Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het belang van het schroten

Gestart door Oscar, 01-03-2022 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Dat je schrootsel van je mout belangrijk is, weet hopenlijk iedereen. Deze post is ter lering en vermaak.

Voorheen schrootte ik met een Maltmill, prima walsenmolen, maar ik kon deze niet (meer) verstellen en mijn versuikering verliep altijd moeizaam en mijn rendement was altijd relatief laag (±75%). Dus een ander moutmolen aangeschaft.

Schrootmolen.jpg

Ik moet deze nog op de juiste maat instellen, maar afgelopen zondag voor het eerst gebruikt. Het Schrootsel was nog veel te fijn.. het filteren ging gelukkig nog wel net goed... Resultaat : Brouwzaal rendement van 92%

Dus zeker wel een verbetering.. Nu nog iets grover instellen tot een brouwzaal rendement van ± 85% dan vind ik het wel prima... 

brouwerwaldonk

Ik schroot mijn mout met een zelfgemaakte walsenmolen. De assen hebben een doormeter van 90mm en een lengte van 150mm. Ze draaien 60 t/m en worden aangedreven door een motor van 1 pk over een reductiekast met tandwielen.

Voor elk brouwsel neem ik 10kg mout en het shroten duurt 2 minuten

Oscar

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-03-2022  11:34 uIk schroot mijn mout met een zelfgemaakte walsenmolen. De assen hebben een doormeter van 90mm en een lengte van 150mm. Ze draaien 60 t/m en worden aangedreven door een motor van 1 pk over een reductiekast met tandwielen.

En wat is je brouwzaal rendement ?

brouwerwaldonk

Uit die 10kg mout en 65L water bekom ik 43 à 44L bier van 7vol%. Het brouwzaalrendement is 70%.
Maischen doe ik in een ketel met heel goed roersysteem die het beslag beweegt in het midden naar beneden en aan de zijkanten terug naar boven en daar dan weer naar het midden. Filteren en spoelen die ik met een zelfgemaakte spiraalvormige inox hevelfilter op maat gemaakt van mijn maischketel.  Hiermee haal ik het maximum aan suikers uit mijn bostel.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.