Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weckketel met temperatuur en tijdsklok

Gestart door Sjaak, 16-10-2006 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een elektrische weckketel om bier mee te maken?
Ben voornemens deze aan te schaffen , mijn oog is gevallen op een RVS met temepartuurs en tijdsklok
Type Wat 25 RVS

thanks
sjaak

Arjan

Ik gebruik de 2kW Weck ketel (emaille).

Dat werkt goed (tot 20 liter). Om het wort aan de kook de brengen kost even tijd, maar verder ben ik tevreden.

Sjaak

Ik ben van plan om het koken te blijven doen op de grote gasbrander, zodat je zo op de 100 graden zit.

En 20 liter is toch een leuke hoeveelheid , zodat je steeds om de paar weken een nieuw brouwsel kan maken.

Johannes

De boel op temparatuur houden is sowieso wat oefenen. Hiervoor zou ik niet meteen overgaan op de aanschaf van een weckketel. Als ik de ervaringen daarvan lees is het doorgaans lastiger om daarmee een juiste temperatuur te bereiken. Een degelijke roerstok en isolatie van je maischketel bereik je veel meer mee, en dat is een oplossing die hooguit 2 tientjes kost.

Arjan

Ik heb niet zoveel problemen met het op temperatuur houden. Je moet alleen onthouden dat je ca 0,3 graden stijging krijgt nadat je het ding hebt uitgezet. Je moet dus ook nog even blijven roeren.

Sjaak

Knap dat je het lukt Arjan, je roert je zeker helemaal suf, of ik deed het gewoon te langzaam.
Ik vraag me dan ook af waarom ze een deksel erbij leveren, want die kan je er nooit opdoen, behalve als je met deze ketel ook de boel gaat koken.

Arjan

Ik kook ook in dezelfde ketel (bij mij is een brouwdag echt een brouwdag :).

Drents Hopbier

Citaat van: sjaak op 16-10-2006  13:39 uKnap dat je het lukt Arjan, je roert je zeker helemaal suf, of ik deed het gewoon te langzaam.