Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Easybrew-30 PLUS automatische brouwketel

Gestart door Nico1880, 08-12-2020 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Nico1880

Graag zouden we een elektrische brouwketel aanschaffen nu is er bij Braumarkt de Easybrew-30 PLUS automatische brouwketel, wat zijn jullie ervaringen ermee? Of welke ketels raden jullie aan?

André de Laat

Citaat van: Nico1880 op 08-12-2020  22:38 uGraag zouden we een elektrische brouwketel aanschaffen nu is er bij Braumarkt de Easybrew-30 PLUS automatische brouwketel, wat zijn jullie ervaringen ermee? Of welke ketels raden jullie aan?

Zelf nog nooit problemen daar gehad maar ik lees af en toe verhalen... De vorige keer lieten ze mensen 9 maanden of zo wachten voordat ze uitleverden. En toen klopte de levering nóg niet. Ik denk dat je er beter aan doet om 70 euro (of hoeveel duurder ze zijn) meer uit te geven en eenzelfde ketel met een andere naam te nemen: een Brew Monk. Kijk eens bij UniBrew, Brouwland of de Brouwstore. Dan kun je meteen aan de slag. En ook niet onbelangrijk: de garantie afhandeling. Nogmaals: op zich ben ik altijd netjes behandeld bij de Braumarkt, maar met deze pre-orders schijnt het dat ze er een zooitje van maken.

Zelf raad ik een Brewtools elektrische ketel aan  ;D ;D https://www.brouwstore.nl/brewtools-b80pro-brewing-system

Succes in ieder geval. Bezint eert ge begint!

André.

jacob b

Citaat van: Nico1880 op 08-12-2020  22:38 uGraag zouden we een elektrische brouwketel aanschaffen nu is er bij Braumarkt de Easybrew-30 PLUS automatische brouwketel, wat zijn jullie ervaringen ermee? Of welke ketels raden jullie aan?

Klopt van die pre-order waar André het over heeft.

Heb deze een tweetal weken geleden geannuleerd nadat ik reeds een half jaar gewacht had. Ze beloven telkens iets anders en vertellen je dat het niet lang meer gaat duren en dat is niet de eerste keer (zoek maar eens hier op het forum of op het Belgische forum, genoeg over te vinden).

Heb een Brew Monk bij Unibrew gekocht en daar reeds mijn eerste bier mee gebrouwen (staat nu in de gistkast, vandaag van de gistkoek afgehaald) is die paar tientjes meer echt wel waard!

kubock

Citaat van: André de Laat op 08-12-2020  23:45 uSucces in ieder geval. Bezint eert ge begint!!!

Mooie ketel hoor, maar die kost het vijfvoudige van een Easybrew. Leuk voor semi-professioneel gebruik, maar niet heel realistisch voor een hobbybrouwer.

@Nico: ben je beginner? Hoe brouw je nu? Heb je al in het megadraadje gekeken over de Easybrew 30? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.0.html Daar vind je een hoop gebruikerservaringen.

Ik was één van de gelukkigen die binnen een dag zijn Easybrew 30 had, maar leveringsproblemen bij Braumarkt is inderdaad wel een dingetje. Ik weet niet hoe het met vergelijkbare apparaten van andere brouwwinkels staat, maar ik heb begrepen dat de apparaten uit die prijsklasse onderling weinig verschillen. Wellicht even bij Brouwstore of Unibrew shoppen als de Easybrew 30 niet leverbaar blijkt.

In aanvulling op de megadraad die ik hierboven heb gelinkt een paar ervaringen waar je wellicht iets mee kan:

* Een Easybrew is geen automaat. Zo wordt hij wel eens omschreven. Het is een elektrische ketel met een timer en een temperatuurregeling, maar wanneer je hem aanzet, moet je hem goed in de gaten houden en regelmatig roeren. Het is geen senseo-apparaat.
* Bij het maischen heb je relatief veel water nodig. Er is best veel ruimte onderaan in de ketel. Ik heb regelmatig recepten waar de voorgestelde hoeveelheid maischwater aan de lage kant is.
* Het is buitengewoon lastig om erg zware bieren te brouwen. Met een grote moutstort is het lastig om aan het beoogde rendement te halen. Heeft te maken met de ruimte onderin de ketel en de manier waarop de moutkorf gemaakt is. Een deel van de oplossing is meer maischwater gebruiken, maar ook voor het spoelen heb je een aanzienlijke hoeveelheid water nodig, zodat je veel water moet laten verdampen om op je deelvolume uit te komen.
* Inhakend hierop: bij het spoelen van de bostel haal je de korf er in één keer uit. Dat heeft een negatieve impact op het rendement. Sommige gebruikers werken hierom met een katrol, waardoor de spoeling geleidelijker verloopt. Voor zwaardere bieren is dit een beperking. Alles met een ABV tot ongeveer 7,5% heeft daar niet zo'n last van.
* instellen van programma's heb ik (als ervaren programmeur) opgegeven. Dat is ongeveer zo pijnlijk als met blote voeten in de Lego springen terwijl je wordt gedwongen om Phil Collins te luisteren. Op repeat.

