Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weckketel met temperatuur en tijdsklok

Gestart door Sjaak, 16-10-2006 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een elektrische weckketel om bier mee te maken?
Ben voornemens deze aan te schaffen , mijn oog is gevallen op een RVS met temepartuurs en tijdsklok
Type Wat 25 RVS

thanks
sjaak

Arjan

Ik gebruik de 2kW Weck ketel (emaille).

Dat werkt goed (tot 20 liter). Om het wort aan de kook de brengen kost even tijd, maar verder ben ik tevreden.

Sjaak

Ik ben van plan om het koken te blijven doen op de grote gasbrander, zodat je zo op de 100 graden zit.

En 20 liter is toch een leuke hoeveelheid , zodat je steeds om de paar weken een nieuw brouwsel kan maken.

Johannes

De boel op temparatuur houden is sowieso wat oefenen. Hiervoor zou ik niet meteen overgaan op de aanschaf van een weckketel. Als ik de ervaringen daarvan lees is het doorgaans lastiger om daarmee een juiste temperatuur te bereiken. Een degelijke roerstok en isolatie van je maischketel bereik je veel meer mee, en dat is een oplossing die hooguit 2 tientjes kost.

Arjan

Ik heb niet zoveel problemen met het op temperatuur houden. Je moet alleen onthouden dat je ca 0,3 graden stijging krijgt nadat je het ding hebt uitgezet. Je moet dus ook nog even blijven roeren.

Sjaak

Knap dat je het lukt Arjan, je roert je zeker helemaal suf, of ik deed het gewoon te langzaam.
Ik vraag me dan ook af waarom ze een deksel erbij leveren, want die kan je er nooit opdoen, behalve als je met deze ketel ook de boel gaat koken.

Arjan

Ik kook ook in dezelfde ketel (bij mij is een brouwdag echt een brouwdag :).

Drents Hopbier

Citaat van: sjaak op 16-10-2006  13:39 uKnap dat je het lukt Arjan, je roert je zeker helemaal suf, of ik deed het gewoon te langzaam.
Ik vraag me dan ook af waarom ze een deksel erbij leveren, want die kan je er nooit opdoen, behalve als je met deze ketel ook de boel gaat koken.
Bij koken (althans van het wort) hoort er (de grootste tijd) geen deksel op de pan.

Hopbier

Sjaak

Arjan, hoe zeef jij dan, want ik heb een tweede pan nodig om het gezeefde erin te doen.
Dus met deze ga ik dan koken en de hop erbij doen.
En ik ben het met je eens een biertje maken is een dag werk, zeker met al dat schoonmaken, hoe doe jij het met de flessen schoonmaken?

Kook jij deze ook in de pan uit of gewoon met warm water met sulfiet en dan schudden en naspoelen met gewoon water? :bijdrage_forum:

thibolleke

Citaat van: Drents Hopbier op 16-10-2006  14:23 uBij koken (althans van het wort) hoort er (de grootste tijd) geen deksel op de pan.

Hopbier

De grootste tijd?Wanneer kook je dan wel met deksel erop?
Je zet er toch geen deksel op wanneer je genoeg wort hebt verdamd?

Thibolleke

thibolleke

@sjaak,

Ik kook mijn flesjes niet steriel.Dat vind ik echt heel onhandig.(gewoon wat probleemen mee gehad)
warm water + chemi pro = cleane flesjes,handig en snel.

Johannes

Heren,

Discussie over flessen schoonmaken svp voeren in een van de vele bestaande topics over dit onderwerp.

:degroeten:

Johannes

Jay

Citaat van: sjaak op 16-10-2006  14:29 uarjan hoe zeef jij dan, want ik heb een tweede pan nodig om het gezeefde erin te doen.
Dus met deze ga ik dan koken en de hop erbij doen.
En ik ben het met je eens een biertje maken is een dag werk, zeker met al dat schoonmaken, hoe doe jij het met de flessen schoonmaken?
kook jij deze ook in de pan uit of gewoon met warm water met sulfiet en dan schudden en naspoelen met gewoon water? :bijdrage_forum:
Ik gebruik ook slechts een weck ketel (de WAT24 RVS). Met goed roeren en goed opletten vind ik maischen geen enkel probleem. Het klopt dat het in het begin niet altijd even eenvoudig is de temperatuur onder controle te krijgen, maar je wordt daar vanzelf wel handig in.
Na het maischen, hevel ik alles naar een 30l plastic emmer, die ik provisorisch een beetje geisoleerd heb met een slaapzak eromheen. Zo gauw alle wort in de emmer zit, spoel ik de lege weck-ketel schoon. Dan voeg ik de niet superdrastisch afgekoelde wort in de weck-ketel, die nu tot kook-ketel geworden is.
Op deze manier duurt alles een beetje langer, maar het iets langer opwarmen geeft je gewoon ook wat meer tijd om de kook-periode voor te bereiden, nog wat dingen na te rekenen, alvast wat schoon te maken etc.

Een andere vraag is natuurlijk of je niet een 2e kookketel wilt hebben voor het spoelen. Daar gebruik ik nu een aantal 10l pannen voor die ik als een gek heet te stoken zit om maar op tijd genoeg spoelwater te hebben. Kijk, da's nou echt niet handig.

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 16-10-2006  14:37 uDe grootste tijd?Wanneer kook je dan wel met deksel erop?
Je zet er toch geen deksel op wanneer je genoeg wort hebt verdamd?
Je hebt gelijk, ik gebruik het deksel alleen bij opwarmen, zodat dat wat sneller gaat. Maar temperen zou bij mij wel kunnen, ik verdamp ca. 20 % per uur.

Hopbier

MO

Sjaak

hoi Jay,

Lees ik het goed, doe jij alles inclusief de gerstbrui in de plastic emmer van 30 liter? hoe spoel jij dan.
Want het spoelwater heb je klaar staan in 10 literkannen.

Jay

Nee, ik spoel in de weckketel, terwijl ik langzaam hevel met een hevelfilter.

Arjan

Hoi Sjaak,

Ik doe het ongeveer hetzelfde als Jay. Na het maischen doe ik alles echter in een koelbox. Een tweede pan zou ik ook prefereren voor mijn warm water (ik moet nu, in de keuken (terwijl ik brouw in de schuur), op het gasfornuis alle grote pannen die we hebben met water verwarmen).

Sjaak

Ik heb gisteren een weckketel besteld en ik wil het volgende gaan doen.:
eerst met de elektrische weckketel het maischschema volgen en dan met een hevelfilter naar een grote pan die op de grote gasbrander staat om daar te gaan koken, volgens mij scheelt dit een hoop tijd en hoe ik niet een pan in een isolatie deken in te pakken , maar kan meteen de hop erbij doen.
Ik laat jullie het weten of dit systeem gaat werken.
groeten
sjaak

Jay

Dit lijkt me een prima plan om tijd te besparen.
Waar zit je spoelwater volgens deze opzet in?

Sjaak

Ik doe het spoelwater apart in een andere grote pan, gelukkig heb ik de beschikking over nog een elektrisch fornuis, waar ik dit water kan verwarmen en klaar heb op het moment dat ik het wort ga filteren.

Ja ik heb dus drie grote pannen.
Twee buiten in gebruik, als het mooi weer is en anders in de schuur, en het spoelwater binnen in de gewone keuken.
Mijn vriendin wordt al een beetje van, waar laat je dat allemaal.

Maar goed tot nu toe heb ik het nog kunnen stouwen in de schuur, maar als de elektrische ketel erbij komt, moet ik even overleggen...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.