Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koperen dompelkoeler stevig met vernikkeld messing?

Gestart door Booz, 12-06-2008 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Booz

Voor mijn eerste brouwsel ga ik een dompelkoeler gebruiken. 
Het is trouwens een best gezoek en gepuzzel om van 8mm koper naar 1/2" schroefdraad te komen. Maar het is dus gelukt, net LegoR.

Nadat ik de koeler gevormd had, bleef dit super slap. Nét een veer  :P
Om het een en ander te verstevigen probeerde ik het geheel te knopen met telefoondraad. Lekker dun. Helaas te dun, want het breekt al voor je het hebt aangetrokken.
Hierna met 1mm2 lopen hannessen. Tot mijn oog op een stuk aardstrip viel, van vernikkeld messing. De gegalvaniseerde schroeven vervangen door RVS. Nu is het een aardig stevig geheel, zie foto.

Op het forum lees ik dat er wel vernikkelde kranen worden gebruikt, maar niet dat er vernikkelde messingonderdelen (ook kaal messing) in het wort worden toegepast (meekoken).

Wat is jullie idee hiervan?
Zal het gebruik van een koeler als deze nadelige gevolgen hebben voor de smaak, of kan het problemen geven met de reiniging (pasteuriseren in het wort)?

Groet,
Edwin

Hopmans

Ik kan geen antwoord op je vraag geven, maar ik moet even kwijt dat je koeler er fantastisch uitziet.  :duimop:
Netjes gedaan man.

Messing kan sowieso geen kwaad, maar nikkel...  :weetniet:

:degroeten:

Booz

Met dank aan CampingGas voor de vorm.

In het gekste geval zou ik de strip langs een schuurmachine kunnen halen om het van zijn nikkellaag te ontdoen, als we toch bezig zijn...

Albertus

CiteerOp het forum lees ik dat er wel vernikkelde kranen worden gebruikt, maar niet dat er vernikkelde messingonderdelen (ook kaal messing) in het wort worden toegepast (meekoken).

Vernikkelde kranen zijn ook van messing. Vaak is (een deel van) de binnenkant niet vernikkeld.

Bert

Hopmans

Zo ik weet kan nikkel geen kwaad (het komt zelfs voor in voedsel),
maar sommige mensen hebben wel last van nikkel-alergie.

http://www.fonteine.com/nikkel_allergie.html

:degroeten:

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 12-06-2008  12:21 uZo ik weet kan nikkel geen kwaad (het komt zelfs voor in voedsel),
Dat zegt niets, het gaat om de dosis.

RobinB

De genoemde Nikkel-allergie betreft doorgaans een contact allergie, dus metaal tegen de huid gedrukt -> reactie (rood, blaasjes ed).
In hoeverre nikkel oplost in wort weet ik niet, maar kan me wel voorstellen dat inname van aanzienlijke hoeveelheden hierdoor niet bevordelijk is! ;)

Harold

Ik heb contact gehad met de voedsel- en warenautoriteit over het gebruik van een Ni-koeler; deze waren daar niet enthousiast over en wezen me op het risico van schadeclaims. Een verbod spraken ze niet uit.

Booz

Heh! Nou, ik haal schraap dat nikkel er wel af.
[perfectionistmodus] ze zitten toch nog niet excact evenredig verdeeld [/perfectionistmodus].

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.