Succes met je keuze!

Hopfenfox

Citaat van: kubock op 09-12-2020  07:56 u* instellen van programma's heb ik (als ervaren programmeur) opgegeven. Dat is ongeveer zo pijnlijk als met blote voeten in de Lego springen terwijl je wordt gedwongen om Phil Collins te luisteren. Op repeat.

Alleen deze beeldende omschrijving is al voldoende om voor een andere te gaan  ;D Ik heb zelf een Hopfengott en ook daar is het instellen een drama. Standaard staat elke stap op 102 graden en 60 minuten dus korte stappen op een logische temperatuur vergen heel veel knopjes drukken. En als je per ongeluk een keer te kort ergens op drukt gaat ie niet aan de gang en moet je alle stappen opnieuw instellen. Against all odds.

Als alternatief voor de Easybrew is de Klarstein Mundschenk ook heel aardig geloof ik. Op Youtube veel over te vinden, en geregeld gunstig geprijsd.

KC

Als ik het allemaal eerder had geweten, de tekortkomingen, de latere aanpassingen dan had ik doorgespaard voor de Grainfather. Die laatste was echt fix afgeprijsd op black friday. Die paar honderd euro meer ben je zo vergeten, de ellende blijf je mee zitten.
Maar ja met wat aanpassingen is het nu leefbaar.
Succes met je keuze.

O ja nog wat: ik had die transparante pijp gekocht die tussen de kraan en de ketel kan om de liters te kunnen zien. Waardeloos. Bij het koken van een volle ketel spuit daar van boven kokende wort door de keuken. Heb nu de pijp besteld die op de pomp zit aangesloten. Die zit op de versie van onze zuiderburen ook.

Nico1880

Citaat van: kubock op 09-12-2020  07:56 uMooie ketel hoor, maar die kost het vijfvoudige van een Easybrew. Leuk voor semi-professioneel gebruik, maar niet heel realistisch voor een hobbybrouwer.

@Nico: ben je beginner? Hoe brouw je nu? Heb je al in het megadraadje gekeken over de Easybrew 30? https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.0.html Daar vind je een hoop gebruikerservaringen.

Ik was één van de gelukkigen die binnen een dag zijn Easybrew 30 had, maar leveringsproblemen bij Braumarkt is inderdaad wel een dingetje. Ik weet niet hoe het met vergelijkbare apparaten van andere brouwwinkels staat, maar ik heb begrepen dat de apparaten uit die prijsklasse onderling weinig verschillen. Wellicht even bij Brouwstore of Unibrew shoppen als de Easybrew 30 niet leverbaar blijkt.

In aanvulling op de megadraad die ik hierboven heb gelinkt een paar ervaringen waar je wellicht iets mee kan:

* Een Easybrew is geen automaat. Zo wordt hij wel eens omschreven. Het is een elektrische ketel met een timer en een temperatuurregeling, maar wanneer je hem aanzet, moet je hem goed in de gaten houden en regelmatig roeren. Het is geen senseo-apparaat.
* Bij het maischen heb je relatief veel water nodig. Er is best veel ruimte onderaan in de ketel. Ik heb regelmatig recepten waar de voorgestelde hoeveelheid maischwater aan de lage kant is.
* Het is buitengewoon lastig om erg zware bieren te brouwen. Met een grote moutstort is het lastig om aan het beoogde rendement te halen. Heeft te maken met de ruimte onderin de ketel en de manier waarop de moutkorf gemaakt is. Een deel van de oplossing is meer maischwater gebruiken, maar ook voor het spoelen heb je een aanzienlijke hoeveelheid water nodig, zodat je veel water moet laten verdampen om op je deelvolume uit te komen.
* Inhakend hierop: bij het spoelen van de bostel haal je de korf er in één keer uit. Dat heeft een negatieve impact op het rendement. Sommige gebruikers werken hierom met een katrol, waardoor de spoeling geleidelijker verloopt. Voor zwaardere bieren is dit een beperking. Alles met een ABV tot ongeveer 7,5% heeft daar niet zo'n last van.
* instellen van programma's heb ik (als ervaren programmeur) opgegeven. Dat is ongeveer zo pijnlijk als met blote voeten in de Lego springen terwijl je wordt gedwongen om Phil Collins te luisteren. Op repeat.

Succes met je keuze!
Ja hoor een groentje eerste biertje zit net op fles.
Wauw mooie uitleg , dan zal ik eens moeten rond kijken op het web wat de andere mogelijkheden zijn voor een ketel.
Heb een heel lastig vuurtje voor op de brouwen heb ik gemerkt daarom de snelle overstap naar een ketel.

