Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voor in de toekomst een herms installatie maken

Gestart door Arjan van Dooren, 29-01-2021 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjan van Dooren

Wie kan er mij iets vertellen over het volume brouwketels van een herms installatie.

Een te grote pan, moutbed te laag?
Nadelig met spoelen e.d?

Mijn opstelling die ik, in de toekomst zou willen maken:

Htl: 50 l (al ik bezit)
Mtl: 100 l (al in bezit)
Boil: 70 l

Zou dit gaan?

tdp

Vaak zijn de volumes hetzelfde, of de HLT is kleiner. Wanneer je deze opstelling gebruikt zou je dus prima kunnen brouwen lijkt me.
Je moet wel even kijken inderdaad naar de hoogte van het moutbed, dat deze niet te laag is. Ik weet de verhoudingen niet uit mijn hoofd, maar je wilt niet een te dun moutbed.

Opaslof

Ik heb twee 40 l gamellen als HLT en MLT en de kookpan is 70l. De MLT gaat tot het randje vol; de kookketel is iets ruimer want daar laat ik een litertje of 50 wort in lopen. Geen overstromingen bij het koken.

Jaap W

CiteerMijn opstelling die ik, in de toekomst zou willen maken:
Zou dit gaan?

Ik zou de 70 ltr ketel gaan gebruiken om te maischen, de 50 ltr als heetwaterketel en de 100 ltr om te gaan koken, maar dat is persoonlijke voorkeur. :weetniet: Ik zelf heb een 70 ltr maischketel boven een 50 ltr heetwaterketel staan met daarnaast een 70 ltr kookketel. Ik maak zo rond de 36 tot 40 ltr per keer. Vergisten doe ik in een 54 ltr conisch RVS vat. Suc6  :biersmile: :proost: :nut:

Andert

Citaat van: Arjan van Dooren op 29-01-2021  21:21 uWie kan er mij iets vertellen over het volume brouwketels van een herms installatie.

Een te grote pan, moutbed te laag?
Nadelig met spoelen e.d?

Mijn opstelling die ik, in de toekomst zou willen maken:

Zou dit gaan?
Een prima combinatie, ook als je wat  zwaardere bieren wilt gaan brouwen. Ruimte in je mlt is altijd handig. Als je 70 liter voor een bk voldoende vindt zou ik het ook zo doen.

Hoogte van je moutbed is natuurlijk ook afhankelijk van de diameter van je pan, je brouwzaalrendement, hoeveelheid mout, kookvolume etc. Maar ik vermoed dat je hiermee wel goed zit (tis al snel hoog genoeg). Je komt hiermee vooral in het gedrang als je kleinere batches wilt brouwen in een te grote opstelling.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.