Professionele graanpletter van de boerderij of dubbele walsenschrootmolen?

Gestart door toon van den broek, 27-01-2008 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

toon van den broek

Hallo brouwers,

Graag zou ik jullie advies betreffende de schrootmolen die ik nodig ga hebben.
Ik kan via via voor ong. € 250,-- een prof. graanpletter kopen met een 3,5 kW electomotor. Kan iemand mij vertellen of hier goede resultaten mee te krijgen zijn bij het (grof) schroten van mout? Ik kan ook een verstelbaar 2 walsenmolentje kopen (of zelf maken). Heeft iemand al eens met zo'n pletter gewerkt? En zijn deze molens goed af te stellen of gaat het er zo vlot door dat er veel hele korrels in blijven zitten?
Ben benieuwd, groeten Toon van den Broek.

Edgar

Haverpletters (met die zoekterm vind je wel het één en ander over dit onderwerp) of graanpletters worden wel gebruikt, en met goed succes heb ik vernomen. De dikke rollen zijn een voordeel naar het schijnt. Zeker als ze verstelbaar zijn zal het wel werken. Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is als er vrij diepe groeven in de walsen zitten die misschien een ongelijk resultaat kunnen geven.

Kan je 'm niet een keer testen?

Hier wordt er over gesproken:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4767.0.html

Komt 'ie uit Venlo?

Adrie

Wij (De Vier Broeders) gebruiken al een paar jaar met groot plezier en succes een Horsefriend graanpletter. Werkt perfect! Het schroten gaat snel, de afstand tussen de walsen is verstelbaar en het geschrote mout ziet er perfect uit. We hebben ook nooit last van een verstopt filterbed. Kortom: ik stem voor.

Eduard

Bij de mikrobrouwer alhier hebben we een vrij grote walsenmolen. Qua kwaliteit kan ik er niet veel over zeggen (de haverpletter) maar wel dat het fijn is om snel veel mout te kunnen pletten. Hoeveel bier per keer denk je te brouwen, Toon?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.