Nico1880

Citaat van: jacob b op 08-12-2020  23:56 uKlopt van die pre-order waar André het over heeft.

Heb deze een tweetal weken geleden geannuleerd nadat ik reeds een half jaar gewacht had. Ze beloven telkens iets anders en vertellen je dat het niet lang meer gaat duren en dat is niet de eerste keer (zoek maar eens hier op het forum of op het Belgische forum, genoeg over te vinden).

Heb een brewmonk bij unibrew gekocht en daar reeds mijn eerste bier mee gebrouwen (staat nu in de gistkast, vandaag van de gistkoek afgehaald) is die paar tientjes meer echt wel waard!
Ja heb ik al meerdere keren gehoord dat er problemen waren, bij de ene wel de andere dan weer niet.
Zal nog een even verder zoeken naar een alternatieve oplossing.

Nico1880

Citaat van: KC op 09-12-2020  12:49 uAls ik het allemaal eerder had geweten, de tekortkomingen, de latere aanpassingen dan had ik doorgespaard voor de grainfather. Die laatste was echt fix afgeprijsd op black friday. Die paar honderd euro meer ben je zo vergeten, de ellende blijf je mee zitten.
Maar ja met wat aanpassingen is het nu leefbaar.
Succes met je keuze.

O ja nog wat: ik had die transparante pijp gekocht die tussen de kraan en de ketel kan om de liters te kunnen zien. Waardeloos. Bij het koken van een volle ketel spuit daar van boven kokende wort door de keuken. Heb nu de pijp besteld die op de pomp zit aangesloten. Die zit op de versie van onze zuiderburen ook.
Zouden ze met de kerstperiode niet terug wat zakken in prijs dan? :weetniet:

Nico1880

Citaat van: André de Laat op 08-12-2020  23:45 uZelf nog nooit problemen daar gehad maar ik lees af en toe verhalen... De vorige keer lieten ze mensen 9 maanden of zo wachten voordat ze uitleverden. En toen klopte de levering nóg niet. Ik denk dat je er beter aan doet om 70 euro (of hoeveel duurder ze zijn) meer uit te geven en eenzelfde ketel met een andere naam te nemen: een Brew Monk. Kijk eens bij UniBrew, Brouwland of de Brouwstore. Dan kun je meteen aan de slag. En ook niet onbelangrijk: de garantie afhandeling. Nogmaals: op zich ben ik altijd netjes behandeld bij de Braumarkt, maar met deze pre-orders schijnt het dat ze er een zooitje van maken.

Zelf raad ik een Brewtools elektrische ketel aan  ;D ;D https://www.brouwstore.nl/brewtools-b80pro-brewing-system

Succes in ieder geval. Bezint eert ge begint!!!

André.

Zal ik zeker eens doornemen, maar dan zou ik gaan voor een iets kleinere 30 a 50 liter. Zoveel ervaring heb ik nog niet in het brouwgebeuren.

KC

Citaat van: Nico1880 op 09-12-2020  13:23 uZouden ze met de kerstperiode niet terug wat zakken in prijs dan? :weetniet:
Zou kunnen. Ik zie nu ook een aanbieding van € 749,- incl isolatie mantel.

Volgend jaar maar eens kijken of ik de mijne kan verkopen. Nu werkt wel alles eindelijk naar behoren, maar de Grainfather connect spreekt me aan.

beermenke

Klarstein pro lijkt me ook wel een leuk ding.

jazon1963

Ik heb de Klarstein Mundschenk, besteld bij Klarstein zelf. Binnen 2 weken in huis. De prijs fluctueert nogal, ik had hem voor iets meer dan 300 incl. wort koeler. Inmiddels 2x mee gebrouwen en bevalt wel. Succes met je keuze..!

marcelsn

Met betrekking tot je opmerking over de ruimte onderin de ketel: Hier staat inderdaad 7 liter water (zojuist gemeten) die niet in contact komt met het mout. Behalve door te pompen natuurlijk. Maar hoe tel jij: Voor 5 kilo mout en 3.5 verhouding maishwater zou 17.5 liter maishwater voldoende zijn. Maar zoals gezegd 7 liter staat onder de moutkorf. Moet je dan nu, om een goede verhouding te hebben en een beter rendement 24.5 liter maishwater gebruiken om op 3.5 verhouding te komen? Of maakt het pompen het verschil goed?

Citaat van: kubock op 09-12-2020  07:56 uMooie ketel hoor, maar die kost het vijfvoudige van een Easybrew. Leuk voor semi-professioneel gebruik, maar niet heel realistisch voor een hobbybrouwer.

Succes met je keuze!

Op de Fles

2 jaar en 30 brouwsels verder en zéér tevreden over de Brew Monk 50.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.