Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Therminator koeler

Gestart door BuBS, 15-05-2007 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een therminator, een Amerikaans platenkoelertje.

Na jaren te hebben gezocht en na velen soorten koeler te hebben gebruikt, heb ik nu een echt goede koeler.
Voorheen koelde mijn oude koeler het bier in 45 min terug naar 18°C. De Therminator koelt in 15 min, 30 liter naar 18 graden. Ben benieuwd of ik ook enige smaak verschillen ga proeven.

Oja, ik heb vandaag weer een porter gebrouwen, deze keer met de White Labs WLP 002 (ESB)

Gr Kees

oranjeboombiertje

Dat is zeker een mooie koeler. Ik ben erg nieuwsgierig of je verschillen gaat proeven.

:degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: BuBS op 15-05-2007  15:22 uOja, ik vandaag weer een porter gebrouwen, deze keer met de White Labs WLP 002 (ESB)

Je eerste hectoliters ?  ::)

BuBS

Nee, Oscar.
Ik denk dat ze nog niet klaar zijn voor een Porter. Dus gewoon thuis gebrouwen, 30 L hmmmmmmmmmmmmmmm.

Gr Kees

Harold

Mooie koeler; 11-12 kW koelend vermogen.

Harold

EBC

Nou Kees, ik geloof dat hij werkt... En volgende keer een ondergister maken en koelen naar 13 ºC, geen probleem!

Toen ik de mijne voor de eerste keer gebruikte, kon ik niet stoppen met glimlachen. Therminator go, go, go!

Ik vind dat mijn bieren er helderder en zuiverder door geworden zijn, zoals ik al diverse malen op het forum heb aangegeven. Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart. 

Gerb

Hoe kom je eraan en wat heb je ervoor betaald?

Edgar

Citaat van: Harold op 15-05-2007  16:58 uMooie koeler; 11-12 kW koelend vermogen.

Ik heb geen zin om het nog eens uit te rekenen, maar in een eerder topic kwamen we op een (maximaal onder normale omstandigheden haalbaar) vermogen van iets van 40 kW. De fabrikant gaf dat per email ook op dacht ik.

BuBS

Volgens mij heeft ie een koelvermogen van +/- 40 kw, ik heb wel eens een warmtewisselaar uit een cv ketel gebruikt en deze koelde met veel moeite en veel geduld naar een graad of 22. Deze had 12 platen volgens mij.
Ik heb er € 140 voor betaald, een hoop geld. Maar als je ziet hoe snel hij terug koelt, ben je het geld gauw vergeten.

Gr Kees

Harold

30 l bier afkoelen van 100 C naar 18 C gedurende 15 minuten, dit is een koelend vermogen van 30*4180*(100-18)/(15*60) = 11,4 kW

Edgar

Citaat van: Harold op 16-05-2007  13:01 u30 l bier afkoelen van 100 C naar 18 C gedurende 15 minuten, dit is een koelend vermogen van 30*4180*(100-18)/(15*60) = 11,4 kW

Dat is vermoedelijk niet het maximaal vermogen. Ook af te leiden uit de nogal lage eindtemperatuur van het bier, waarschijnlijk relatief dicht bij de temperatuur van het koelwater.

EBC

Een post voor de statistieken...

Ik gebruikte de Therminator altijd op zwaartekracht.
Nu brouw ik iets professioneler en gebruik een Iwaki MD30RZ pomp voor het wort. De waterkraan staat vol open. Dit resulteert in volledig turbulente stroming aan twee zijden.
De worttemperatuur wordt geregeld door de persleiding te knijpen.

De Therminator koelde gisteren 137 liter wort in ±25 minuten naar 20 ºC en gebruikte 270 liter koelwater.
Vandaag ging er 136 liter wort door in ±22 minuten naar 21 ºC met 245 liter koelwater. 

Het is winter... het leidingwater is relatief koud. In de zomermaanden zal het minder zijn.

Al met al een verbluffend resultaat.

Oscar

Vang je het koelwater nog op voor hergebruik?  :brouwen:  (ook aan het milieu denken)

William

Mmm, maar ongeveer 2 liter water op 1 liter wort, dat haal ik niet.

Ik neem aan dat je eergisteren op zwaartekracht hebt gekoeld en vandaag met de pomp met volledige turbulentie. Eerlijk gezegd vind ik het verschil dan nog niet zo groot. Maar ja, de Therminator is natuurlijk al een superding :) .

EBC

Citaat van: William op 14-01-2014  19:33 uMmm, maar ongeveer 2 liter water op 1 liter wort, dat haal ik niet.

Ik neem aan dat je eergisteren op zwaartekracht hebt gekoeld en vandaag met de pomp met volledige turbulentie. Eerlijk gezegd vind ik het verschil dan nog niet zo groot. Maar ja, de Therminator is natuurlijk al een superding :) .

Neenee beide met pomp.

Met zwaartekracht was het ca 60 liter in 25 minuten. Maar ik denk wel met 4x die hoeveelheid water. Ik heb dat nooit gemeten.

EBC

Citaat van: Oscar op 14-01-2014  19:32 uVang je het koelwater nog op voor hergebruik?  :brouwen:  (ook aan het milieu denken)

Ja, daarom weet ik precies hoeveel water het was... vandaag gebrouwen met het koelwater van gisteren.
Het koelwater van vandaag doet dienst als verwarming van de brouwerij, kwestie van laten afkoelen en zo tenminste de warmte te hergebruiken, en later als schoonmaakwater.

Vergelijkbare Topics (7)

13346

Gestart door VEMP

Reacties: 16
Gelezen: 4890

30889

Reacties: 13
Gelezen: 4534

24974

Reacties: 9
Gelezen: 3974

21377

Reacties: 2
Gelezen: 1958

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.