan (RVS moutkorf) takel ik eruit, kan direct verwarmen richting koken. Dit is onafhankelijk of ik wel of niet spoel. Roeren doe ik amper. Heb wel soms een half uurtje lekker in de zon liggen tukken tijdens een maischstap :)

Vind een Braumeister/Grainfather absoluut een gaaf systeem, maar zou dan eerder voor een volautomatische HERMS gaan, als is het maar om de looks  8)

Hay

Ik brouw ook lekker relaxt met mijn manier van maischen in mijn koelbox, echt leuk vind ik dat.
Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst toch een keer een Grainfather aanschaf of een Beerbrewer waar dit topic eigenlijk over ging.

Jacques

Citaat van: Hay op 14-10-2016  16:17 uMaar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst toch een keer een Grainfather aanschaf of een Beerbrewer waar dit topic eigenlijk over ging.

Dit is een afgesplitst topic dat niet over de Beerbrewer gaat. Het is juist afgesplitst om de discussie breder te maken.

Hay

Klopt, ik bedoel het topic waar het van afgesplitst was sorry ff in de war.

Vergelijkbare Topics (7)

33330

Reacties: 38
Gelezen: 9244

24081

Reacties: 6
Gelezen: 2823

8670

Reacties: 5
Gelezen: 2633

27483

Reacties: 55
Gelezen: 20855

15654

Reacties: 34
Gelezen: 9013

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.