Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welk systeem te gebruiken voor brouwsels van 10 liter?

Gestart door HS65, 21-05-2022 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Voor mij te compleet, want ik heb alleen een ketel nodig.
Gezien de prijs slaat de twijfel wel toe. Morgen ga ik eerst eens 10l met mijn brew monk brouwen. Eens kijken of dat zonder problemen gaat.
Ik zou van de kenners wel graag willen weten wat het voordeel van een braumeister t.o.v. een brew monk (of een van de andere  label merken) is. Zelf probeer ik er wel zicht op te krijgen door te lezen en te kijken (youtube), maar wat is jullie mening?

Eigenlijk zou deze vraag naar een ander topic moeten. Kan een moderator dit doen?

Bram86

Citaat van: HS65 op 21-05-2022  13:02 uVoor mij te compleet, want ik heb alleen een ketel nodig.
Gezien de prijs slaat de twijfel wel toe. Morgen ga ik eerst eens 10l met mijn brew monk brouwen. Eens kijken of dat zonder problemen gaat.
Ik zou van de kenners wel graag willen weten wat het voordeel van een braumeister t.o.v. een brew monk (of een van de andere  label merken) is. Zelf probeer ik er wel zicht op te krijgen door te lezen en te kijken (youtube), maar wat is jullie mening?

Eigenlijk zou deze vraag naar een ander topic moeten. Kan een moderator dit doen?

Een brew monk heeft 7 liter dode ruimte onder de moutkorf. Dan wordt 10L echt een uitdaging.

CeesM

Voor 10 liter kan je het best voor zoiets gaan.

Wordt dan wel brew in a bag.

Hopfenfox

Mijn Hopfengott 15L maakt 10-11 liter. Maar volgens mij die kleine variant niet meer te koop?

oneman

Citaat van: CeesM op 21-05-2022  16:28 uVoor 10 liter kan je het best voor zoiets gaan.

Wordt dan wel brew in a bag.
Als je aan een wijnkoker aanpak denkt, dan kies je beter voor een Klarstein Füllhorn. Is zeker niet ideaal of zo, maar die kan tenminste stevig koken en je krijgt er een filterbodem bij. Ik brouw daarin brouwsels van 10 tot 20 liter, al naar behoefte. De dode ruimte is zeer beperkt (2 liter schat ik) dus kleine brouwsels zijn geen probleem.

oneman

bierfan

Ik brouw tegenwoordig ook rond de 10 liter.
2 pannen van 17 liter, inductieplaatje en een hevelfilter.
Lekker compact.

Wil je het nog makkelijker neem je een koelbox met filter en 1 pan met inductieplaatje.

Braumeister heb ik ook gehad, maar eigenlijk is dit net zo makkelijk.

seed7

Citaat van: bierfan op 21-05-2022  22:11 u2 pannen van 17 liter

Exact. Gewoon in pannen. Zelf gebruik ik weckketels. Een elektrische voor het maischen, een op gas voor het koken en een spoelwaterpan van 10l voor het spoelwater op het gas.

Als alternatief kan ik nog een 'thermoport' inzetten voor het maischen.

ingo

hansHalberstadt

Zolang er nog steeds geen echt goed 1 pans systeem is zou ik ook kiezen voor een traditioneel 2 pans systeem met goed hevelfilter.
onder een goed 1 pans systeem versta ik:
1) geen loze ruimtes tussen beslagkuip en buiten wand en bodem met pompen tussen beslag en verwarming waardoor de zaak snel aanbrandt
2) roerwerk vlak boven de bodem ipv pomp om aanbranden te voorkomen en betere temperatuurverdeling
3) Doordat je geen pomp hebt maar roerwerk kun je dan het bodemfilter naadloos aan laten sluiten met de bodem voor goede warmte overdracht in combinatie met roerwerk.
4) Een goede manier om efficient te filteren. (via takel met regelbare spankracht: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=585659)

Maar zoiets bestaat dus nog niet.

Broewerke

Het ultieme brouwen blijft voor mij met vrienden en roeren in potten en pannen. daarnaast gebruik ik sinds kort een braumeister. Nou, elk systeem heeft voor en nadelen maar de BM heeft toch veruit de meeste voordelen. Ik takel de korf met een fietstakel omhoog en de BM staat op een verrijdbaar onderstel en een rekje met verstelbare poten van keukenkastjes.gemakkelijk met waterpas zetten. Flexibel in hoeveelheid en zwaarte bier dmv gedeelte wort loeiheet in champagneflessen vacuüm bewaren.

HS65

Het is een 2e hands Braumeister 20l met als extra een 10l moutpijp geworden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.